Mijn haat-liefde verhouding met social media

Al langer loop ik erover te denken, minderen met social media.
En ik weet dat klinkt natuurlijk best raar als Online Junkie en Online Marketeer.
Zeker in deze tijd waarin iedereen de hele dag bezig is met Facebook, Instagram en LinkedIn.
Maar ik heb echt een haat-liefde verhouding met social media.

Het lijkt soms ook wel of je alleen als je hieraan mee doet een business kunt hebben.
Gelukkig is dat niet zo.
Ook zonder hele dagen op Instagram door te brengen kun je online zichtbaar zijn, gelukkig maar.
Dat was ook al zo in de tijd vóór social media.
En ik begrijp ook dat het lastig is als je pas nu of een paar jaar geleden bent gestart.
Omdat het lijkt alsof het de enige mogelijkheid is.

Die goede oude tijd vóór internet

Gelukkig kom ik uit de tijd ‘vóór internet’ en dus ook ‘vóór social media’.
Ja ja en toen kon je ook gewoon een bedrijf runnen.
Voordat ik lid werd van Hyves en My Space en later Facebook, paste ik ook al online marketing toe.
Dat was vooral zoekmachine marketing (SEO of hoe word ik beter gevonden in google), e-mail marketing en partner marketing.
En gelukkig werkt dat nog steeds goed.
Vooral gecombineerd met een beetje social media.

Ik ben gewoon niet geschikt voor het dagelijks posten van het ‘perfecte’ (of juist niet-perfecte) plaatje.
Sterker nog ik vergeet gewoon helemaal om die plaatjes te maken.
Dit plaatjes zitten in mijn hoofd en ik ben niet bezig met het maken van foto’s.
Dat heb ik ook op vakantie altijd gehad.
Kwam ik thuis en pakte ik mijn koffer uit dan zat mijn fotocamera er ongebruikt nog in.
Nu met een mobieltje gaat het wel iets beter maar ik ben er gewoon niet dagelijks mee bezig.
En ik vind het ook gewoon niet netjes om met iedere klant altijd maar de waardevolle tijd waar zij voor betalen te gebruiken voor een foto-momentje.

Social Media heeft ook zoveel goeds gebracht, toch?

Toch heeft social media mij ook zoveel gebracht.
Ik kan veel meer mensen bereiken en vertellen wat ik voor ze kan betekenen.
De reacties en persoonlijke berichten van ondernemers die door mijn berichten, mijn online junkies community en de challenges die ik organiseer, zijn gegroeid zijn geweldig om te ontvangen.
En er zijn zulke mooie relaties en vriendschappen ontstaan online, dat ik ook zie voor hoeveel verbinding deze kanalen zorgen.

Maar ik zie ook ondernemers zoveel tijd stoppen in Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn waar echt niets van terug komt. Of in ieder geval niet in verhouding met wat ze erin stoppen.
Iedere dag plaatsen ze quotes, posts over producten of diensten, vragen die helemaal niets met de business te maken hebben. In ieder geval posts die vaak maar zo weinig opleveren, in likes maar ook in reacties.
En ook niets opleveren voor hun klandizie, zonde.

Veranderende algoritmes

Door de algoritmes op de social media kanalen worden jouw posts ook niet meer getoond aan al jouw volgers maar zelfs maar aan 2-6%. Zonde om er dus zoveel tijd in te stoppen. Het ziet er naar uit dat in de toekomst alleen betaalde berichten van bedrijven getoond gaan worden.
Wil je dan ook betalen voor de posts die je nu ook plaatst?
Maar eigenlijk betaal je nu ook al voor je posts, namelijk in de vorm van tijd.

Kun je ook verder met je bedrijf als het social media kanaal waar jij nu een trouwe groep volgers hebt opgebouwd zou verdwijnen? Of als het algoritme zou veranderen dat het voor jou niet meer werkt? Heb jij dan genoeg fundament om door te kunnen gaan met je bedrijf?

