We gaan aan de slag met het zoekwoordonderzoek.
De handigste manier om te leren is door met mij samen alle stappen te doorlopen.
Daarna kun je dit voor je eigen website op dezelfde manier doen.
We gaan een zoekwoordonderzoek uitvoeren voor: sportkleding
Wat hebben we nodig:
Een excel bestand of als je het old-school wilt doen een kladblok. Een computer, laptop of tablet met een internetverbinding.
Stap 1 – Zoekwoordonderzoek
Het eerste wat ik dan doe is de zoekterm invoeren in… Google zelf.
Als je de zoekterm invoert dan zie meteen suggesties voor dit zoekwoord naar boven komen in een dropdown-menu, dit heet de Google Suggest Tool.
Google geeft met deze suggesties al aan waar mensen nog meer op zoeken zoals sportkleding heren of sportkleding goedkoop.
Met andere woorden: dit zijn populaire zoektermen.
Onderaan de pagina’s met zoekresultaten vind je de gerelateerde zoektermen.
Deze gerelateerde zoektermen kun je ook weer in de zoekbalk invullen zodat je ook daar weer nieuwe suggesties voor kunt vinden.
Zo kom je weer op nieuwe zoektermen.
Stap 2 – Zoekwoordonderzoek
Tot nu toe hebben we alleen nog maar de korte zoektermen, ook wel short-tail zoektermen genoemd. Dit zijn termen die uit 3 of minder woorden bestaan.
Veel website eigenaren richten zich bij de SEO op deze short-tail woorden, terwijl deze maar voor 30% van de zoekopdrachten staan.
Minder zoekopdrachten en meer concurrentie maakt het lastiger om op deze zoektermen te kunnen scoren.
Short-tail zoektermen: gezond eten, gezonde recepten gezocht
Long-tail zoektermen: Hoe maak ik een gezond gerecht klaar?, Hoe kun je gezond eten met kleine kinderen?, Waar vind ik gezonde recepten?
70% van de zoekopdrachten bestaan dus uit long-tail zoektermen, deze bestaan uit 4 woorden of meer. Als jij je dus meer richt op deze long-tail zoekwoorden met minder concurrentie en specifieke zoekopdrachten dan zul je veel sneller scoren. Dit wordt door de SEO experts het laaghangend fruit genoemd.
Wil je met een nieuwe website, die ook nog niet aan linkbuilding heeft gedaan zo snel mogelijk gratis bezoekers op je website krijgen?
Richt je dan op long-tail zoekverkeer.
Je krijgt dan ook nog eens als bonus bezoekers die echt zoeken wat jij aanbiedt dus ook je conversie zal hoger zijn. (conversie is het behalen van het doel van je website, bijv. het verkopen van producten maar ook het verzamelen van e-mail adressen)
Er zijn nog een aantal handige gratis tools die je hiervoor ook kunt gebruiken:
Yoast Suggest
Deze tool is ook van de bouwer van de meest gebruikte, populaire SEO plugin voor WordPress, Joost van der Valk.
Je vind hem hier: https://yoast.com/suggest/
De resultaten uit Yoast Suggest kun je ook als CSV bestand downloaden zodat je ze ook in excel kunt zetten.
Google Trends
Ook in Google Trends kun je soms hele interessante trends ontdekken die je kunt gebruiken voor jouw SEO strategie.
Answer The Public
Een leuke én handige tool die alles samenvoegt is Answerthepublic.com.
Je krijgt hier ook suggesties voor vragen die je weer kunt gebruiken voor je blogs.
Vragen beantwoorden doet het altijd goed voor SEO.
Stap 3 – Zoekwoordonderzoek
Je hebt nu inmiddels een flinke lijst met short en longterm zoektermen verzameld.
Je kunt de zoekwoorden onderverdelen op alfabet maar ook in onderwerpen en kolommen zodat het overzichtelijk voor je wordt.
Stap 4 – Zoekwoordonderzoek
Je hebt nu meteen ook een lijst met verschillende onderwerpen waar jij over zou kunnen schrijven op je website en hier je zoekmachineoptimalisatie voor zou kunnen opzetten.
Toch gaan we eerst nog even kijken hoe het zoekvolume voor deze zoektermen is.
Met andere woorden, hoeveel mensen zoeken er echt op deze zoekwoorden.
Hiervoor gebruikten we vroeger een andere tool van Google, de Zoekwoordplanner.
Helaas kun je deze alleen nog maar gebruiken als je gebruik maakt van Google Ads, het adverteermodel van Google.
Ubersuggest van Neil Patel
Gelukkig is er ook nog een andere gratis tool Ubersuggest waar je ook het zoekvolume voor je zoektermen kunt bekijken.
Tegenwoordig behoort deze tool ook bij de website van Neil Patel, een SEO expert.
Deze tool wordt steeds verder uitgebreid en is zeker de moeite waard om eens uit te proberen.
Het is de kunst om zoektermen te vinden waarop vaak wordt gezocht maar toch weinig concurrentie voor is.
Deze volume resultaten kun je ook verwerken in je excel bestand.
Relevante zoekwoorden
Je hebt nu dus een complete lijst met zoekwoorden die relevant zijn voor het onderwerp van jouw website.
Lever je veel verschillende diensten of producten dan zou je dit kunnen onderverdelen in productgroepen en voor iedere groep een apart onderzoek kunnen doen.
Mijn ervaring is dat je op deze manier de echte pareltjes van zoektermen vindt. Die specifieke zoektermen waar jouw ideale klant op zoekt met weinig concurrentie en waardoor jij gemakkelijk kunt scoren in Google. Zo haal je ook meteen de juiste bezoekers naar je website zodat je conversie ook vanzelf hoger zal worden.
Het lijkt zo heel veel werk maar als je eenmaal gewend bent om met de tools te werken dan kun je dit in een uurtje doen.
Zo heb jij daarna meteen voldoende stof om over te schrijven en haal je je tijdswinst er weer heel gemakkelijk uit.
En ga je ook nog eens adverteren met Google Ads dan heb je een deel van het onderzoek al gedaan, dus dubbele winst.
Meer weten over SEO?
Check deze SEO Handleiding voor beginners.