In deze SEO Handleiding voor Beginners leer je stap voor stap hoe jij kunt scoren in Google. 

Ook jij kunt bovenaan komen in de zoekresultaten van de zoekmachines.
En dat is nog een stuk gemakkelijker dan de meeste ondernemers denken.
Het enige wat je er voor moet doen na het lezen van deze handleiding is aan de slag gaan.
Helaas ontbreekt het daar bij veel ondernemers aan.
Ze zien wel dat het een belangrijke manier is om bezoekers naar de website te krijgen maar daar blijft het bij.
En dat is voor jou nu juist een hele mooie kans.

Genoeg gepraat, we gaan aan de slag!

 

Wat is dat nu eigenlijk SEO?

SEO, de Engelse term die staat voor ‘Search Engine Optimization’.
In gewoon Nederlands ‘Zoekmachine Optimalisatie’.
Het optimaliseren van je website voor zoekmachines dus.

Google is de grootste zoekmachine maar er zijn er echt duizenden.
Als we het hebben over online goed zichtbaar zijn, dan bedoelen we dus
goed gevonden worden in Google.
Het voordeel is dat de meeste zoekmachines hetzelfde werken.
Scoor je goed in Google dan is dit vaak ook het geval bij de andere zoekmachines.

90% van de Nederlanders gebruikt bij zijn zoektocht op het internet een zoekmachine zoals Google.
Zij typen een zoekwoord in of een zin met een zoekwoord hierin.
De zoekmachine vertoont de websites uit zijn database die relevant zijn voor dit zoekwoord of zoekzin.

Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de Google bezoekers tijdens het zoeken niet verder kijkt dan de eerste 4 resultaten op de eerste pagina. Als je dus niet bij deze 4 top resultaten staat, dan mis je dus veel bezoekers.

Voor ieder te bedenken onderwerp is wel een website te vinden op het web.
Voor sommige populaire onderwerpen kun je zelfs duizenden of meer websites online vinden.
Je kunt je voorstellen dat het daardoor erg lastig is geworden om de beste websites op ieder gebied te vinden.
Google probeert je te helpen met zoeken door de meest relevante website voor jouw zoekterm te laten zien.

De basis van SEO wordt gevormd door het antwoord op deze vragen:

  • Hoe zorgen we ervoor dat Google…..
  • Weet waar onze website over gaat?
  • Weet voor wie dit interessant is?
  • Weet wat er op de afbeelding te zien is?
  • Steeds meer bezoekers naar onze website stuurt?

 

SEO, SEA & SEM

verschil tussen seo en sea

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
Je hebt beide begrippen vast wel voorbij zien komen op het web.
SEA, Search Engine Advertising, is het adverteren bij de zoekmachines. Bij Google doe je dit via Adwords.
Dit zijn de bovenste en onderste resultaten in Google waar ADV bij staat.

Het grootste verschil tussen SEO en SEA is dus dat het bij SEO draait om gratis resultaten, de zogenaamde organische resultaten en bij SEA om betaalde resultaten, de gesponsorde resultaten.

En er is ook een nieuwe term die we steeds vaker horen, SEM, Search Engine Marketing.
Dit is de verzamelnaam van alle marketing op gebied van zoekmachines en richt zich vooral op het bereiken van de doelgroep door middel van zoekmachines. SEO+SEA=SEM.
Meer lezen over Het verschil tussen SEO en SEA.

We gaan het nu alleen over SEO hebben.
SEO is niet alleen handig om gevonden te worden in de zoekresultaten.
Maar het leert je ook heel veel over jouw klanten en het helpt je om een betere website te maken.
Voordat we aan de slag gaan zijn er namelijk een aantal vragen die beantwoord moeten worden.
Deze vragen vertellen je ook meteen meer over je business en zetten je aan het denken over je business.

  • Wie ben je en wat doe je?
  • Waarom doe je wat je doet?
  • Wat maakt jou anders dan je collega’s?
  • Wat biedt jij aan?
  • Waarom is jouw klant naar jóu op zoek?

Alleen door dit duidelijk te hebben voor jezelf kun je een goede SEO strategie opzetten.

 

De basisprincipes van SEO

Hoe werken zoekmachines nu eigenlijk?

Een zoekmachine dwaalt het internet af en volgt iedere link die het tegenkomt.
Dit gebeurt met robots die ook wel ‘spiders’ genoemd worden.
De zoekmachinerobots van Google heten ook wel Googlebots.
Zodra deze Googlebot een nieuwe link tegenkomt wordt deze opgeslagen in de database van Google.

Wil je dus dat jouw website gevonden wordt?
Dan moet deze dus bezocht zijn door de zoekmachinerobot en dat kan via de link naar jouw website die op een andere website staat.
Als dit is gebeurd, dan is jouw website dus meteen geïndexeerd.

Het zou natuurlijk gemakkelijk zijn als je precies weet hoe de zoekmachines werken om bovenaan te komen.
Helaas wil Google daar niet veel over kwijt.
Dit komt omdat websites dan moedwillig gemanipuleerd worden om hoog te eindigen, zoals vroeger gebeurde met ‘black hat’ technieken.
Dit zijn dan meestal ook niet de meest relevante websites.

De criteria waarop de website worden gerangschikt zijn dus ‘geheim’.
Er wordt gebruikt gemaakt van een uniek algoritme wat bepaald wat de rangschikking van de websites in de zoekresultaten is.

Als jouw link op een populaire website staat die veel bezocht wordt door de Googlebot omdat er veel nieuwe content zoals artikelen of blogs op staat, dan wordt jouw website al snel opgepikt.
Het is niet alleen erg belangrijk dat je website vermeld wordt op andere websites voor het indexeren.
Maar dit is ook een belangrijke ranking-factor die gaat bepalen hoe hoog jouw website gaat scoren.

