Het zoekwoorden onderzoek

Dit is een onmisbaar onderdeel voor je SEO-strategie.
Voordat je website beter gevonden kan worden, moet je eerst duidelijk weten met welke woorden jouw doelgroep, dus jouw ideale klant zoekt.
Je moet eerst weten welke zoekwoorden jouw (potentiële) klanten gebruiken.
Hiervoor doe je dus een zoekwoorden onderzoek

Het zoekwoorden onderzoek is zelfs niet alleen belangrijk voor SEO of SEA.
Maar ook voor al jouw content, de inhoud dus teksten, video, audio of beelden op je website.
En zelfs voor het aanbod wat je aanbiedt.

Het zoekwoorden onderzoek brengt je op nieuwe ideeën.

Je komt op nieuwe ideeën voor je content en krijgt inzichten in je bezoekers/klanten.
Daarom is het zo belangrijk dat jij weet welke zoekwoorden jouw (potentiële) klanten gebruiken als zij zoeken in die zoekmachine. Naar jou.

Je krijgt hierdoor inzicht in de taal die je klant spreekt en de woordkeus die je doelgroep gebruikt.
Ik kan je vertellen dat het vaak zoektermen zijn waar jij als expert op jouw vakgebied helemaal niet aan hebt gedacht.
Pas als je dit weet, kun je je website gaan optimaliseren of gaan adverteren.
Want ook bij adverteren bij Google of op Facebook is dit heel belangrijk.

Bijvoorbeeld:

  • Jij gebruikt de term Training maar je doelgroep zoekt op Cursus.
  • Jij gebruikt het woord sportbroek maar jouw doelgroep zoekt op hardloopbroek of fitnessbroek.
  • Jij gebruikt het woord woonzorginstelling maar jouw doelgroep zoekt op bejaardentehuis.
  • Jij verkoopt verlichting maar jouw doelgroep zoekt op lamp.

Kruip voor het zoekwoorden onderzoek dus echt in de huid van je klant.

Een zoekwoorden onderzoek bespaart je tijd.

Neem ook echt de tijd voor het zoekwoordonderzoek want dit kan het verschil zijn tussen succesvolle SEO of juist niet. Tussen veel bezoekers op je website of juist niet.

Ik weet uit ervaring dat dit door veel ondernemers wordt overgeslagen.
Of in ieder geval niet heel serieus wordt genomen of gedaan.
Misschien omdat het ook wel even tijd kost.
Maar toch wil ik echt benadrukken dat dit super belangrijk is.
En het kan je zeker ook veel tijd besparen.
Het kost tijd én het bespaart tijd, dat klinkt een beetje raar.

Toch is het echt zo, een goed zoekwoordonderzoek kan je veel tijd besparen.
Omdat je daarna altijd een naslagwerk hebt voor keywords die je ook weer kunt gebruiken voor de content op je website. Maar het maakt zeker het verschil!

Als eerste is het belangrijk dat je gaat nadenken over:

  • Wat maakt jou of jouw bedrijf uniek?
  • Wat biedt jij aan?
  • Wat doe jij anders dan je concullega’s?

De antwoorden op deze vragen vormen de basis van het zoekwoorden onderzoek.

Wat zijn zoekwoorden nu precies?

Als je zoekt in Google dan geef je een zoekopdracht.

Deze zoekopdracht kan bestaan uit een enkel zoekwoord of keyword of een combinatie van zoekwoorden.

Een ‘short tail keyword’ bevat enkele zoekwoorden.

Voorbeelden zijn:

  • recepten
  • gezond eten
  • gezonde recepten

Meerdere zoekwoorden worden dan ook wel een ‘long tail keyword’ genoemd.

Voorbeelden zijn:

  • Hoe maak ik een gezond gerecht klaar?
  • Hoe kun je gezond eten met kleine kinderen?
  • Waar vind ik gezonde recepten?

Waarom gebruik je long-tail zoektermen?

70% van de zoekopdrachten bestaan uit long-tail zoektermen, deze bestaan uit 4 woorden of meer.
Als jij je dus meer richt op deze long-tail zoekwoorden met minder concurrentie en specifieke zoekopdrachten dan zul je veel sneller scoren.

Dit wordt door de SEO experts het laaghangend fruit genoemd.
Hier zit minder concurrentie op zodat je een grotere kans hebt om bovenaan in de zoekresultaten te komen.

Voorbeelden:
👠 De zoekterm ‘Schoenen’ heeft veel meer concurrentie dan ‘Nike Air Jordan dames’.

🔍Zo heeft ‘Zoekwoordenonderzoek’ veel meer concurrentie dan ‘Hoe doe je een zoekwoordonderzoek’.

🎂 En ook op het zoekwoord ’taart’ kun je lastiger scoren dan op ‘glutenvrije taart zelf bakken’.

Heb je nog niet veel bezoekers?
Zit je in een markt met veel concurrentie qua SEO?
Of wil je met een nieuwe website, die ook nog niet aan link building heeft gedaan zo snel mogelijk gratis bezoekers op je website krijgen?
Richt je dan op long-tail zoekverkeer.
Je rankt dan met meerdere long-tail termen en wordt niet afhankelijk van 1 of 2 algemene zoektermen waar ook nog eens meer concurrentie in is.

In de grafiek hieronder zie je hoe de verhouding tussen short-tail en long-tail zoektermen is.
grafiek zoekwoordenWe zijn ook steeds vaker gaan zoeken op long-tail termen omdat we ervaren dat hoe specifieker we zoeken, hoe beter de zoekresultaten aansluiten.
En zeker met het oog op de toekomst waar Google Voice belangrijk wordt, worden de lange zoekzinnen ook belangrijker.

Als bonus krijg je ook nog eens relevante bezoekers die echt zoeken wat jij aanbiedt.
Dus zal ook je conversie hoger zijn.
Lees: je maakt van meer bezoekers –>> meer klanten.

Om aan de juiste zoekwoorden te komen, gaan we dus het zoekwoorden onderzoek doen: de Keyword Research.
Dus niet aan de slag op je website zelf maar we gaan het voorwerk doen.

Miranda van Driel on EmailMiranda van Driel on FacebookMiranda van Driel on InstagramMiranda van Driel on Linkedin
Miranda van Driel
Online Junkie bij Online Junkies
Online Junkie en ondernemer sinds 1994. Vanaf 1 april 2017 Online Junkies gestart. Houdt ervan haar ervaring in het (online) ondernemerschap te delen met haar Online Junkies School. Geeft online trainingen aan ondernemers op gebied van online ondernemen, zoals de Online Ondernemers School en Start je eigen online training. Business coach voor Qredits Microfinanciering Nederland en gastdocent voor de Eigenbaas Avondschool. Helpt startende modeondernemers met de online cursus Start je eigen Kledinglijn. Houdt van een strandrit te paard maar ook van een heerlijke stevige wandeling met labrador Dean.

Pin It on Pinterest

Share This