Waarom jouw social media niet voor iedereen is
Als ondernemer ga je enthousiast aan de slag op social media, toch? Of vind je het lastig om te bepalen wat je moet plaatsen en hoe? Begrijpelijk en je bent niet de enige. Lees daarom verder voor tips om jouw online zichtbaarheid te vergroten en serieus aan de slag te gaan met social media.
Focus op Fans
Social media betekent voor mij Focus op Fans. Ik noem volgers, potentiële klanten en likers liever fans. Fans zijn personen die jou volgen, omdat ze je leuk vinden en omdat ze jouw producten en diensten fijn vinden. Een derde belangrijke eigenschap van fans is, dat ze zó enthousiast zijn, dat ze jouw naam of product ook bij anderen aanbevelen. Zonder dat jij daarvoor iets hoeft te doen. Nou ja, bij wijze van spreken dan. Fans zijn ontzettend waardevol voor jou als ondernemer. Je moet ze koesteren.
Wie zijn je fans?
Natuurlijk wil je ook fans. Hoe ziet jouw fan eruit? Je gaat je helemaal verdiepen in de belevingswereld van jouw fans. Wat vinden ze leuk, hoe zien ze eruit, waarvoor hebben ze jouw product of dienst nodig? Visualiseer jouw fan, maak er desnoods een moodboard van, geef hem of haar een naam. Kies vooral wat voor jou werkt. Als je een goed beeld hebt van jouw fan, is het makkelijker om berichten te bedenken en te maken.
Boodschap
Wat is jouw boodschap? Als er maar 1 minuut tijd is, wat wil je dan absoluut dat jouw fans van je weten? Heb je daar al eens over nagedacht? Het is best lastig om in 2 à 3 zinnen te vertellen wat je nu eigenlijk doet en oplost. Of waar je van droomt als ondernemer. Als je het nog nooit hebt opgeschreven, probeer het dan eerst eens aan iemand te vertellen. Dat werkt vaak goed. Een heldere boodschap is fijn voor jou en vooral ook voor jouw fans. Het zet jou ook op scherp. Alle berichten die je maakt, maak je met die boodschap in gedachten. Lekker herkenbaar voor jouw fans.
Waarde
Waarde? Ja, dáár draait het om op social media: waarde. Welke waarde bied jij aan je fans? Wat kun jij doen waardoor jouw fans geholpen zijn? Welke kennis of tips kun jij met jouw fans delen? Waar worden ze blij van? Bedenk als ondernemer dat jij ontzettend veel weet op jouw vakgebied. Informatie die je eigenlijk als vanzelfsprekend beschouwt en die hartstikke nieuw is voor jouw fans. Dat is toch tof dat jij die dan met ze deelt?
Sociaal
Social media is ook echt sociaal. Niet alleen het verzinnen, maken en plaatsen van berichten kost jou tijd, de belangrijkste stap is de interactie. Als je berichten plaatst en iemand plaatst een reactie of een like, reageer daar dan weer op. Als je iemand persoonlijk de hand schudt en hij stelt jou een vraag, dan draai jij toch ook je hoofd niet weg? Online aanwezig zijn is ook echt open staan voor een gesprek. Maak echt contact met je fans. Dat waarderen ze.
Berichten voor jouw fans
Je ziet nu waarom jouw social media niet voor iedereen is. Je maakt berichten voor jouw fans. Met jouw fans bouw je een relatie op, met hen ga je in gesprek op social media. Social media is Focus op Fans. Alle berichten maak jij met jouw fan in je hoofd. Daarom spreken de berichten ook zo aan.
Social media workshop
Wil je meer weten, over Focus op Fans, dan nodig ik je uit om mijn website te bekijken. Normaal werk ik zuiver online, op dinsdag 27 juni a.s. heb je de kans om met mij persoonlijk te werken. Meld je aan voor de social media workshop op dinsdag 27 juni a.s. in hartje Utrecht. Zo krijg je in 1 dagdeel meteen alle handvatten voor een serieuze aanpak op social media. Alle informatie over de social media workshop vind je hier.
OOK INTERESSANT OM TE LEZEN:
Linkbuilding: 5 Manieren om links te verzamelen
Wat is linkbuilding? Linkbuilding is het proces van het opbouwen van een netwerk van hyperlinks. Deze hyperlinks, tegenwoordig meestal gewoon links genoemd, zijn een manier om gebruikers op het web te navigeren tussen pagina’s. Dit kunnen links zijn naar pagina's en...
Waarom ik ga minderen met social media?
Mijn haat-liefde verhouding met social media Al langer loop ik erover te denken, minderen met social media. En ik weet dat klinkt natuurlijk best raar als Online Junkie en Online Marketeer. Zeker in deze tijd waarin iedereen de hele dag bezig...
I LOVE SEO in 2019
Geen zin meer in social media "Ik ben het gewoon helemaal zat" vertelde ze me. We zaten in een restaurantje met geweldig uitzicht op de haven van Hellevoetsluis. Zij met een latte en ik met een chai theetje. Het spatte echt van haar af. Met rode wangen en een iets te...