Er is ook nog een andere manier om geïndexeerd te worden en dat is je website aanmelden bij de zoekmachines zelf.
Bij Google kun je dit hier doen: https://www.google.nl/intl/nl/add_url.html
Het is geen garantie maar baadt het niet, schaadt het niet.

Gelukkig zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen om ervoor te zorgen dat je website hoger scoort dan die van je concurrentie. En daarom moet je weten wat Google belangrijk vindt.

De missie van GOOGLE is:
“Alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.”

Het is dus belangrijk dat de websites die in de zoekresultaten verschijnen relevant zijn voor de gebruiker van de zoekmachine. Als je de gebruikerservaring van de bezoeker in je achterhoofd houdt voor jouw SEO strategie, dan kun je zeker scoren in de zoekresultaten van Google.

Mocht je nog niet overtuigd zijn dat SEO echt belangrijk is voor jou als ondernemer?
Lees dan de blog: SEO voor Beginners – Waarom is SEO zo belangrijk?

De 3 pijlers om goed te scoren in Google zijn:

1. De techniek

Voor de gebruikerservaring is het van groot belang dat website technisch goed in elkaar zit. Maar is ook voor de robot die door de website heen moet kunnen crawlen is dit erg belangrijk.
Een website kan nog zo goed geoptimaliseerd zijn maar zonder de juiste techniek zal de website nooit hoog scoren in de zoekmachines. De techniek van jouw website is de basis van hoe deze functioneert, hoe gebruikers de website ervaren en hoe Google de website rankt in de zoekresultaten.

2. Content

“Content is King” is een gezegde wat je veel hoort binnen de SEO wereld.
Om goed te kunnen scoren in Google is het creëren van waardevolle content voor de bezoekers van groot belang.
SEO - content is king

3. Autoriteit / Populariteit

Linkbuilding, is ook erg belangrijk binnen SEO.
Het gaat nu alleen niet meer om het aantal binnenkomende links maar om de kwaliteit van deze links en dan vooral links die naar jouw content verwijzen.
De gedachte hierachter is:
Als jij een autoriteit op jouw vakgebied bent en je plaatst veel waardevolle content hierover dan wordt dat vaak gedeeld waardoor jij ook relevante links naar jouw website krijgt.

 

Wat vindt Google belangrijk?

Om goed gevonden te worden in Google is het dus belangrijk dat:
1. de techniek op je website in orde is,
2. dat je waardevolle content plaatst die
3. zoveel mogelijk wordt gedeeld door relevante andere websites

 

Het Zoekwoordonderzoek

Het grootste gedeelte van de bezoekers die je website bezoeken komt meestal via de zoekresultaten van Google.

We gaan dus eerst beginnen met het zoekwoordonderzoek, de Keyword Research.
Dus niet aan de slag op je website zelf maar we gaan het belangrijke voorwerk doen.

 

Wat is een zoekwoordonderzoek?

Dit is een onmisbaar onderdeel voor je SEO-strategie.
Voordat je website beter gevonden kan worden, moet je eerst duidelijk weten met welke woorden jouw doelgroep, dus jouw ideale klant zoekt. Je moet eerst weten welke zoekwoorden jouw (potentiële) klanten gebruiken.
Dat zijn niet altijd de woorden die jij gebruikt op jouw website.

seo zoekwoordonderzoek google hellevoetsluis

Daarom is het zo belangrijk dat jij weet welke zoekwoorden jouw (potentiële) klanten gebruiken als zij zoeken in die zoekmachine.
Je krijgt hierdoor inzicht in de taal die je klant spreekt en de woordkeus die je doelgroep gebruikt.

Ik kan je vertellen dat het vaak zoektermen zijn waar jij als expert binnen jouw vakgebied helemaal niet aan hebt gedacht.
Pas als je dit weet, kun je je website gaan optimaliseren of gaan adverteren.

Ik weet uit ervaring dat dit door veel ondernemers wordt overgeslagen of in ieder geval niet heel serieus wordt genomen of gedaan. Misschien omdat het ook wel even tijd kost maar toch wil ik echt benadrukken dat dit super belangrijk is én het kan je zeker ook veel tijd besparen.

Het kost tijd én het bespaart tijd, dat klinkt een beetje raar.
Toch is het echt zo, een goed zoekwoordonderzoek kan je veel tijd besparen omdat je daarna altijd een naslagwerk hebt voor keywords die je ook weer kunt gebruiken voor de content op je website.

Het is dus belangrijk dat je nadenkt over jouw ideale klant.
Wie is jouw ideale klant, wat vindt hij of zij belangrijk, wat zijn de problemen waar jouw ideale klant tegenaan loopt en wat zoekt jouw ideale klant.
Met jouw ideale klant in het achterhoofd gaan we het zoekwoordonderzoek doen.

Zoekwoordonderzoek tools

Hiervoor kun je gebruik maken van tools, en wij gaan aan de slag met gratis tools. Ook in de keuzemogelijkheden van de tools kun je soms behoorlijk verdwalen en door de bomen het bos niet meer zien.
Er zijn ook veel betaalde keyword tools maar het niet zo dat deze daardoor beter zijn.
Ze zijn vaak wat uitgebreider maar kunnen daardoor voor nog meer keuze mogelijkheden én dus stress gaan zorgen.
Zeker in het begin nog niet nodig.

Meer weten over het doen van een zoekwoordonderzoek en handige gratis tools?
Check hier het Zoekwoordonderzoek Stappenplan.

Jouw website

We gaan nu dan eindelijk aan de slag op je website zelf.

