Wat is Online Marketing?

Online Marketing bestaat uit verschillende vormen van marketing die zich alleen online afspelen.
Zoals bijvoorbeeld contentmarketing, e-mail marketing, social media marketing of affiliate marketing.

Maar wat is dan precies Marketing?

Marketing komt van de Engelse termen Market (markt) en Getting (krijgen).
In het Nederlands dus je producten of diensten op de markt zien te krijgen.
Het zijn alle activiteiten die een bedrijf of merk doet om de verkoop van zijn producten of diensten te bevorderen.

 

Offline en Online Marketing

Je hebt hierbij offline marketing en online marketing en kunt van beide gebruik maken.
Juist door ze te combineren kun je er optimaal resultaat van krijgen.

Voorbeelden van offline marketing zijn advertenties in kranten of magazines, flyers, workshops, reclameborden, etalages enz.
Tegenwoordig wordt er steeds meer gebruik gemaakt van online marketing zoals de website, blogs, social media, e-mail, seo enz.
Door deze vormen goed te combineren kun je hier het maximale uit halen.

 

Marketing is géén sales

Marketing wordt vaak verward met sales of er wordt gedacht dat dit bijna hetzelfde is. Maar dat is niet zo.
Marketing houdt zich voornamelijk bezig met de markt en Verkoop richt zich op directe verkoop aan de klant.

De taak voor marketing is vooral om bekendheid te creëren en om klanten te bereiken en te overtuigen dat jouw merk de beste keuze voor ze is.
Eigenlijk is dit dus het voorbereidende werk naar de verkoop toe. Als de marketeer zijn werk goed doet is de verkoop eigenlijk een inkoppertje.
En als je alles zelf moet doen, zoals de meeste ondernemers, dan bespaar je flink op je saleskosten én tijd als je marketing gesmeerd loopt.

 

Jouw marketingstrategie

De meeste (startende) ondernemers zien helaas de noodzaak van een goede marketingstrategie nog niet in.
Vaak wordt er dan wel vanalles op gebied van marketing gedaan zoals aanwezig zijn op social media, het schrijven van blogs en zo nu en dan versturen van een nieuwsbrief. Maar het sluit allemaal niet mooi op elkaar aan en daardoor wordt er niet gebruik gemaakt van de maximale kracht van marketing.
Het kost dan ook vaak veel tijd, die je beter aan je bizz kunt besteden en soms ook veel geld.
Dat is jammer en dat hóeft ook niet als je een goede strategie hebt.

 

De Marketing kalender

Om marketing goed in te zetten is het belangrijk dat je gebruik maakt van een goede marketingstrategie die je samenvat in je marketingplan.
Om dit niet steeds weer op te schuiven is het handig om te gaan werken met een handige marketingkalender.
Hierop noteer je vooraf wat je wanneer wilt gaan doen qua collectie maar ook qua persberichten, blogs, social media berichten, mailings enz.
Op deze manier kun je alles op elkaar afstemmen en weet je ieder moment wat je te doen staat.

Ik help je graag om samen met jou jouw eigen Marketing strategie te bepalen of je Marketing kalender in te vullen!

Meer lezen over Online Marketing:

Bestaat de ideale website eigenlijk wel?

Dé ideale website, die voor iedereen ideaal is, bestaat niet. Helaas.... Maar natuurlijk streven we naar de meest ideale website voor ons bedrijf. De ideale website voor jou is een website die werkt voor jouw bedrijf. Die voldoet aan het doel wat je voor je website...

Lees meer

Online heeft mijn leven veranderd

Brrrr…. Ik trek de rits van mijn jas nog wat hoger op, kijk of de boxdeur van Guapo dicht is en kroel nog even door zijn dikke manen. De radio gaat uit, het tuighok op slot en ik draai de lichtknop om. Ik loop langs de boxen waar de paarden ontspannen in...

Lees meer

LinkedIn is veel meer dan een online CV!

LinkedIn van online CV naar social media kanaal. Waar LinkedIn vroeger vooral gezien werd als een online CV, is het in een korte tijd uitgegroeid naar een belangrijk social media kanaal. Mensen laten niet alleen meer zien wat voor werk ze doen, maar delen...

Lees meer

De onderdelen van een website

Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat de gemiddelde bezoeker binnen 3 seconden besluit of ze op een website blijven. In die 3 seconden besluit hij of zij of de site interessant/relevant is of niet. Dit kun je positief beïnvloeden door je aan een aantal...

Lees meer

5 tips om te groeien op Instagram

5 tips om te groeien op Instagram Instagram is één van de belangrijkste social media kanalen naast Facebook. Het is alleen niet altijd even makkelijk om jouw Instagramprofiel te laten groeien. Nu Instagram steeds belangrijker wordt, is het ook steeds...

Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This