Wat is een algoritme?
In de zoekmachineoptimalisatie bedoelen wij het algoritme van de zoekmachines. Een algoritme is een reeks van instructies die zoekmachines gebruiken om de meest relevante resultaten voor de opgevraagde zoekopdracht te krijgen. De algoritmen van Google maken per zoekopdracht gebruik van ruim 200 factoren om het meest relevante resultaat te bepalen.
Een van de bekendste factoren die Google gebruikt is PageRank. Dit wil echter niet zeggen dat PageRank de belangrijkste factor is, deze is de laatste jaren zelfs aan het afnemen. Google past ook regelmatig het algoritme aan in de vorm van de bekende Panda en Penguin updates. Ook telt de laatste jaren mee of een website mobielvriendelijk is en snel laadt.
Voor zoekmachines is het erg belangrijk om de algoritmen zoveel mogelijk geheim te houden.
Als dit namelijk openbaar zou zijn dan kun je gemakkelijk de zoekresultaten manipuleren, zoals in de eerste jaren van de zoekmachineoptimalisatie ook regelmatig gebeurde.
Soms laat Google weten wat zij belangrijk vinden en dan wordt daar ook meestal de strategie door bedrijven en specialisten op aangepast. Bovenaan blijft de gebruikerservaring staan als belangrijkste rankingfactor.