We gaan on-page, dus op je website optimaliseren en Google duidelijk maken waar de website over gaat.
Hiervoor gaan we dan natuurlijk ook meteen de zoekwoorden uit ons zoekwoordonderzoek gebruiken.

Zoekmachine optimalisatie bestaat vaak uit kleine aanpassingen aan onderdelen van de website. Deze wijzigingen lijken soms op zich misschien weinig voor te stellen, maar in combinatie met andere optimalisaties kunnen ze een aanzienlijk positief effect hebben op de gebruikersvriendelijkheid van je website en de prestaties in organische zoekresultaten.

Een website is een dynamisch geheel en zoals de richtlijnen van Google veranderen zullen er ook regelmatig zaken op je website veranderen. Als voorbeeld website gebruik ik een van mijn eigen websites: www.kledinglijnstarten.nl.

KLEDINGLIJN Starten - SEO voor Fashion

Voor deze training gaan we ervan uit dat de website gebouwd is in WordPress maar de meeste regels die gelden voor SEO kun je met alle systemen toepassen. Soms is het even zoeken omdat het ene systeem met plugins werkt en het andere met extensies maar dit moet bij vrijwel ieder systeem te regelen zijn. Ook voor Joomla, Drupal, Mijn webwinkel zijn er manieren om je meta tags in te vullen of er een plugin of extensie voor toe te voegen.

 

Yoast SEO plugin

Voor WordPress gaan we de Yoast SEO plugin gebruiken, dit is de nr 1 op gebied van SEO voor je WordPress website.
We gaan punt voor punt doorlopen wat je zelf op jouw eigen website kunt aanpassen voor je zoekmachine optimalisatie zodat je hoger gaat scoren in Google.

1. De URL -structuur

De URL is het adres van de webpagina, vertaald is het “Universal Resource Locator”.
Dit is wat je invult in het venster in je browser, zoals bijvoorbeeld in Google Chrome.
In ons voorbeeld is de URL dus https://www.kledinglijnstarten.nl.

Een goede URL structuur is belangrijk en moet zo eenvoudig mogelijk zijn.
Ze moeten logisch zijn opgebouwd.
Zo kan de zoekmachine de inhoud van de url lezen en begrijpen waar de webpagina over gaat maar ook de bezoeker.

In de URL zijn de eerste 3 tot 5 woorden het belangrijkste, probeer je zoektermen dan hierin te plaatsen.
Wil je 2 woorden aan elkaar koppelen dan kun je beter een koppelstreepje (-) gebruiken dan een onderliggend streepje (_).
Het gebruik van nummers of pagina-id’s is af te raden.

Door gebruik te maken van beschrijvende URL’s voor je pagina’s, categorieën en bestandsnamen wordt je website overzichtelijker én kan beter gecrawld worden door de zoekmachines. Ook kan de gebruiker gemakkelijk zien waar hij zich bevindt op je website en je pagina onthouden.

De URL’s worden ook weergegeven in de zoekresultaten.
De woorden die zowel voorkomen in de zoekopdracht van de gebruiker als in de URL worden dikgedrukt.

Tip: Probeer dus de URL’s zo eenvoudig mogelijk te houden.

SEO TIP- simpele url

2. De pagina titel – Title-tag

De pagina titel is de titel van de pagina of blog die ook als Titel verschijnt in de zoekresultaten.
Bij de Yoast SEO plugin, maar ook bij andere SEO oplossingen, vul je dit dan ook bij Title-tag in in het SEO gedeelte, bij de SEO titel.

SEO tip - Pagina titel

Maak voor iedere pagina een eigen unieke titel waar je de zoekwoorden die hierbij horen in verwerkt.
Google hecht meer belang aan de zoekwoorden die aan het begin van de paginatitel staan.
Hier kun je dan ook het beste je zoekwoord waar je pagina over gaat plaatsen maar natuurlijk moet het dan wel goed leesbaar zijn.

Het heeft geen zin om zoveel mogelijk zoekwoorden in de titel te proppen, houdt het natuurlijk en liever kort en krachtig.
Een titel moet tussen de 57 en 70 tekens bevatten.
Dit is het aantal tekens wat in de zoekresultaten kan verschijnen.
Dit hangt ook van de letters af omdat een W meer ruimte inneemt dan de I.
Maar als je 55-60 aanhoudt dan zit je altijd goed.

De titel-tag komt ook in het tabblad bovenin de browser, dus voor je bezoeker ook handig om je website aan te herkennen.

SEO TIP Title tag - pagina titel

 

Tips voor de Title-tag:

1. Kies een titel die het onderwerp van de pagina onmiddellijk duidelijk maakt.

2. Gebruik unieke title-tags waardoor de pagina’s zich van elkaar onderscheiden.

3. Gebruik korte, duidelijke en beschrijvende titels.

 

De pagina omschrijving – Meta Description

De meta description is de meta-omschrijving.
Dit is het stukje test dat bij de zoekresultaten onder de website-URL staat geplaatst.
Deze omschrijving kun je gebruiken om een originele, korte en aantrekkelijke tekst te schrijven voor de lezer waarin je de zoekterm kunt verwerken. Dit kan ook een aantal zinnen zijn.  Het is niet de bedoeling om hierin zoekwoorden te spammen.

SEO TIP Meta beschrijving - meta description

De meta description biedt Google en de andere zoekmachines een korte samenvatting van het onderwerp van de pagina.
Toch kan het ook gebeuren dat Google zelf besluit om een andere beschrijving te plaatsen.

De aanbevolen lengte van de meta description ligt ongeveer tussen de 140 en 160 tekens.
Minimaal 140 omdat Google anders niet goed kan zien waar je pagina over gaat, en maximaal 160 om te zorgen dat je tekst niet wordt afgekapt.

