Waarom heb jij een website voor je bedrijf?

Misschien heb je al een website of ben jij aan het rondkijken om je website te gaan bouwen of laten bouwen? Wat is voor jou de reden om een website voor je bedrijf te hebben? Met welk doel wil jij bezoekers op jouw website hebben?  De grote vraag is dus: Wat wil je bereiken met je website?

Zoals je in de blog Waarom Online Ondernemen hebt kunnen lezen wordt er per dag maar liefst 3,5 miljard keer een zoekopdracht in Google ingevoerd. En dat wordt alleen maar meer.
En toch heeft bijna 2/3 van de Nederlandse bedrijven nóg geen website in deze tijd, dat kun je je toch niet voorstellen, tenminste ik als Online Junkie helemaal niet ;-).

Hieronder vind je belangrijke redenen om wél een website voor je bedrijf te hebben:

* Grotere naamsbekendheid
* Presenteren van je bedrijf
* Meer klanten en meer omzet
* Goed vindbaar zijn voor klanten, online zichtbaarheid
* Promoten van je producten of dienst
* Nieuwe klanten werven
* Informatie geven over jouw bedrijf zoals openingstijden

Wat is het doel van je website?

Voordat je gaat beginnen met je website moet je je dus vooral afvragen wat is het doel van je website? Het is daarbij belangrijk om goed na te denken wat jij je bezoekers wilt vertellen of bieden. En wat wil je jouw bezoeker laten doen op je website. Welke Call to Action is belangrijk voor jouw bedrijf? Dat kan een aankoop van een product zijn, maar ook het achterlaten van een e-mail adres of het opvragen van een offerte.

Een plan voor je website

Als je met je onderneming begint, dan maak je vooraf meestal eerst een plan. Bij een website is dat precies zo. Je wilt vooraf weten hoe je bij je doel uitkomt en dat toch niet zomaar op de bonnefooi doen. Een duidelijk plan is dus echt nodig voordat je begint aan jouw succesvolle website. Ook hier is een goed begin het halve werk. Niet alleen als je zelf de website gaat bouwen maar zeker ook als je het gaat uitbesteden. Je moet dan namelijk je websitebouwer kunnen gaan aansturen. Neem dan ook de tijd om goed over de website na te denken. Denk daarbij dan niet alleen aan het grafische aspect, dus hoe je website eruit moet zien maar ook over de inrichting en wat je jouw bezoekers wilt vertellen.

Je website zelf bouwen of uitbesteden?

Voor deze keuze kun je een aantal factoren laten meespelen zoals hoeveel tijd heb je om de website te bouwen en hoeveel kennis. Ook het doel van de website telt dan mee. Wil je producten gaan verkopen of veel interactie of is het alleen een online visitekaartje? Zelf ben ik altijd een voorstander geweest van het zelf bouwen en/of onderhouden van je website. Dit komt omdat ik voor mijn bedrijf regelmatig nieuwe content zoals producten maar ook informatie moest plaatsen en . Ik had vanaf het begin het idee dat dit weleens heel belangrijk kon zijn en wilde daarvoor niet afhankelijk zijn van een webbouwer. Later heb ik voor mijn webshop toen we het echt professioneel aanpakten, de basis laten bouwen door een webbouwer maar zelf deze daarna onderhouden en aangepast.

De Doe-het-zelf website

Wil je dus regelmatig je content vernieuwen zoals het bijhouden van actueel nieuws in je branche, een blog met een kijkje achter de schermen of nieuwe producten in je webshop?
Én vind je het ook leuk om te leren hoe je dit zelf moet doen en hoe de techniek werkt. Dan zou ik je aanraden om er zelf mee aan de slag te gaan.

Je website uitbesteden

Heb je er echt geen interesse in en vind je knippen & plakken al lastig, besteed het dan uit en vraag of je wel een training kunt krijgen om bijvoorbeeld zelf je blog of nieuws te kunnen plaatsen. Zo kun je langzaam aan het website systeem wennen en wie weet waar dat nog eens toe leidt. Maak vooraf wel goede afspraken over het aanpassen van de content op de website en dan niet alleen over de kosten maar ook hoe snel zij de aanpassingen kunnen doen. Het is niet echt professioneel als de kerstboodschap met pasen nog op de website staat…..

Hoe ga je het doel van de website bereiken?

Nu je eenmaal weet wat het doel van je website is, kun je de mogelijk heden hiervoor gaan bepalen. Dit kun je namelijk op verschillende manier gaan doen, een aantal voorbeelden staan hieronder:

  • Klanten informeren
  • Kennis delen
  • Het nieuws van jouw branche of bedrijf verspreiden
  • Je diensten aanbieden
  • Je producten verkopen
  • Laten zien dat jij dé expert bent op jouw vakgebied
  • Online reserveringen mogelijk maken
  • Enzovoort, enzovoort

 

Je website is niet alleen een online visitekaartje

De website voor je bedrijf is dus meestal niet alleen maar een online visitekaartje. De mogelijkheden om jouw ideale klant te bereiken zijn echt enorm en natuurlijk ook om via je website omzet te behalen. Daarnaast kan het zelf reuzehandig zijn om op kosten te besparen door je openingstijden erop te vermelden maar ook de FAQ, de meestgestelde vragen. Dit kan behoorlijk minder telefoontjes opleveren en geeft je klanten ook veel meer duidelijkheid over jouw diensten en jouw bedrijf.

Kortom, de vraag is niet wáarom heb jij een website want dat dit voordelen oplevert is duidelijk, maar waarom heb jij nog géén website voor je bedrijf? Ik ben erg benieuwd naar jouw antwoord!

 

 

Miranda van Driel on EmailMiranda van Driel on FacebookMiranda van Driel on InstagramMiranda van Driel on LinkedinMiranda van Driel on Twitter
Miranda van Driel
Online Junkie bij Online Junkies
Online Junkie en ondernemer sinds 1994. Vanaf 1 april 2017 Online Junkies gestart samen met Erwin. Houdt ervan haar ervaring in het (online) ondernemerschap te delen. Geeft online trainingen aan ondernemers op gebied van online ondernemen. Business coach voor Qredits Microfinanciering Nederland en gastdocent voor de Eigenbaas Avondschool. Helpt startende modeondernemers met de online cursus Start je eigen Kledinglijn. Doet aan Working Equitation met haar Spaanse paard Guapo maar gaat ook graag naar het strand met labrador Dean.

Pin It on Pinterest

Share This