Call to Action

Letterlijk vertaald betekent ‘Call to action’, Oproep tot actie.
Dit is een Engelse term die veel gebruikt wordt in de marketing, sales en reclame wereld. Een call to action is een deel van een overtuigend bericht waarin de (website)bezoeker wordt opgeroepen om een bepaalde actie uit te voeren. Een goede call to action is bepalend voor het succes van een actie of reclame.

Maar soms wil je ook binnen je website een bepaalde actie stimuleren, zoals het achterlaten van een reactie bij een artikel, of gewoon simpelweg dat een bezoeker nog wat langer op je site blijft hangen. Dit kun je ook door een opvallende knop met een goede tekst die tot actie aanspoort.

Voorbeelden van een Call to Action:

Voorbeelden van een CtA zijn het bestellen van een product, inschrijven voor een nieuwsbrief, een telefoonnummer bellen of een e-book downloaden.

Het wordt onder andere gebruikt in mailings, tijdens televisiereclame, in advertenties, en op (commerciële) websites en in webshops. Deze oproep komt voor in woorden en soms ook als button, de CTA knop. Woorden die hiervoor gebruikt worden zijn: bestel nu, meld je aan en ik doe mee. Als een bezoeker tot deze actie overgaat dan heet dit in marketing termen een conversie.

Een goede Call to Action bestaat meestal uit een

  • Een tot actie aanzettende zin.
  • Reden waarom er actie moet worden ondernomen  zoals tijdelijke actie, meer info.
  • Wat levert het op?

 

Synoniemen:
CTA
« Terug naar de index

Pin It on Pinterest