Ook Social Media zoals Facebook neemt deze meta description over als iemand een website deelt op zijn eigen tijdlijn.
In de Premium variant van de Yoast SEO plugin kun je een aparte meta title en description invullen voor Facebook en Twitter, als ook een andere afbeelding.

Tips voor de meta description:

1. Geef een nauwkeurige samenvatting van de inhoud van de pagina. Maak een beschrijving die gebruikers informeert en interesseert.

2.Gebruik unieke beschrijvingen voor elke pagina.

 

De heading tags

 

Heading tags geven aan wat de titel en de tussenkoppen op een pagina zijn en worden gebruikt om de structuur van een pagina duidelijk te maken voor zowel de bezoeker als de zoekmachines. Je kunt hiermee belangrijke tekst en natuurlijk ook de zoekwoorden waar je pagina of blog over gaat benadrukken.

Er zijn 6 maten headingtags:

<h1> dit is de belangrijkste en wordt meestal voor de titel gebruikt en maar 1x tot en met <h6> de minst belangrijkste.

SEO Tip - heading tags - h1 - h2 - h3

Deze headingtags maken vaak de tekst binnen deze tags groter dan de normale tekst of vet afgedrukt.
Zo zie je in 1 oogopslag dat deze tekst belangrijk is.
Je kunt ze dan ook prima gebruiken als tussenkopjes.
Op deze manier kun je een hiërarchische structuur van de inhoud aan geven.
Dit maakt het makkelijker voor de gebruiker om door de inhoud te navigeren.

De H1-tag gebruik je dus maar 1x maar de H2, H3 en H4 kun je vaker gebruiken als dat logisch is.
Ik gebruik eigenlijk nooit verder dan de H4.

Zo is de titel van deze blog een H1-tag.
De zin: Wat is dat nu eigenlijk SEO? is een H2 tag.
En ‘De heading tags’ hierboven is een H3 tag.

SEO Tip - tekst heading tags - headers

 

De afbeeldingen optimaliseren

Ook je afbeeldingen kun je optimaliseren voor de zoekmachines.

Dit begint al bij de bestandsnaam waarin je de belangrijkste zoekterm van je pagina of blog kunt verwerken.
Vaak hebben ze een naam die niets zegt over wat er op de afbeelding staat.
Dus bijv. Img_14567.jpg of 2022_1202.png.
Pas dit voordat je de beelden upload naar je website aan en gebruik de belangrijkste zoektermen van die pagina of blog in de afbeeldingen.
Hierdoor kan de zoekmachine zien waar de afbeelding over gaat.
Zo wordt je afbeelding ook geïndexeerd via Google afbeeldingen zoeken.

Hieronder zie je dat op de zoekopdracht ‘Kledinglijn starten’ de website bij afbeeldingen naar boven komt.
SEO Tip - Afbeeldingen optimaliseren

Daarnaast kun je met behulp van het alt-attribuut aangeven waar de afbeelding over gaat en ook daar het zoekwoord verwerken.
Geef dus iedere afbeelding een aparte, unieke bestandsnaam én alt-tag.
De alt-tag is een alternatieve tekst voor de afbeelding en wordt ook weergegeven als de afbeelding zelf niet kan worden weergegeven.
Het is ook handig voor de zoekmachines.

Je ziet de alt-tag ook verschijnen als je met je muis boven de afbeelding staat.
Je kunt een afbeelding ook gebruiken als link binnen je website.
Let er wel op dat je niet al teveel afbeeldingen gebruikt worden als link als er ook tekstlinks gebruikt kunnen worden.

Een afbeelding met de naam ‘kledingmerkstarten.jpg’ is logischer voor Google dan met de naam ‘img3698adb.jpg’.

Tips voor afbeeldingen

1. Maak altijd korte beschrijvende bestandsnamen en alt-tekst voor afbeeldingen. Geef ze deze naam al vóórdat je ze upload naar WordPress.

2. Geef altijd een alt-tekst op, ook wanneer je afbeeldingen als links gebruikt zodat Google ook weet wat de relevantie met de link is.

3. Verklein je afbeeldingen altijd voordat je ze plaatst. Te grote bestanden zorgen voor een trage website, en dat is ook een ranking factor. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld TinyPNG.

De interne links

Interne links zijn verwijzingen binnen de website zelf.
Het zorgt ervoor dat er een hiërarchie binnen de website is, die ook handig is voor crawlers zoals die van Google.
Je kunt op deze manier de bezoekers langer op de website houden en ze daardoor gemakkelijk van meer informatie voorzien.

De links kun je ook voorzien van linktekst waaruit ook blijkt waar deze link naar toe gaat.
Deze tekst vertelt gebruikers en Google iets over de pagina waarnaar u linkt.

Tips voor interne links:

1. Kies een beschrijvende tekst over het onderwerp van de bestemming van de link. Dus niet ‘klik hier’, ‘hier’, ‘deze pagina’, wat je nog steeds veel tegenkomt.

2. Maak het gebruikers gemakkelijk om het verschil te zien tussen gewone tekst en de tekst van uw links. Dit kan door ze een andere kleur te geven, te onderlijnen of vetgedrukt te maken. De inhoud wordt minder nuttig als gebruikers de links over het hoofd zien of er per ongeluk op klikken en ineens in op een andere pagina zitten.

De externe links

Naast de interne links kun je ook externe links op je website plaatsen.
Je kunt zo verwijzen naar populaire en betrouwbare websites die een autoriteit zijn op jouw vakgebied of onderwerp van jouw website.
Zo kun je bijvoorbeeld linken naar Wikipedia of een belangrijke instantie maar ook naar een belangrijk onderzoek wat jouw blog ondersteunt.

