Waarom Online Ondernemen?

Je hebt je bedrijf ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en helemaal duidelijk wat je wilt gaan doen. Je logo heb je zelf ontworpen of laten ontwerpen en je briefpapier in jouw huisstijl is binnen. Of je nu een winkel opent, een adviesbureau begint of een horecabedrijf, dan komt toch een keer de vraag wat ga ik met online doen? Ga ik wel iets met online doen en waarom? Of juist, waarom niet?

Even ‘Googelen’

Internet is niet meer weg te denken uit onze dagelijkse werkzaamheden. Zelfs als je er niet voor je bedrijf direct mee te maken hebt. En of je nu wil of niet, we kunnen niet meer zonder, zoek je een loodgieter of wil je openingstijden van de Gamma weten: even ‘Googelen’. Het staat zelfs in de Dikke van Dale. Per dag worden er wereldwijd 3,5 miljard zoekopdrachten per dag in Google ingevoerd. En dat aantal groeit met de dag. In 1999 waren het er nog maar 50.000 per dag.

Als je terugkijkt naar 17 jaar geleden in 2000, toen waren er ongeveer 360 miljoen mensen wereldwijd online, dan zie je ook hoe explosief het web is gegroeid. Er zijn nu meer dan 3 miljard mensen online waarvan meer dan de helft mobiel. In Europa heeft meer dan 80% van de bevolking toegang tot het internet.  We doen inmiddels zoveel digitaal: bellen, TV kijken, winkelen, werken, vergaderen en onze bankzaken. Bijna alles is wel gekoppeld met het internet.

Per maand zijn mensen gemiddeld meer dan 136 uur online, dat is meer dan 4,5 uur per dag! We leggen en onderhouden contacten en delen online informatie. Ruim 1/3 van de tijd brengen we door op Social Mediakanalen zoals Facebook, Instagram en Youtube. Dit biedt voor jou als ondernemer dus echt hele grote kansen en in de toekomst zal dit gebruik alleen maar groter worden. De invloed van internet op je bedrijf dus ook. Ons dagelijks leven is in korte tijd enorm verandert en deze digitale wereld is niet meer weg te denken maar dat hoeft toch ook niet. Je kunt dit juist gaan omarmen en de kansen gaan pakken. Hoe kun jij als klein bedrijf hiervan profiteren?

Ondernemers online afwezig

Helaas worden de mogelijkheden nog niet door alle ondernemers benut. Van alle bedrijven in Nederland heeft nog steeds 2/3 geen website. Dat is in deze tijd van digitalisering best schokkend. Meer dan 92% van de consumenten zoekt online. Als jij niet online vindbaar bent, dan gaat je klant al snel naar de concurrent en loop je dus omzet mis. Vooral veel eenmanszaken zijn online afwezig. Dit is zo jammer, want zelfs al zijn je werkzaamheden voornamelijk offline zoals een bakker of schilder, als je op zoek bent dan wil je zo’n bedrijf in je buurt of waar je bent toch ook online kunnen vinden.

Uit het onderzoeksrapport Digitaal Ondernemerschap in Nederland, dat SIDN onlangs publiceerde is zelfs gebleken dat een eigen website voor een zzp-er jaarlijks gemiddeld € 22.500 extra omzet oplevert.

Veel bedrijven die wel een website hebben, gebruiken deze vooral passief en verstrekken vrijwel alleen informatie en contactgegevens. Vaak zijn deze websites ook verouderd en soms geldt dat ook zelfs voor de informatie die erop te vinden is. Meer dan de helft van de websites is ook niet geoptimaliseerd voor de zoekmachines of mobiel gebruik. Zonde, want je website is je online visitekaartje en online goed gevonden worden werkt beter dan de Gouden Gids.

Ook de winkelier haalt nog maar weinig omzet uit een eigen webshop of online diensten. Maar 3 procent van de Nederlandse bedrijven haalt het grootste deel van hun omzet uit hun webshop of online. Veel ondernemers vinden het gedoe en de klant moet maar naar het bedrijf toe komen als er wat nodig is. Als reden wordt vaak ook opgegeven dat het assortiment niet handig online te verkopen is. Zonde,  want juist hier liggen kansen als jij wél te vinden bent op het web.

