Wie is mijn ideale klant nu eigenlijk?

Hiervoor kun je een persona gaan ontwikkelen.

Een persona is een zeer gedetailleerde omschrijving van een gebruiker van jouw product of dienst.
Met behulp van persona’s creëer je ‘echte’ klanten, mensen, in plaats van algemene doelgroepen die in de praktijk lastig te targetten zijn.
Met andere woorden: je geeft je klant een naam en een gezicht.

Ik ben hieronder voor het gemak even van een zij uitgegaan maar dit kan natuurlijk ook een hij zijn.

Allereerst ga je aan de slag met gegevens zoals:

  • leeftijd
  • geslacht
  • beroep
  • burgerlijke staat
  • afkomst
  • inkomen
  • aantal kinderen
  • hobby’s
  • interesses
  • en opleiding

Lever je B2B dan kun je bijvoorbeeld deze vragen stellen:

  • Wat is de functie van jouw ideale klant?
  • Wat is haar leeftijd?
  • Hoe lang heeft ze deze functie al?
  • Hoe lang werkt ze voor dit bedrijf?
  • Welke verantwoordelijkheden passen bij haar baan?
  • Welke prioriteiten heeft ze beroepsmatig?
  • Wat zijn de problemen waar ze tegen aanloopt?
  • Wat heeft ze nog meer in  haar loopbaan gedaan?
  • Wat doet ze in haar vrije tijd?


Zo krijg je een prima beeld van jouw ideale klant en waar ze zich bevindt en weet je dus ook waar je haar kunt gaan bereiken. Stel daarna deze vragen:

  • Wat heeft jouw ideale klant nodig?
  • Waar brengt zij haar (vrije) tijd door?
  • Wat mist ze misschien in haar leven?
  • Wat zou haar leven nog mooier of beter kunnen maken?
  • Heeft zij misschien wel een probleem wat jij op kunt lossen?
  • Waar zit haar pijn?
  • Waar zoekt ze een oplossing voor?
  • Hoe kun je haar aanspreken?
  • Waar kun je haar vinden?

Kruip in de huid van jouw ideale klant.

Probeer ook haar emoties, problemen, denkwijze en relatie tot jouw product of dienst te gaan begrijpen.

Maak haar leven visueel.
Zodat je kunt gaan inzien hoe jij het leven beter voor haar kunt maken met jouw producten of diensten.
Je moet haar volledig gaan begrijpen.
Zodat jij weet waar zij op zoek naar is of hoe je haar leven beter of gemakkelijker kunt maken.

Je zult zien dat als je echt klanten hebt waar je blij van wordt en je daar meer op gaat richten, je deze ideale klanten meer en meer gaat aantrekken.

Mijn ideale klant staat nooit stil.
Je zult deze ideale klant ook blijven aanpassen want zij leeft en groeit en verandert.
Ook verandert bij jou zelf de klant waar jij blij van wordt en waar jij zelf graag mee werkt.
Het is erg leuk als je jouw ideale klant in het echt gaat ontmoeten.
Van sommige klanten werd ik zo blij dat ik deze inzichten ging gebruiken voor mijn marketing.
Jouw ideale klant is dus een dynamisch proces.

Het kan voorkomen dat je voor jouw producten of diensten niet met 1 persona eruit komt.
Je kunt dan meerdere persona ’s aanmaken voor de verschillende producten.
Maar let er wel op dat je hierdoor niet weer de focus gaat verliezen.
Voor meerdere persona ’s moet je dus ook meerdere marketing strategieën gaan opzetten.
Dit kost je meer tijd én geld.

Je weet nu wie jouw ideale klant is.
In al je marketing en communicatie ga je tegen haar praten.
Alsof ze voor je zit.
Je kunt je teksten op haar gaan aanpassen maar ook je beelden op je website.

Ook bij het schrijven van je content op je website ga je deze ideale klant toepassen.
Gebruik de zoekwoorden die jouw klant gebruikt voor je SEO.

In je zoekwoordonderzoek kun je tot verrassende resultaten komen als je weet wie jouw persona is.
Omdat je klant vaak niet vak-technische taal gebruikt.
En jouw product of dienst soms echt totaal anders noemt dan jij in gedachten had.
Vaak zoeken zij ook meer in zoekzinnen die het probleem beschrijven en niet alvast de oplossing.
Kruip dus echt in de huid van Jouw Ideale Klant.

Lees in deze blog waarom je op zoek gaat naar je ideale klant.

 

 

Miranda van Driel on EmailMiranda van Driel on FacebookMiranda van Driel on InstagramMiranda van Driel on LinkedinMiranda van Driel on Twitter
Miranda van Driel
Online Junkie bij Online Junkies
Online Junkie en ondernemer sinds 1994. Vanaf 1 april 2017 Online Junkies gestart samen met Erwin. Houdt ervan haar ervaring in het (online) ondernemerschap te delen. Geeft online trainingen aan ondernemers op gebied van online ondernemen. Business coach voor Qredits Microfinanciering Nederland en gastdocent voor de Eigenbaas Avondschool. Helpt startende modeondernemers met de online cursus Start je eigen Kledinglijn. Doet aan Working Equitation met haar Spaanse paard Guapo maar gaat ook graag naar het strand met labrador Dean.

Pin It on Pinterest

Share This