Je kunt ook externe links plaatsen omdat je de inhoud van een andere website van belang voor jouw bezoekers vind of deze website eigenaar een dienst wil bewijzen door een link te plaatsen.

 

Mobiel vriendelijk

Het gebruik van mobiele telefoons met een internetverbinding is de afgelopen jaren explosief gestegen.
Steeds meer mensen maken dagelijks gebruik van hun mobiele telefoon en er wordt veel gebruik gemaakt van de Google-zoekpagina voor mobiel.
En daarom is dit dus ook een factor voor SEO geworden want Google wil ook de mobiele gebruikers graag een goede ervaring kunnen bieden.

Het is daarom erg belangrijk om je website ook aan te passen voor mobiel gebruik.
Je kunt je website ook checken op mobiel vriendelijkheid op deze pagina: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Website mobielvriendelijke test

Om je website goed te kunnen bekijken op een mobiele telefoon is het belangrijk dat indeling hiervoor anders dan op een pc of laptop. Hiervoor kun je gebruik maken van een responsive website.
Deze responsive website past zich aan het scherm waarmee de bezoeker de website bekijkt.
Er is dan maar 1 website waarvan de layout zich aanpast aan de resolutie van het beeldscherm zoals een pc, tablet of smartphone.

Daarnaast is het ook belangrijk dat de website goed toegankelijk is door een zoekmachine.
De zoekresultaten voor mobiel worden specifiek samengesteld voor mobiele apparaten en zijn anders dan de ‘standaard’ resultaten voor pc’s. Het zou dus zomaar kunnen dat als jóuw website wel goed geoptimaliseerd is voor mobiel maar je concurrent niet, dat je ineens bovenaan kan staan. Andersom is natuurlijk ook mogelijk.

Google heeft aangegeven dat zij de prioriteit hebben gelegd op de Mobile First resultaten dus het is nog belangrijker geworden.
Maar uiteindelijk is het vooral belangrijk voor de bezoeker van je website dat deze mobielvriendelijk is, want niets is zo vervelend als een website op je mobiel die niet goed werkt.

 

Dubbele content

Google houdt niet van dubbele content, duplicate content.

Wat is duplicate content?
Dit is hetzelfde bericht of stukje bericht ergens op het web.
Dit kan binnen jouw website zijn maar ook content die op een andere website staat.

Wil je checken of jouw teksten worden gekopieerd dan kun je dit op deze website doen: https://smallseotools.com/plagiarism-checker/

Canonical URL

Het kan voorkomen dat binnen jouw website pagina’s verschillende URL’s hebben maar wel dezelfde inhoud.
Bijvoorbeeld als er producten op je webshop staan die je verkoopt en de bezoeker kan deze sorteren op prijs, kleur of maat.
Het is dan belangrijk dat jij de zoekmachines laat zien wat de oorspronkelijke pagina is.
Hiervoor gebruik je dan een canonical URL.
In de Yoast SEO plugin gebeurt dit automatisch maar kun je ook zelf per pagina of bericht een andere canonical url aangeven als je wilt.

Je geeft met deze canonical url aan dat je bewust een soort ‘kopie’ van een eerdere pagina hebt gemaakt.
Dit heeft dan geen negatief effect voor je websites.
Je zult ze dan niet allemaal bij de zoekresultaten zien staan maar wel de originele pagina.

Google stelt unieke content zeer op prijs dus het is belangrijk dat jij zoveel mogelijk originele content plaatst.
Klinkt logisch maar dit kan best lastig zijn.

Bijvoorbeeld voor een webshop die een product in verschillende kleuren levert of verschillende afmeting, daar zal verder per product niet veel veranderen in de omschrijving. Het is dan aan jou om hier op een creatieve manier mee om te gaan.

 

De zoekwoorden

Het is belangrijk om je zoekwoorden goed te gebruiken dus in je paginatitel, omschrijving, url en de headertags.
Ook in de bestandsnaam van je afbeelding en in de alt-tag.
Probeer het zoekwoord ook te plaatsen in de eerste alinea.

Ga je tekst niet spammen met zoekwoorden door ze zoveel mogelijk te vermelden.
Google zal dat zeker zien als spam.
Een goede indicatie daarbij is 1 tot 1,5% van de woorden.
De Yoast SEO plugin houdt dit ook voor je bij.

Is je tekst langer dan kun je het zoekwoord wat meer gebruiken maar overdrijf niet.
Gebruik ook niet meer dan 3 verschillende zoekwoorden op een pagina of in een bericht.

 

De snelheid

De snelheid van je website en dan met name de laadtijd van de pagina’s van je website spelen ook een belangrijke factor in de rankings van de zoekmachine. Gebruikers hebben weinig geduld en klikken snel weg als de website te langzaam opent of erg traag is.

Je kunt hier klikken om te kijken hoe snel je website is: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights

Vaak wordt de snelheid van de website ook bepaald door de hosting dus dit is een factor die je zeker kunt bekijken.
De meeste hosting partijen hebben ook mogelijkheden om je website te versnellen, zoals
Zelf heb ik mijn hosting lopen via Siteground.

Ad - Starter Web Hosting from SiteGround - The easiest start for your website. Click here to learn more.

Maar ook te grote afbeeldingsbestanden kunnen een grote invloed uitoefenen dus het is belangrijk om je afbeeldingen altijd vooraf, of via een plugin op je website te verkleinen.

Daarnaast zijn er veel technische factoren die je snelheid beïnvloeden.

Websites die goed scoren in de snelheidstest van Google én natuurlijk ook goede content hebben, stijgen in Google ten koste van websites die ook goede content hebben, maar slecht scoren qua laadtijd. Zo kun je met een snellere website ineens een aantal plaatsen gaan stijgen.