Ik zeg dus ook niet dat het niet voor jou werkt maar het is iets om er best eens serieus over na te denken in plaats van iedereen achterna te lopen… Om eens te kijken of het jou werkelijk zoveel oplevert als je denkt.
Niet op je gevoel vertrouwen maar de echte cijfers bekijken.
Meten = Weten.
En dan durf ik te stellen dat de waarheid best wel eens anders kan zijn dan jouw gevoel.

Mijn social media plan 2019

Voor mij is het vooral een vorm van naamsbekendheid creëren.
Om ze naar mijn website te trekken waar ik veel meer over mijn bedrijf kan vertellen.
Maar als ik naar mijn gegevens in Google Analytics kijk dan komen de meeste bezoekers bij mij na een zoekopdracht in Google.
En deze bezoekers zijn ook nog eens relevant en zorgen voor een hoger conversiepercentage.

Kwaliteit moet echt boven kwantiteit staan.
Posten voor het posten heeft geen zin maar dat zie ik wel veel gebeuren.
Als je tijdlijn niet die kwaliteit heeft die past bij jouw bedrijf heeft het dan ook wel zin?
En wil je er ook werkelijk zoveel tijd in gaan stoppen?
Werkt het voor jou?
Dat zijn de vragen die je aan jezelf kunt stellen.

Die vragen heb ik mezelf gesteld en ik heb mijn plan getrokken.
Moet ik daarom echt helemaal stoppen met social media?
Nee, natuurlijk niet! Want social heeft mij ook zoveel moois gebracht.
Mijn Twitter account heb ik opgezegd
Voor de Online Junkies Instagram ga ik over naar alleen nog maar mijn prive Insta-account waarin ik echt wel eens over mijn bedrijf zal praten maar niet meer een aparte zakelijk account.
Pinterest ga ik wel meer leven inblazen én ik ga serieus aan de slag met het Online Junkies Youtube kanaal.
Evenals de Online Junkies Community op Facebook, ben jij al lid?

Denk jij ook na over jouw social media?

Deze titel heb ik gekozen om jouw aandacht te trekken zodat jij deze blog ging lezen.
Maar ik wil je wel even prikkelen om eens na te gaan denken over de tijd die je stopt in social media.
En vooral ook over waarom je op deze kanalen zit.
Het is belangrijk om te kijken waar jouw doelgroep aanwezig is, wat voor jouw bedrijf werkt (meten!) en of je het zelf ook leuk vindt om te doen.

Ik blijf dus een haat-liefde verhouding hebben met social media.
Het is belangrijk om zichtbaar te zijn voor mijn bedrijf.
En ik zie ook zeker hoeveel mooie contacten ik hierdoor heb opgebouwd.
Maar ik heb ook geen zin meer om te voldoen aan de verslavingsdrang die de app makers zoals Facebook en Instagram mij willen opleggen.
Hier ga ik ook nog een blog over schrijven als Online Junkie.

Ik ga dus ‘Minderen met Social Media’

Je zult mij dus misschien zelfs wel meer zien op sociale kanalen maar ik ga er toch minder tijd in stoppen.
Ik ga voor ‘Meer in Minder’.
Minder Tijd, Meer kwaliteit maar Meer Impact.

Wil je iets kwijt over jouw social media ervaringen?
Laat dan hieronder een reactie achter en ik reageer altijd terug. 

 

Miranda van Driel on EmailMiranda van Driel on FacebookMiranda van Driel on InstagramMiranda van Driel on Linkedin
Miranda van Driel
Online Junkie bij Online Junkies
Online Junkie en ondernemer sinds 1994. Vanaf 1 april 2017 Online Junkies gestart. Houdt ervan haar ervaring in het (online) ondernemerschap te delen met haar Online Junkies School. Geeft online trainingen aan ondernemers op gebied van online ondernemen, zoals de Online Ondernemers School en Start je eigen online training. Business coach voor Qredits Microfinanciering Nederland en gastdocent voor de Eigenbaas Avondschool. Helpt startende modeondernemers met de online cursus Start je eigen Kledinglijn. Houdt van een strandrit te paard maar ook van een heerlijke stevige wandeling met labrador Dean.

Pin It on Pinterest

Share This