Online vindbaar zijn

Door alle mogelijkheden die er online zijn en de snelheid waarmee dit allemaal voorbijraast, voelt de ondernemer zich vaak een beetje buitenspel gezet. Het gaat allemaal te snel en het is ook zoveel.  Waar moet je beginnen en hoe voorkom je dat het je zoveel extra tijd gaat kosten die je liever aan je gezin of vrije tijd besteed? Hoe laat je het online ondernemen voor jouw bedrijf werken?
Eigenlijk kan het tegenwoordig nog steeds best gemakkelijk om je concurrentie voor te zijn. Als jij ervoor zorgt dat jouw website wel up-to-date en daardoor online vindbaar is, dan kun je al het verschil maken.

ONLINE ONDERNEMEN INFOGRAPHIC

Online beter vindbaar zijn is simpel door deze 3 tips toe te passen:

* Meld je aan bij Google Mijn bedrijf.
Op deze manier is het gemakkelijker dan ooit om bedrijfsgegevens bij te werken op Google Zoeken, Google Places, Maps en Google+. Meer dan de helft van de Nederlanders zoekt via Google naar bedrijfsinformatie en toch is nog geen 10% van de bedrijven via Google Places vindbaar. Steeds meer consumenten zoeken op hun mobiel naar een lokaal bedrijf. Vul jouw zakelijke gegevens in gebruik relevante zoekwoorden, dit zijn de belangrijkste woorden waarop een klant zoekt naar jouw bedrijf.  Zoekt iemand dus naar een stukadoor in jouw buurt dan komt jouw bedrijf als een van de eerste naar boven. Google Mijn bedrijf is helemaal gratis, je hebt alleen een Google Account nodig.

* Staan je bedrijfsgegevens overal wel goed vermeld?
Kijk eens hoe je met jouw bedrijf op de verschillende sites vermeldt staat. Plaats een zoekopdracht met jouw bedrijfsnaam en je zult verbaasd zijn hoe vaak je vermeld staat. Kloppen je gegevens, staat je telefoonnummer er wel bij en natuurlijk ook je website URL? En kloppen je gegevens ook op je eigen website?

* Bekijk je website eens kritisch.
Is deze aan vervanging toe of kun je deze ook nog verbeteren? Is deze ook geschikt voor mobiele apparaten zoals tablets en smartphones? Ben je online goed vindbaar, is hij geoptimaliseerd voor de zoekmachines? Staat alle actuele bedrijfsinformatie wel op jouw website vermeld, zoals de openingstijden of nieuwe diensten? Heb je nog geen website, overweeg dan wat de voordelen voor jouw bedrijf kunnen zijn. Een goede website is een investering maar dit verdien je zeker terug doordat je beter gevonden wordt door jouw klanten.
Je kunt je website ook voor je laten werken door goede informatie te geven en zo meteen antwoord te geven op de meest gestelde vragen die je nu telefonisch krijgt, dat bespaart je tijd en je klant weet meteen waar hij bij jou aan toe is.

OOK INTERESSANT OM TE LEZEN:

Effectief Communiceren en Paardensport

Wat hebben Effectief Communiceren en Paardensport met elkaar gemeen? Sinds 2016 ben ik vrijwillig Business Coach voor Qredits Microfinanciering Nederland en coach ondernemers die een financiering hebben bij Qredits in het ondernemerschap....

Lees meer

Wie is nu mijn ideale klant?

Wie is mijn ideale klant nu eigenlijk? Hiervoor kun je een persona gaan ontwikkelen. Een persona is een zeer gedetailleerde omschrijving van een gebruiker van jouw product of dienst. Met behulp van persona's creëer je 'echte' klanten, mensen, in plaats van...

Lees meer
Miranda van Driel on EmailMiranda van Driel on FacebookMiranda van Driel on InstagramMiranda van Driel on LinkedinMiranda van Driel on Twitter
Miranda van Driel
Online Junkie bij Online Junkies
Online Junkie en ondernemer sinds 1994. Vanaf 1 april 2017 Online Junkies gestart. Houdt ervan haar ervaring in het (online) ondernemerschap te delen met haar Online Junkies School. Geeft online trainingen aan ondernemers op gebied van online ondernemen, zoals de Online Ondernemers School en Start je eigen online training. Business coach voor Qredits Microfinanciering Nederland en gastdocent voor de Eigenbaas Avondschool. Helpt startende modeondernemers met de online cursus Start je eigen Kledinglijn. Houdt van een strandrit te paard maar ook van een heerlijke stevige wandeling met labrador Dean.

Pin It on Pinterest

Share This