 

Veiligheid voor SEO

Veiligheid is naast dat het voor jezelf belangrijk is, je wilt toch niet dat je website wordt gehackt, ook van belang voor je bezoekers.
Het is dan ook een factor binnen SEO.

Het is bijna niet te geloven maar ik kom nog steeds websites tegen die nog steeds geen ‘slotje’ of https gebruiken.
Zelfs op overheids websites komt dit nog regelmatig voor.
Als je persoonsgegevens verzamelt en verzendt dan is het zelfs wettelijk verplicht.
Dit is vastgelegd in de wet bescherming persoonsgegevens/ AVG (algemene verordening gegevensbescherming).

HTTP is het protocol dat gebruikt wordt om internetpagina’s op te vragen, dit is het stukje wat voorin de url staat.
HTTPS wordt ook wel HTTP over SSL genoemd.
Het is een protocol voor veilige communicatie over een computer netwerk via HTTP over een connectie die versleuteld is.

Met HTTPS bescherm jij de bezoekers van je website.
Dit is niet alleen belangrijk bij een webshop waarbij bezoekers iets kopen en afrekenen.
Maar ook als je je adresgegevens op een website achterlaat of denk aan je inloggegevens bij de belastingdienst of je bank.

Google heeft al aangegeven dat ook dit een ranking factor is.
Het geeft daarnaast ook voor je bezoeker een gevoel van betrouwbaarheid als een website op HTTPS draait.
Je kunt zelf gemakkelijk zien of de website waar je op zit beveiligd is met HTTPS.
Wanneer dit het geval is krijg je in de browser een slotje te zien:

Veiligheid websites https slotje

Uitgebreidere Https variant

Er is ook nog een uitgebreidere HTTPS variant waarbij ook de bedrijfsnaam in de adresbalk komt te staan. Dit heet “Extended Validation”. Hierbij wordt ook de verbinding versleuteld zoals bij de standaard SSL. Maar als extra beveiliging is ook door een onafhankelijke instantie vastgesteld dat de website waar je op zit ook daadwerkelijk van dat bedrijf is.

https Extended Validation verbinding versleuteld

Het overstappen van HTTP naar HTTPS is niet iets wat je zo maar ‘even’ snel doet.
Je moet hiervoor ook rekening houden met interne links en ook de externe verwijzingen naar jouw pagina.
Als je hier zelf niet in thuis bent dan kun je dit ook beter aan een specialist overlaten.

Website gehackt?
Je kunt je voorstellen dat als je website wordt gehackt en dat merk je pas na een tijdje dat dit ook grote consequenties kan hebben.
In de gratis tool van Google, Google Search Console, kun je ook zien hoe het met de beveiliging van jouw website staat.
veilige websites - google search console
Even een korte samenvatting over de on-page SEO, dus wat je op je website zelf kunt doen:

Zoals je ziet kun je dus zelf best veel doen om je resultaten in Google gunstig te beïnvloeden.
Maar ook voor de bezoekers kun je hierdoor een bezoek aan jouw website een stuk aangenamer maken.
Dat hoeft niet altijd heel veel werk of grote veranderingen te zijn maar simpel weg de zoekwoorden goed gebruiken, je afbeeldingen een juiste naam geven en verkleinen en het gebruik van de headingtags kan al voor een stijging in de rankings gaan zorgen.

 

SEO Pijler 2 – Jouw Content

Zoals je al hebt gezien is een van de pijlers van SEO om een optimaal resultaat te behalen: Content.
Het draait bij content om de inhoud van je website.
Goede betrouwbare informatie die relevant is voor je bezoekers.
Dit betreft dus alles op je website.
Van je homepage, je contactpagina, de knoppen, foutmeldingen, FAQ’s, productpagina’s en video’s.

Om voor veel kwalitatieve content te zorgen kunnen we ook nog gaan bloggen.
Veel ondernemers denken dan, ” pfff ik heb het al zo druk waarom moet ik ook nog gaan bloggen.”
” Alles staat toch al op mijn website.”
Of “Ik ben nu eenmaal geen schrijver.”

Maar waarom zou je eigenlijk NIET gaan bloggen?
De cijfers liegen er niet om.
Want ….de websites van bloggende ondernemers:

• trekken gemiddeld 70% meer bezoekers naar de website, mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, die dus echte interesse hebben;
• zijn 4 keer zo goed vindbaar in Google;
• de conversie ligt gemiddeld 55% hoger dan op een website waar niet op geblogd wordt.

 Daarnaast zijn er natuurlijk nog een aantal andere voordelen:

  • Je expert status is vergroot
  • Je versterkt de band met je (potentiële) klanten
  • Je krijgt veel meer interactie met jouw markt
  • Je bereikt jouw ideale klant veel gemakkelijker

Volgens mij hoef ik zo niet meer uit te leggen waarom je wél zou moeten gaan bloggen.

 

Content Marketing

We gaan dus aan de slag met Content Marketing.

Je voorziet je doelgroep of ideale klant van relevante informatie, dit kan in woord maar ook in beeld of video zijn, waar zij slimmer van worden. Dit hoeft niet altijd direct gerelateerd te zijn aan jouw producten of diensten maar toont je expertise op jouw vakgebied.
Zo creëer je dat klanten je gaan vertrouwen en met je samen willen werken of je producten af willen nemen.

Schrijf voor jezelf een Content Marketing Plan waarin je de resultaten uit jouw zoekwoordonderzoek gebruikt om de onderwerpen waarover je kunt gaan schrijven in verwerkt.

Check hier 11 tips voor SEO vriendelijke content, handige tips en inspiratie voor een goede content strategie.
Die niet alleen goed is om te scoren in Google maar juist ook voor je bezoekers zodat je naast méér bezoekers ook meer klanten krijgt.

