Hieronder vindt je 11 tips voor SEO vriendelijke content.
Deze tips helpen je om een goede basis neer te zetten voor de content op jouw website.
Het geeft jou houvast en structuur maar het is met alle kennis die je uit de SEO handleiding voor Beginners hebt opgedaan ook nog eens SEO vriendelijke content.

Zo heb je 3 vliegen in 1 klap want je helpt er ook nog eens je bezoekers mee.
Eigenlijk 4 want deze bezoekers worden ook nog eens klanten.
En zo wordt het ook steeds leuker om content marketing in te zetten voor je bedrijf.

Dus ga aan de slag met deze tips!
(want het werkt alleen als je het echt dóet, alleen de tips lezen is niet genoeg ;-).

# 1 – Schrijf niet voor zoekmachines maar schrijf voor je doelgroep
Daar is hij weer: de doelgroep of ideale klant.
De content die je op je website plaatst, plaats je dus voor je doelgroep.
Hoe beter jij je doelgroep voor ogen hebt, hoe gemakkelijker het is om daar content voor te plaatsen.

#2 – Wat is jouw boodschap?
Waar kun jij je klant mee helpen?
Welke antwoorden op hun vragen heb jij?
Of welke oplossingen voor hun probleem?
Je gaat laten zien dat jij de expert op dit vakgebied bent door jouw kennis te delen.
Dit kun je doen door bijvoorbeeld blogs te gaan schrijven of how-to’s in video’s te plaatsen op je website.
Natuurlijk geef je niet alles zomaar weg maar je laat zien dat jij echt kennis van zaken hebt.
Zodra de klant er zelf niet uit komt zal hij jouw hulp inroepen om hem hierbij te helpen.

#3 – Wat zijn jouw doelstellingen voor jouw content?
Je gaat dus vooraf bepalen wat de doelstellingen zijn die je met jouw content wilt bereiken.
Je gebruikt je content namelijk als middel om je doelstellingen te ondersteunen of behalen.
Het creëren van content zelf is geen doel.
Bepaal dus vooraf hoe jouw content kan bijdragen tot die doelstelling.

#4 – Jouw Content Marketing Plan
Maak een Content Marketing Plan waarin je jouw doelstellingen op schrijft zodat je altijd je einddoelen in gedachten houdt.
SEO vriendelijke content zelf is dus geen doel maar meer bezoekers op je website of een hogere conversie wel.

#5 – Welke kanalen ga je gebruiken om je content te promoten?
Nu je precies weet wie je doelgroep is en wat je doelstellingen zijn, kun je ook gaan bepalen welke kanalen je wilt gaan gebruiken.
Op welke kanalen zijn jouw (potentiële) klanten aanwezig en wat past het beste bij jouw bedrijf?
Denk ook aan externe websites zoals blogs, webshops, forums.
Of aan social media kanalen zoals Facebook, Twitter, Instagram, TikTok of Youtube.
Ook de nieuwsbrief is een belangrijk kanaal om te gebruiken om je doelstellingen te behalen.
Een doelstelling kan ook zijn om meer inschrijvers voor je nieuwsbrief te behalen.

#6 – Maak een Content Marketing Kalender
Nu je weet waar je staat en waar je naartoe moet, ga je een content marketing kalender maken.
Je kunt dan vooraf al een aantal thema’s die uit het zoekwoordonderzoek zijn gekomen gaan inplannen.
Kom je in de weken ervoor iets tegen, sla het dan bijv. op als bookmark of in een Pinterest board.
(daar gebruik ik de geheime Pinterest boarden voor, super handig.)

#7 – Plaats verschillende soorten content
Welke SEO vriendelijke content kun je allemaal op je website plaatsen?
Hieronder een lijstje ter inspiratie:

  • How to’s
  • Handige tools
  • Case studies / Praktijkvoorbeelden
  • Grafieken / Infographics
  • Afbeeldingen
  • E-books
  • Illustraties
  • Cartoons
  • Quotes
  • FAQ
  • Q&A sessies
  • Woordenboek of begrippenlijst
  • Infographics
  • Interviews
  • Stappenplan
  • White Papers of handige pdf’s
  • Vlogs
  • Quiz
  • Enquête
  • Checklists
  • Podcasts
  • Pinboards zoals op Pinterest
  • Nieuws

#8– Probeer consequent te plaatsen
Consequent content plaatsen is een belangrijke factor.
Probeer dit echt met regelmaat te doen.
Iedere dag zou natuurlijk het mooist zijn, maar een richtlijn van minstens één artikel in de week wordt aanbevolen.
Liever 1 artikel in de week zodat je het volhoudt dan helemaal niet.
1 blog per week betekent 52 artikelen per jaar en dat is na 3 jaar altijd meer dan zo nu en dan eens wat doen

