Jouw Unique Selling Point

Wat voegt jouw bedrijf, product of dienst toe aan de huidige markt?
Alles is eigenlijk al wel een keer gedaan, dus je hoeft echt niet helemaal uniek te zijn.

Zo zag je dat in een markt die al behoorlijk verzadigd was zoals in de chocolade dat het merk Tony Chocolonely in een hele korte tijd de harten van het publiek én de schappen in de supermarkt wist te veroveren.
Maar jouw USP kan ook in hele kleine dingen zitten.
Zoals een betere service of persoonlijke aandacht.
Of jouw eigen authentieke verhaal.

Op dit moment is juist het authentieke verhaal en het maatschappelijk verantwoord ondernemen, veel in de belangstelling.
Hierdoor krijg je dus ook gemakkelijker een podium in de media.
Maar wat belangrijk is, is hoe ga jij je onderscheiden in die markt?
Jij kunt er jouw eigen draai aangeven, jouw verhaal over jouw product vertellen of een nieuwe service aanbieden of de bestaande service verbeteren.
Als iedereen die een merk wil beginnen zich laat weerhouden door de concurrentie dan zou dat wel heel saai worden.

Juist jouw eigen unieke waarde als ondernemer en jouw eigen, unieke concept zorgen ervoor dat jouw bedrijf er tussen uit springt en opvalt.
Klanten willen graag kopen van mensen, dus laat jezelf zien!

Voorbeelden van Unique Selling Points zijn:

* M&M’s USP: “The milk chocolate melts in your mouth, not in your hand”
* Apple’s USP: “In everything we do, we believe in challenging the status quo and thinking differently.
We do this by making our products beautifully designed and simple to use”
* Nike’s USP: “Nike shoes that are made for professional athletes across sports worldwide”
* Coolblue’s USP: “Gewoon verwonderen, alles voor een glimlach”
* Zalando’s UPS: “Shopping online at Zalando is safe and easy, and offers you a free delivery and return policy”.

Wat is jouw Unique Selling Point?

Wat maakt jouw bedrijf, product of dienst uniek?
Schrijf eens op waardoor jij opvalt.
Wat doe jij anders dan jouw concurrenten?
Wat zijn de voordelen van jouw product of dienst ten opzichte van andere bedrijven?
Wat is belangrijk voor jouw bedrijf?
Wat maakt jouw bedrijf, product of dienst speciaal?
Waarom doe je wat je doet?

Wat is de behoefte van je klant?

Waar is jouw klant naar op zoek?
Weet wie jouw ideale klant is?
Welk probleem heeft jouw klant waar hij van wakker ligt?
Welke oplossing kun jij bieden?

Beide zijn belangrijk voor het bepalen van jouw USP, zowel jouw unieke voordelen én de behoefte van de klant.
Focus je op je potentiële ideale klant en je hebt jouw Unique Selling Point te pakken.
Neem hier ook echt de tijd voor want dit is een belangrijk onderdeel voor jouw marketing.
Als je je ideale klant kent, je USP weet dan wordt marketing een stuk makkelijker én leuker!

 

OOK INTERESSANT OM TE LEZEN:

Hoe onderhoud je jouw WordPress website?

Hoe onderhoud je jouw WordPress website?

WordPress onderhoud  Je bent net begonnen met je onderneming en hebt een prachtige WordPress website gemaakt of laten maken. Of misschien ben je een startende webdesigner en beheer je een aantal websites voor klanten. Hoe voer je dan het WordPress onderhoud uit?...

Lees meer
Als ondernemer van DOEN naar ZIJN

Als ondernemer van DOEN naar ZIJN

Als ondernemer van DOEN naar ZIJN Uit gegevens van de Kamer van Koophandel blijkt dat het aantal online ondernemers toeneemt. En de gemiddelde leeftijd van deze online ondernemers afneemt. Vooral het aantal online ondernemers in de leeftijdcategorie tot 24 jaar neemt...

Lees meer
Miranda van Driel on EmailMiranda van Driel on FacebookMiranda van Driel on InstagramMiranda van Driel on Linkedin
Miranda van Driel
Online Junkie bij Online Junkies
Online Junkie en ondernemer sinds 1994. Vanaf 1 april 2017 Online Junkies gestart. Houdt ervan haar ervaring in het (online) ondernemerschap te delen met haar Online Junkies School. Geeft online trainingen aan ondernemers op gebied van online ondernemen, zoals de Online Ondernemers School en Start je eigen online training. Business coach voor Qredits Microfinanciering Nederland en gastdocent voor de Eigenbaas Avondschool. Helpt startende modeondernemers met de online cursus Start je eigen Kledinglijn. Houdt van een strandrit te paard maar ook van een heerlijke stevige wandeling met labrador Dean.

Pin It on Pinterest

Share This