Het schrijven van geweldige content

Voor het schrijven van geweldige content zoals een blog waarbij je rekening houdt met zoekmachine optimalisatie, volg je een 5-stappen plan. 

Stap 1 – Het idee
Content begint met een idee.
Waar wil je over schrijven?
Bedenk vooraf of dit aansluit bij je content strategie.
Zoek een onderwerp waar je wilt gaan schrijven.
Soms is dit idee ook afkomstig uit een eerder zoekwoordonderzoek.

Stap 2 – Kort zoekwoordonderzoek
Doe een kort zoekwoordonderzoekje naar het onderwerp waarover je wilt gaan schrijven.
Hier kun je Google Suggest voor gebruiken, zodra je een zoekwoord intypt in de zoekbalk van Google Search, komen er suggesties naar boven. Vul je die dan weer in dan komen daar ook weer suggesties op.
Zo kom je ook bij de keywords terecht die je in je blog kunt gebruiken.

Stap 3 – Het schrijven van de blog
Het schrijven van je blog is maar een klein onderdeel van je totale contentstrategie maar heeft wel veel aandacht nodig.
Zorg er geen onnodige taal of spelfouten inzitten, ook dit is een belangrijke factor in het algoritme van zoekmachines.

Er is geen strikte richtlijn qua lengte maar de Yoast SEO plugin is tevreden bij 300 woorden.
Toch schrijf ik ook graag blogs van 1000 tot 2000 woorden.
Of zoals deze ‘monsterblog’, zelfs bijna 7000 woorden, maar dit is dan ook een uitgebreid onderwerp.
Zo kan ik ook de diepte ingaan en wordt het geen oppervlakkige blog.
Hierdoor blijft de bezoeker ook langer op de website en dit is ook een van de factoren van Google voor de ranking.
Ik verwijs in deze monsterblog ook nog naar andere artikelen om het niet nog groter te maken.

  • De paginatitel moet altijd het zoekwoord bevatten en het liefst vooraan.
  • Deze titel moet tussen de 15 en 70 tekens zijn en worden aangegeven met de headingtag H1.
  • Geef de blog een korte en beschrijvende url die ook in de zoekresultaten aantrekkelijk is.
  • Gebruik in de tekst korte alinea’s met duidelijke tussenkoppen waarin je ook het zoekwoord in kunt verwerken en geef deze de headingtags H2 of H3.
  • Vul ook altijd de metatags in, zoals de meta-titel die tussen de 55-70 tekens lang moet zijn en een aantrekkelijke meta-description van maximaal 160 tekens.


Stap 4 – Link naar andere blogs of externe autoriteiten

Probeer in je blogs ook interne links te plaatsen naar andere relevante onderwerpen op je website.
Dit heeft natuurlijk alleen zin als het echt relevant is.
Mocht je nog geen relevante links kunnen plaatsen dan kan dat ook een idee zijn voor een volgende blog waarbij je een aspect van het onderwerp waar je over schreef wat verder uitlicht. Dan kun je daarna altijd nog die link maken.
Zo heb ik in deze monsterblog ook een aantal keren naar oudere en nieuwe blogs gelinkt.

Stap 5 – Promoot je blog op andere kanalen
En als je blog dan klaar is dan wil je deze natuurlijk ook met de wereld delen.
Dus maak dan gebruik van alle kanalen die je tot je beschikking hebt waarvan je denkt dat deze blog een aanvulling is.
Zoals je nieuwsbrief, social media kanalen, collega bloggers, groepen enz.
Een aanrader is ook om op je website gebruik te maken van ‘gerelateerde content’ waarin je meerdere blogs aanraadt, zodat je bezoeker niet meteen na het lezen van die 1e blog van je website afgaat.

SEO Pijler 3 – Linkbuilding

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het proces van het opbouwen van een netwerk van hyperlinks.
Deze hyperlinks, tegenwoordig meestal gewoon links genoemd, zijn een manier om gebruikers op het web te navigeren tussen pagina’s. Dit kunnen links zijn naar pagina’s en berichten op jouw eigen website maar ook naar andere websites.

Zoekmachines crawlen over het web en gebruiken deze links om het web te verkennen met hun robots.
Zo kunnen ze door jouw website heen crawlen maar ook nieuwe websites ontdekken.

Linkbuilding is één van de pilaren van je SEO inspanningen om hoger in Google te kunnen eindigen.
Het gaat om autoriteit en populariteit.

Daarbij is het belangrijk dat de links naar jouw website ook van relevantie zijn voor jouw website.
Ontvang jij dus links van websites die belangrijk zijn in jouw branche dan zullen deze ook meer waarde hebben voor jouw website dan een branchevreemde link. 
Veel relevante links geven aan dat jouw website voor jouw thema populair is en daarom is een hogere ranking ook logisch. In de begintijd kon je met zoveel mogelijk links goed scoren, daardoor ontstonden er van allerlei startpagina’s en linkverzamelpagina’s, ook wel linkfarms genoemd. Nu gaat het vooral om kwaliteit. 

Google wil graag de allerbeste en meest relevante zoekresultaten tonen bij de aangevraagde zoekopdracht.
Zoekresultaten van websites die kwaliteit leveren, waar bezoekers dus niet meteen op wegklikken maar langer op blijven én heel veel bezoekers trekken.

 

Wat zijn de voordelen van linkbuilding?