#9 – Vraag hulp
Als je het juist druk hebt met datgene wat je graag wilt doen voor je bedrijf dan schiet het maken van content er vaak bij in.
Vraag dan gewoon om hulp.
Kijk of er collega’s zijn die interessante content hebben voor jouw bezoekers en vraag of zij eens op jouw website willen gastbloggen.
Dit kunnen ook bloggers in net een andere branche zijn, die geen concurrenten zijn maar wel dezelfde doelgroep hebben.
Ook voor Online Junkies schrijven gastbloggers voor onze website. Dat zijn vast maar ook eenmalige bloggers.
Samen is ondernemen ook veel leuker. 

Deel ook eens content van anderen op jouw website.
Ik bedoel daarmee dus niet dat je content moet gaan kopiëren maar echt delen.
Dus plaats ook eens een embedded video op je website van een collega of iemand die waarde heeft voor jouw bezoeker.
Bij ‘embedded’ staat de video dus niet op jouw website maar je plaatst een code bijv. vanuit Youtube en als je bezoeker hierop klikt dan gaat hij naar de originele bron van de video, in dit geval dan dus Youtube.
Natuurlijk vermeld je altijd de bron op je website of vraag je eerst toestemming.

#10 – Bouw je e-mail lijst op met content
In je blogs geef je veel informatie weg en dat gebeurt dan gratis.
Soms kun je voor erg waardevolle content ook iets daarvoor terugvragen, zoals een e-mail adres.
Ruil dan het e-mail adres voor een pdf of e-book.
Op deze manier kun je je e-mail lijst opbouwen en de klant regelmatig van waarde voorzien.

E-mail marketing is nog steeds een waardevolle manier van marketing die veel kan opleveren als je het op de goede manier doet en dat is vooral waarde geven aan je klanten.
SEO is een manier om mensen naar je website toe te trekken die op zoek zijn naar jou zodat ze hun e-mail adres achterlaten.
Maar via je nieuwsbrief kun je altijd contact blijven houden.
Ook je vaste klanten kun je zo op de hoogte houden van jouw bedrijf, producten en diensten.

#11 – Hergebruik je content
Vaak heb je al zoveel van waarde maar je ziet het zelf niet meer.
Misschien heb je brochures met goede teksten die je ook op je website kunt plaatsen.
Oude blogs kun je aanvullen, aanpassen en actualiseren.

Social media berichten die je geschreven hebt kun je ook hergebruiken, optimaliseren voor SEO en op je website plaatsen.
En waren het mooie beelden, schrijf er dan ook een stukje bij, zodat je én met beeld én met tekst kunt scoren.
Maar ook goede waardevolle e-mail berichten kun je omzetten naar blogs.
Hergebruik dus alle content die je voor je bedrijf ooit hebt gemaakt of geschreven.

Met deze tips kun jij ook een hele goede SEO vriendelijk content strategie opzetten voor jouw website.
Het zoekwoordonderzoek wat je al eerder gedaan hebt, helpt je hierbij.
Ben je nog niet aan je zoekwoordonderzoek begonnen, hier vindt je Het zoekwoordonderzoek Stappenplan.

Veel succes maar vooral veel plezier om te vertellen wat jij of jouw bedrijf aan de wereld te vertellen heeft!
Want ook deze tips werken alleen maar als jij echt gaat DOEN!

Wil je niet zelf aan de slag met SEO voor jouw website?
Omdat je er geen tijd voor hebt, geen zin in hebt of het liever meteen door een expert laat doen?
Check dan hier de Online Junkies SEO Uitbesteden Pakketten.

 

Miranda van Driel on EmailMiranda van Driel on FacebookMiranda van Driel on InstagramMiranda van Driel on Linkedin
Miranda van Driel
Online Junkie bij Online Junkies
Online Junkie en ondernemer sinds 1994. Vanaf 1 april 2017 Online Junkies gestart. Houdt ervan haar ervaring in het (online) ondernemerschap te delen met haar Online Junkies School. Geeft online trainingen aan ondernemers op gebied van online ondernemen, zoals de Online Ondernemers School en Start je eigen online training. Business coach voor Qredits Microfinanciering Nederland en gastdocent voor de Eigenbaas Avondschool. Helpt startende modeondernemers met de online cursus Start je eigen Kledinglijn. Houdt van een strandrit te paard maar ook van een heerlijke stevige wandeling met labrador Dean.

Pin It on Pinterest

Share This