USP
De afkorting USP betekent Unique Selling Point.
Vertaald is het je unieke verkoopargument of je onderscheidend vermogen.
Jouw USP helpt je om je producten of diensten te onderscheiden van de concurrentie en dit kun je ook gebruiken in je marketing en advertenties. Met jouw unieke, onderscheidend vermogen kun je jouw doelgroep ervan overtuigen dat ze bij jouw moeten kopen en dat jouw bedrijf uniek is.
Wat is een Unique Selling Point?
Voorbeelden van een UPS zijn bijvoorbeeld:
* De beste prijs
* De hoogste kwaliteit
* De beste klantenservice
* Niet goed, geld terug
* Kortste levertijd
* Persoonlijk contact
Als jij niet de goedkoopste aanbieder wil zijn of kunt zijn, dan kun je natuurlijk op andere unieke voordelen jezelf onderscheiden tegenover van je concurrentie. Je kunt er zo helemaal uitspringen en daardoor hoef je dan ook geen prijsvechter te zijn. Het zou de antwoord moeten zijn op de vraag: waarom moet jouw ideale klant echt bij jóuw kopen?
USP in een slogan
Je kunt jouw unieke voordelen ook communiceren door een slogan die unieke en onderscheidende kenmerken samenvatten. Een goede slogan is uniek, biedt iets wat de concurrent niet aanbiedt én is geschreven vanuit je klant.