Bij linkbuilding gaan we dus een netwerk met links naar jouw website opbouwen.
Een web in het world wide web.
Een link van een andere website naar jouw website, dus een externe link, zorgt voor 4 voordelen:

  1. Deze link voegt waarde toe aan de ontvangende pagina, de pagina op jouw website waar de link naar toe gaat, zodat deze beter kan ranken in de zoekresultaten.
  2. Deze link voegt waarde toe aan de gehele website, waardoor elke pagina beter kan ranken.
  3. De tekst van deze link, de anchor tekst (zie hieronder), is een indicatie voor Google waar de website in zijn geheel en meer specifiek waar de ontvangende pagina over gaat.
  4. Er klikken bezoekers op die link, hij levert dus ook meteen direct verkeer. De waarde van een link voor de ontvangende pagina wordt ook bepaald door het onderwerp van de pagina waar de link op staat. Een link op een pagina met hetzelfde onderwerp als jouw pagina heeft een veel hogere waarde dan een link van een pagina die gaat over een totaal ander, niet-gerelateerd, onderwerp.

 

Anchor text
Anchor text is de Engelse term voor ankertekst. Dit is de naam die je gebruikt om de link naar een andere pagina toe mee aan te geven. Deze tekst wordt, als de link actief is, vaak een andere kleur of is onderstreept. Het vormt de klikbare link. Je kunt hier het beste de zoekwoorden gebruiken waarop jij wilt dat je pagina gevonden wordt. De anchor text is belangrijk voor de interne als de externe links.

Linkbuilding is veel meer dan alleen SEO.

Het verkrijgen van links heeft niet alleen waarde voor je SEO.
Tenminste, dit zou niet uitsluitend je doel moeten zijn.

Andere doelen kunnen ook zijn:

  • het verkrijgen van naamsbekendheid
  • samenwerken met andere partijen
  • meer bezoekers via andere websites en daardoor meer conversies zoals verkopen of offerte aanvragen.

 

Manieren om te gaan linkbuilden:

Er zijn een aantal manieren waarop je linkbuilding kunt toepassen.

Dit kan ook afhankelijk van je doelstellingen zijn.
De klassieke methode kent bijna iedereen wel.
Je krijgt zo’n standaard mailtje waarin wordt gevraagd of jij naar hun bedrijf wil linken en dan krijg je als je geluk hebt een mail terug.
Als je naar elkaar gaat linken, heeft dit niet zoveel waarde voor linkbuilding maar misschien kan dit je wel aan bezoekers helpen. Bijvoorbeeld via links vanaf brancheorganisaties of echte autoriteiten op jouw vakgebied.

Wil je weten welke websites naar je concurrenten linken?

Zoek dan op Google met deze term: link:www.domeinvanjeconcurrent.nl.
Misschien zitten hier ook linkmogelijkheden bij die voor jouw website interessant zijn of het brengt je op ideeën voor je eigen website.

Lees hier meer over 5 Manieren om links naar jouw website van waarde te verzamelen.

Tips voor linkbuilding

1. Om je linkbuilding zo natuurlijk over te laten komen is het belangrijk dat er een constante aangroei van links naar je website is. Dus niet in 1x heel veel links en daarna weer weken niets. Ik zet linkbuilding zelf ook als 1 van mijn doelen in mijn marketingstrategie voor mijn websites, bijv. het verkrijgen van 1 nieuwe link per week en/of nieuwe partner per maand.

2. Kijk op Google wie naar je website heeft gelinked door deze zoekterm: site:www.jouwdomein.nl en kijk dan ook welke anchor tekst er is gebruikt. Denk je dat dit beter kan, dan kun je de webmaster van die website een berichtje sturen met de vraag of hij jouw gewenste zoekterm zou willen gebruiken ipv ‘klik hier’.  Dit geeft meteen meer relevantie aan de link.


En nu aan de slag met SEO voor jouw website!

We hebben alle drie de pijlers die de basis zijn voor SEO behandeld.
Het is nu vooral een kwestie van DOEN!

Je zult zien dat als dit een tijdje doet dat het niet eens zo heel veel extra tijd kost én dat het je zoveel meer relevante bezoekers op je website op levert. En wat is er nu mooier dan klanten die jóu weten te vinden! Zeker als je weet dat dit ook nog een hele lange tijd doorwerkt. 

SEO is echt een belangrijk onderdeel van Jóuw online marketing strategie.

SEO uitbesteden pakketten

Ik hoop dat ik je met deze handleiding enthousiast heb kunnen maken om je eigen website goed te laten scoren op SEO gebied.
En dat ik je heb laten inzien dat het helemaal niet zo ingewikkeld is en het zelfs heel waardevol is voor je bedrijf.

Maar mocht jij denken: ‘pfff…. daar ga ik echt niet zelf aan beginnen….’ dan heb ik ook goed nieuws voor jou.
Je kunt jouw SEO ook uitbesteden.
Wil jij dat ik met jouw SEO aan de slag ga zodat ook jij gevonden wordt in de zoekresultaten?
Check dan hier de Online Junkies SEO uitbesteden pakketten.
Ik vind het wel superleuk om te doen en vooral om te laten zien dat SEO echt belangrijk is voor je bedrijf.

 

 

 

 

 

 

 

Miranda van Driel on EmailMiranda van Driel on FacebookMiranda van Driel on InstagramMiranda van Driel on Linkedin
Miranda van Driel
Online Junkie bij Online Junkies
Online Junkie en ondernemer sinds 1994. Vanaf 1 april 2017 Online Junkies gestart. Houdt ervan haar ervaring in het (online) ondernemerschap te delen met haar Online Junkies School. Geeft online trainingen aan ondernemers op gebied van online ondernemen, zoals de Online Ondernemers School en Start je eigen online training. Business coach voor Qredits Microfinanciering Nederland en gastdocent voor de Eigenbaas Avondschool. Helpt startende modeondernemers met de online cursus Start je eigen Kledinglijn. Houdt van een strandrit te paard maar ook van een heerlijke stevige wandeling met labrador Dean.

Pin It on Pinterest

Share This