Wat is SEO in Jip & Janneke taal?

SEO, de Engelse term die staat voor ‘Search Engine Optimization’.
In gewoon Nederlands ‘Zoekmachine Optimalisatie’.
Het optimaliseren van je website voor zoekmachines dus.

Google is de grootste zoekmachine maar er zijn er echt duizenden.
Als we het hebben over online goed zichtbaar zijn, dan bedoelen we dus goed gevonden worden in Google.
Het voordeel is dat de meeste machines hetzelfde werken.
Scoor je goed in Google dan is dit ook meestal het geval bij de andere zoekmachines, al is dit geen garantie.

90% van de Nederlanders gebruikt bij zijn zoektocht op het internet een zoekmachine zoals Google.
Zij typen een zoekwoord in of een zin met een zoekwoord hierin.
De zoekmachine vertoont de websites uit zijn database die relevant zijn voor dit zoekwoord of zoekzin.

Een zoekmachine werkt met een algoritme. (Dit zijn een reeks regels die bepalen of een website relevant is voor de gezochte zoekterm). Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de Google bezoekers tijdens het zoeken niet verder kijkt dan de eerste 4 resultaten op de eerste pagina.
Als je dus niet bij deze 4 top resultaten staat, dan mis je dus veel bezoekers.

Voor ieder te bedenken onderwerp is wel een website te vinden op het web.
Voor sommige populaire onderwerpen kun je zelfs duizenden of meer websites online vinden.
Je kunt je voorstellen dat het daardoor erg lastig is geworden om de beste websites op ieder gebied te vinden.
Google probeert je te helpen met zoeken door de meest relevante website voor jouw zoekterm te laten zien.

Waarom gebruik je SEO?

Je wilt dus zo hoog mogelijk eindigen in de zoekresultaten bij Google want dit levert je de meeste bezoekers op.
Hiervoor moet je dus zorgen dat jouw website zoveel mogelijk op jouw vakgebied te vertellen heeft.
Én dit zo doen dat de zoekmachines begrijpen dat jij alles van dit onderwerp af weet.
Je moet ze dus echt overtuigen dat jouw website hoog in de resultaten behoort te staan.

Bij SEO maak je je website dus ‘zoekmachinevriendelijk’.
Je vertelt zo goed mogelijk waar je website over gaat op een manier die de zoekmachine begrijpt.
Je probeert dus door behulp van een aantal technieken je website te verbeteren voor de vindbaarheid in zoekmachines. Zodat je meer kans maakt op een hoge positie.
Hoe relevanter en populairder je webpagina’s, hoe hoger je rankt in de zoekresultaten.

Hoe werkt een zoekmachine?

Het zou natuurlijk gemakkelijk zijn als je weet hoe de zoekmachines werken om bovenaan te komen.
Helaas wil Google daar niet veel over kwijt.
Dit komt omdat websites dan moedwillig gemanipuleerd worden om hoog te eindigen. Dit zijn dan meestal ook niet de meest relevante websites. De criteria waarop de website worden gerangschikt zijn dus ‘geheim’.

Een zoekmachine dwaalt het internet af en volgt iedere link die het tegenkomt.
Dit gebeurt met robots die ook wel ‘spiders’ genoemd worden. De zoekmachinerobots van Google heten ook wel Googlebots. Zodra deze Googlebot een nieuwe link tegenkomt wordt deze opgeslagen in de database van Google.
Wil je dus dat jouw website gevonden wordt ?
Dan moet deze dus bezocht zijn door de zoekmachinerobot en dat kan via de link naar jouw website die op een andere website staat. Als dit is gebeurt, dan is jouw website dus meteen geïndexeerd.
Als jouw link dus op een populaire website staat die veel bezocht wordt door de Googlebot omdat er veel nieuwe content zoals artikelen of blogs op staat, dan wordt jouw website al snel opgepikt.

Er is ook nog een andere manier om geïndexeerd te worden en dat is je website aanmelden bij de zoekmachines zelf.
Het is niet alleen erg belangrijk dat je website vermeld wordt op andere websites voor het indexeren. Maar dit is ook een belangrijke ranking-factor die gaat bepalen hoe hoog jouw website gaat scoren.

