Geen zin meer in social media
“Ik ben het gewoon helemaal zat” vertelde ze me.
We zaten in een restaurantje met geweldig uitzicht op de haven van Hellevoetsluis.
Zij met een latte en ik met een chai theetje.
Het spatte echt van haar af.
Met rode wangen en een iets te harde stem begon ze te ratelen.
“Ik heb er gewoon geen zin meer in……
Dat hele gedoe om verplicht op Facebook te zitten voor mijn bedrijf. Toen kwam ook LinkedIn erbij en nu ook nog eens Instagram.
En dan moet ik ook nog verplicht gaan posten iedere dag omdat ik anders mijn hoofd niet boven water kan houden.
De hele dag leuk doen, overal foto’s van maken en ook nog eens op iedereen reageren. Terwijl ik gewoon liever mijn werk doe en met mijn klanten bezig ben. En na werktijd wil ik gewoon de stekker eruit kunnen trekken, zonder altijd maar ‘aan’ te staan. Vroeger was het veel leuker. Allemaal…”
Zo dat was er uit.
Ze keek me opgelucht aan en nam een slok van haar latte om naar buiten over de haven te kijken.
En even was het stil, heerlijk….
“Je bent het vast niet met mij eens, als online marketing persoon, als Online Junkie”, zei ze en kijkt mij schuin aan.
“Jij doet het allemaal zo gemakkelijk, hebt zeeën van tijd ofzo. En jij vind het geweldig om hiermee bezig te zijn, ik niet”.
Ik nam nog een grote slok van mijn chai thee, haalde diep adem en beantwoorde haar vraag.
“Heel eerlijk, ik denk er precies hetzelfde over. Social media is niet mijn favoriete dagelijkse bezigheid. En daarom doe ik het dus ook gewoon niet dagelijks maar wanneer het mij uitkomt.” En ik zag al meteen dat ze haar mond wilde opentrekken, dus was haar snel even voor. “Het staat bij mij altijd onderaan mijn agenda en ik post eigenlijk alleen maar als ik er zin in heb. Als ik ook echt iets te vertellen heb. En dat is zeker niet dagelijks want ik vergeet het meestal ook gewoon.”
I love SEO, echtwaar
Ik zag dat Anna opgelucht adem haalde, de spanning zag je gewoon wegvloeien.
Maar binnen no-time zag ik ook alweer de angst naar boven komen:
“Maar hoe weten mensen dan wat je doet, dat jij bestaat?”.
“Ik zorg ervoor dat bezoekers op mijn website terecht komen als ze gaan Googlen.
Zodra ze een zoekopdracht geven via Google die mijn website kan beantwoorden, verschijnt mijn website in de zoekresultaten van Google. Soms bovenaan, soms een paar resultaten lager maar ik probeer ervoor te zorgen dat ik naar boven kom op de vragen van mijn ideale klant.”
Ik zag haar denken; “Jaja, leuk maar hoe doe ik dat dan……..”
Dus ik beantwoordde het maar alvast: “Dat kun je doen door aan de slag te gaan met SEO”.
” Pffff”, zei Anna, “Heb je haar weer met SEO. Wat moet ik daar nu mee? Dat is veel te technisch, dat kan ik toch helemaal niet. En het kost ook veel te veel tijd om het te leren, dan kan ik net zo goed blijven Facebooken….”.
En dat hoor ik dus vaker…. het is veel te technisch en lastig om te leren.
Gelukkig valt dat reuze mee, het is echt geen rocket science (hey, ik heb het ook kunnen leren…) en het kost je echt niet zoveel tijd. Zeker niet zoveel tijd als dagelijks op social media rondhangen.
En ik merk ook dat dit bij veel ondernemers ook zo speelt, ook bij startende ondernemers.
Ook tijdens de gastles social media marketing die ik geef voor de Ondernemersschool, een initiatief van Qredits en het UWV, merk ik dat er door veel deelnemers wordt gedacht dat social media echt een absolute must is. En omdat er veel deelnemers vanuit loondienst komen en hier dus nooit mee te maken hebben gehad, merk ik ook dat er een grote weerstand is of zou het onwetendheid zijn?
Social media is een geweldig mooi middel om in te zetten voor je marketing. Dat is absoluut waar.
Heb ik iets geschreven wat ik graag wil delen met de rest van de wereld omdat ik weet dat ik daar weer ondernemers mee kan helpen dan plaats ik het op social media. Of als ik weer een hele interessante masterclass ga geven. Maar heel eerlijk, ik ga ook niet mijn dagelijkse hersenspinsels en leven met iedereen delen. Ik vind het zonde van mijn tijd want ik werk liever aan een lange termijn strategie. En ik vind het gewoon niet zo leuk. Zeker niet als ik het verplicht moet doen, dat voelt gewoon niet goed. Mensen uitnodigen voor je account om op deze manier zoveel mogelijk volgers te krijgen. Maar wat heeft dat grote aantal volgers nu voor zin, als er geen commitment is…..
Voor mij blijft de allermooiste en meest rendabele manier om zichtbaar te zijn: Gevonden worden in Google, SEO dus. Je website optimaliseren voor zoekmachines. Misschien komt het omdat ik al in de tijd vóór social media hiermee aan de slag ben gegaan en gezien heb wat het resultaat kan zijn. Bezoekers op je website die ook nog eens op zoek zijn naar jou en dus klanten worden. Klanten die jóu weten te vinden.
Een voordeel van gevonden worden in de zoekresultaten in Google is dat je inspanningen vaak jaren later ook nog steeds bezoekers opleveren. Zo groei je vanzelf steeds verder als je meer op je website plaatst.
Een ander voordeel is ook dat de bezoekers die op je website komen, echt al op zoek waren naar jou.
Ze zijn dus meteen ook nog eens super relevant.
Ja, het is een lange termijn strategie. Maar wel een strategie die voor jou werkt. Misschien is het je al wel duidelijk, ik ben een fan van SEO, ook wel het optimaliseren van je website voor zoekmachines genoemd. En echt het is helemaal geen saaie technische kost maar het vertelt je ook nog veel meer over je website én over je bedrijf.
Masterclass Online Gevonden Worden in 2019
En dus geef ik de Online Masterclass “Online Gevonden Worden in 2019!”
(hij is gratis).
Wil jij ook Online gevonden worden in 2019?
Verschijnen of hoger scoren in Google?
Meer bezoekers op je website?
Klanten die jóu weten te vinden?
Ik vertel je de geheimen van de online vindbaarheid.
Hoe werken zoekmachines en hoe kun je ervoor zorgen dat jij bovenaan in de zoekresultaten kunt verschijnen?
Wat kun je verwachten in 2019?
Ik vertel het allemaal.
Wil jij ook Online Gevonden Worden in 2019?
Dan moet je echt bij deze gratis online Masterclass zijn.
Anna is er ook bij ;-).
29 januari 2019 – 20.00 uur
Meld je dan hier aan:
https://onlinejunkies.nl/masterclass