Alles draait om jouw funnel! Maar wat is dat nou eigenlijk? De eerste keer dat ik dit woord hoorde, dacht ik ook: ehh.. Wat? Funnel? Bedoel je niet tunnel? Ik had geen idee waar mensen het over hadden. Dus om jou die ellende te besparen, leg ik het even uit.

Een funnel is een denkbeeldige trechter binnen jouw bedrijf. Deze trechter leidt mensen van een eerste kennismaking naar een verkoop toe. Deze mensen doorlopen dus een proces en worden door handige trucjes bewerkt totdat zij wat kopen.

Waarom is een funnel zo belangrijk?

Een funnel is om meerdere redenen belangrijk, namelijk:

  • Het maakt jouw verkoopproces efficiënter.
    Alleen de kopers komen tot het einde van de funnel en zo verlies je geen tijd aan mensen die toch niet van plan zijn om te kopen.
  • Het maakt jouw verkoopproces voorspelbaarder.
    Verkoopprocessen zijn nooit helemaal voorspelbaar, maar je kan door een funnel een betere inschatting maken van jouw inkomsten én winst.
  • Een funnel zorgt ervoor dat jij ziet waar het misgaat.
    In elke stap van jouw funnel kun jij metingen doen. Op die manier zie je bij welke stap er zich een probleem voordoet. Je kunt dit probleem analyseren en aanpassen.

Hoe ziet zo’n funnel eruit?

Een funnel kan op verschillende manieren worden opgebouwd, maar de basis blijft altijd hetzelfde:

  1. Mensen maken kennis met jou
  2. Mensen tonen interesse
  3. Mensen gaan een besluit nemen
  4. Mensen ondernemen daadwerkelijk actie en gaan over op verkoop

FUNNEL

Hoe bouw je een funnel?

Ik geef je allereerst de tip mee: denk er goed over na en teken het uit. Tekenen? Ja. Het maakt mij niet uit of je dat op papier doet of digitaal, maar teken het uit. Maak voor jezelf helder welke stappen een klant moet doorlopen voordat hij zal overgaan tot verkoop. Dit ziet er bij iedereen anders uit, maar de basis is hetzelfde.

Om het even iets duidelijker te maken, geef ik je een voorbeeld hoe andere bedrijven hun funnel opzetten:

Jij gaat naar de website van Zalando. Je bekijkt een paar schoenen en besluit ze niet te kopen. Vervolgens ga je even op Facebook kijken. Daar zie je een advertentie voorbij komen met precies dezelfde schoenen. Nu begin je toch te twijfelen. Je klikt op de advertentie om ze toch nog een keer te bekijken. Vervolgens zie je een pop-up verschijnen. Wanneer je jezelf nu inschrijft voor de nieuwsbrief van Zalando, krijg je €10,- korting bij je eerste bestelling. Je schrijft jezelf in, maar twijfelt nog steeds over de schoenen. Iets later komt de mail al binnen met jouw kortingsbon. Een paar dagen later krijg je nog een e-mail van Zalando met een aanbieding waarbij het tweede paar schoenen voor de helft van de prijs is. Je gaat terug naar de website en koopt niet één, maar twee paar schoenen.

Dit is een hele korte funnel, maar hij werkt wel. Voor online trainingen, diensten en producten die duurder zijn, is een funnel vaak ook veel uitgebreider. Je blijft maar geven, geven, geven en de mensen die interesse blijven tonen, haal je uiteindelijk over om te kopen. Het duurt langer, maar de investering voor deze mensen is ook groter dan een paar schoenen.

Tips voor jouw funnel:

Een paar tips:

  • Teken jouw funnel uit. Digitaal of op papier, dat maakt niet uit, maar maak helder welke stappen een klant moet doorlopen voordat hij zal overgaan tot verkoop.
  • De basis van jouw funnel start op je website of op één van je social media kanalen met bijvoorbeeld een leuke gratis weggever.
  • Blijf je funnel testen.
  • Zorg ervoor dat je de statistieken overzichtelijk kan bijhouden en gaat er ergens iets mis in de funnel? Analyseer het en pas het aan.

OOK INTERESSANT OM TE LEZEN:

Effectief Communiceren en Paardensport

Wat hebben Effectief Communiceren en Paardensport met elkaar gemeen? Sinds 2016 ben ik vrijwillig Business Coach voor Qredits Microfinanciering Nederland en coach ondernemers die een financiering hebben bij Qredits in het ondernemerschap....

Lees meer

Wie is nu mijn ideale klant?

Wie is mijn ideale klant nu eigenlijk? Hiervoor kun je een persona gaan ontwikkelen. Een persona is een zeer gedetailleerde omschrijving van een gebruiker van jouw product of dienst. Met behulp van persona's creëer je 'echte' klanten, mensen, in plaats van...

Lees meer
Marlou Minten on EmailMarlou Minten on FacebookMarlou Minten on LinkedinMarlou Minten on Twitter
Marlou Minten
Ik ben Marlou Minten, een echte online junkie in hart en nieren en ondernemer sinds mei 2017. Als Virtueel Professional op het gebied van Marketing en Communicatie ondersteun ik ondernemers op het gebied van social media marketing, e-mailmarketing, copywriting en Facebook adverteren. Op die manier kunnen ondernemers zich richten op hun core business.

Meer weten over mij of mijn bedrijf? Kijk dan op www.marlouminten.nl.

Pin It on Pinterest

Share This