Je hebt beide begrippen vast wel voorbij zien komen op het web.
SEO, Search Engine Optimization, of in simpel Nederlands: Zoekmachine optimaliseren.
Je optimaliseert je website zodat zoekmachines zoals Google, Bing of Ecosia weten
waar jouw website over gaat.
SEA, Search Engine Advertising, is het adverteren bij de zoekmachines.
Bij Google doe je dit via Google Ads, voorheen Adwords, het advertentie programma van deze zoekmachine. Dit zijn de bovenste en onderste resultaten in Google waar ADV bij staat.
Het verschil tussen SEO en SEA
Het grootste verschil tussen SEO en SEA is dus dat het bij SEO draait om gratis resultaten,
de zogenaamde organische resultaten.
En bij SEA om betaalde resultaten, de gesponsorde resultaten.
En er is ook een nieuwe term die we steeds vaker horen, SEM, Search Engine Marketing.
Dit is de verzamelnaam van alle marketing op gebied van zoekmachines.
SEM richt zich vooral op het bereiken van de doelgroep door middel van zoekmachines.
Bij SEO gaat het dus om de gratis, organische zoekresultaten.
Bij SEA gaat het om de betaalde, gesponsorde zoekresultaten.
Beiden zijn goede marketingtechnieken om bezoekers naar je website te trekken.
Organische zoekresultaten zijn vooral een lange termijn strategie.
De betaalde zoekresultaten kun je direct verwachten zodra je een Ads campagne opzet.
Ben je bijvoorbeeld een beginnende webshop en wil je vanaf dag 1 bezoekers via zoekmachines dan is het handig om te adverteren via Google. Bouw dan ondertussen wel door aan je organische groei zodat je niet hoeft blijven betalen of zodat je het kunt combineren.
Meer weten over Google Ads?
Lees dan deze blog over waarom je (ook) moet adverteren in Google