Gelukkig zijn er wel een aantal dingen die je zelf kunt doen om ervoor te zorgen dat je website hoger scoort dan die van je concurrentie. Hierover ga ik je in mijn volgende blogs meer over vertellen.

Maar wat is SEA dan?

Naast SEO hoor je ook steeds over SEA, wat is SEA dan?
Je kunt er ook voor betalen om vermeld te worden in de zoekresultaten.
Dit zijn de eerste resultaten die je ziet en hierbij staat ‘adv’ vermeld, dit zijn de betaalde zoekresultaten, advertenties dus. Dit wordt ook wel SEA genoemd, Search Engine Advertising.
Hier ga ik later in een aantal blogs ook nog op in, doe je dit namelijk op een slimme manier dan kun je dit goed inzetten. Maar deze manier van adverteren kan je ook onnodig heel veel geld kosten als je niet weet hoe je dit moet doen. Als je dus nog niet hoe dit werkt, dan zou ik dit nog niet inzetten en eerst aan de slag gaan met je SEO.

SEO = Gratis

Wat zo fijn is aan SEO, het is GRATIS.
Het kost je niets, de enige investering die je het je kost is tijd, tenzij je het uitbesteed aan een specialist.
Maar dit is juist zo belangrijk voor je bedrijf en het komt steeds weer terug.Iedere keer weer bij het plaatsen van ieder bericht en iedere wijziging. Ik vind dan ook dat je er zelf ook echt wel kennis van behoort te hebben als online ondernemer van de toekomst. Zelfs al besteed je het uit of heb je personeel hiervoor in dienst.
Het is handig als je kunt vertellen wat jij belangrijk vindt voor jouw bedrijf en op welke termen jij met jouw bedrijf gevonden wil worden. Kennis over SEO is dan echt altijd meegenomen en zal zich zeker terugverdienen.

Het is niet alleen een op zich zelf staande marketing techniek. Maar dit is juist zo belangrijk om je SEO mee te nemen in je gehele online marketingplan. Zo schrijf je niet alleen voor de zoekmachines maar vooral ook voor je bezoekers die jouw moeten vinden. De pagina’s die je optimaliseert kun je dan ook weer mooi gebruiken voor je social media campagnes. En dit zorgt dit ook weer voor het verkrijgen van relevante links. Deze cross-over manier van online marketing gaat ervoor zorgen dat je online succesvol word. Doe je dit goed dan wordt je vanzelf opgemerkt door Google.
Je moet er ‘gewoon’ voor zorgen dat deze zoekgigant niet om jouw website heen kan.

Over SEO is veel te vertellen en het is zeker niet iets wat je even snel erbij zult doen om snel te scoren.
Maar het is ook echt geen ‘rocket science’, je moet weten hoe het werkt en hoe je het toepast en dan kun jij het ook. Dan valt het allemaal wel mee.  Wil jij zelf aan de slag met de zoekmachine optimalisatie van jouw website? Volg dan de Online Junkies gratis Mini-cursus SEO. In 5 lessen wordt de basis duidelijk en simpel aan je uitgelegd zodat ook jouw website beter gevonden kan worden in de zoekresultaten van Google. Meld je nu aan en je kunt meteen van start.

Gratis Mini-Cursus SEO - Gevonden worden in Google

Wil je liever met mij persoonlijk aan je eigen SEO voor jouw website werken, dan kan dat ook in een SEO VIP training, een ochtend of middag waarbij wij samen met jouw website aan de slag gaan. Na deze training kun je dit zelf toepassen.

 

Miranda van Driel on EmailMiranda van Driel on FacebookMiranda van Driel on InstagramMiranda van Driel on LinkedinMiranda van Driel on Twitter
Miranda van Driel
Online Junkie bij Online Junkies
Online Junkie en ondernemer sinds 1994. Vanaf 1 april 2017 Online Junkies gestart samen met Erwin. Houdt ervan haar ervaring in het (online) ondernemerschap te delen. Geeft online trainingen aan ondernemers op gebied van online ondernemen. Business coach voor Qredits Microfinanciering Nederland en gastdocent voor de Eigenbaas Avondschool. Helpt startende modeondernemers met de online cursus Start je eigen Kledinglijn. Doet aan Working Equitation met haar Spaanse paard Guapo maar gaat ook graag naar het strand met labrador Dean.

Pin It on Pinterest

Share This