Installeer de Facebook-pixel vandaag nog!

Een Facebook-pixel? Wat is dat? Toen ik nog geen zzp’er was, vroeg een collega mij waar ze de Facebook-pixel kon vinden. Ze vroeg letterlijk: ‘hoe ziet die pixel eruit?’. Mijn eerste reactie was dat ik in de lach schoot. Maar haar vraag was eigenlijk heel erg logisch. Voor iemand die nooit iets met Facebookmarketing hoeft te doen, klinkt het installeren van een Facebook-pixel ook als iets tastbaars. Iets dat je kan zien en wat een bepaalde lay-out heeft. Dat is het mooie van de Facebook-pixel: je ziet hem niet, maar hij is er wel!

Wat is een Facebook-pixel?

Het is een stukje code dat jij, of de webbouwer, aan de achterkant van jouw website plaatst. Je maakt deze pixel aan via jouw advertentieaccount op Facebook. Vervolgens zorg je ervoor dat de code op elke pagina van jouw website wordt geplaatst. Facebook kan op die manier bepaalde gegevens van jouw websitebezoekers registreren en onthouden.

Facebook-pixel vs. Google Analytics

Misschien denk je nu: met die Facebook-pixel kan ik hetzelfde als met Google Analytics. Deels is dat waar. De Facebook-pixel meet namelijk ook wie er op jouw website komt, wanneer en op welke pagina. Het voordeel ten opzichte van Google Analytics is echter dat jij nu kunt ‘retargetten’. Dat wil zeggen dat:

  • Jij mensen die op jouw website zijn geweest een Facebookadvertentie kan laten zien;
  • Jij mensen die op een specifieke pagina zijn geweest een Facebookadvertentie kan laten zien. Denk bijv. aan mensen die een bepaald product of een bepaalde dienst hebben bekeken;
  • Jij mensen kan uitsluiten die op een specifieke pagina zijn geweest. Denk bijv. aan mensen die zich al ingeschreven hebben voor jouw webinar of jouw e-book hebben aangevraagd;
  • Jij een vergelijkbare doelgroep kan bereiken op basis van jouw websitebezoekers. Facebook kijkt dan namelijk naar de mensen die op jouw website zijn geweest. Andere mensen op Facebook die bijv. vergelijkbare interesses hebben, maar nog nooit op jouw website zijn geweest, krijgen dan ook jouw Facebookadvertentie te zien.

Blijf ook vooral gebruikmaken van Google Analytics aangezien je hier nog meer data en informatie kunt terugvinden over jouw websitebezoekers.

Hoe installeer ik de Facebook-pixel?

Er zijn verschillende manieren om een Facebook-pixel te installeren. Wanneer je een website in WordPress hebt gebouwd, dan kan dat via de volgende manieren:

  • De plugin Pixel-Cat downloaden en activeren;
  • De plugin Headers & Footers downloaden en activeren. Dit is ook handig wanneer je vaker code in de header of footer van je website moet plaatsen;
  • Verwerken in de HTML-code van de website.

Is jouw website via een ander systeem gebouwd en ben jij niet goed met coderen in HTML? Vraag dan je websitebouwer om de Facebook-pixel te installeren. Wanneer je de Facebook-pixel aanmaakt, dan komt de optie om de code en uitleg te mailen naar iemand automatisch tevoorschijn.

Ik zet nu nog geen Facebookadvertenties in

Ook wanneer jij nog geen Facebookadvertenties inzet voor jouw marketing, is het belangrijk om de Facebookpixel toch al te installeren. Op die manier kan Facebook alvast gegevens gaan verzamelen over mensen die jouw website bezoeken.

Wanneer jij dan gaat starten met adverteren op Facebook, kun jij direct gebruik maken van retargetting aangezien Facebook al een langere tijd gegevens heeft verzameld via de Facebook-pixel.

Maak dus nu een Facebook-pixel aan en installeer hem op jouw website!

Marlou Minten on EmailMarlou Minten on FacebookMarlou Minten on LinkedinMarlou Minten on Twitter
Marlou Minten
Ik ben Marlou Minten, een echte online junkie in hart en nieren en ondernemer sinds mei 2017. Als Virtueel Professional op het gebied van Marketing en Communicatie ondersteun ik ondernemers op het gebied van social media marketing, e-mailmarketing, copywriting en Facebook adverteren. Op die manier kunnen ondernemers zich richten op hun core business.

Meer weten over mij of mijn bedrijf? Kijk dan op www.marlouminten.nl.

Pin It on Pinterest

Share This