Social media is een must voor iedere ondernemer (maar doe het wel lekker op je eigen manier!)

Krijg je het al Spaans benauwd bij het idee dat je dagelijks moet Twitteren, Facebooken, LinkedInnen, Instagrammen en ga zo maar door? Laat ik je dan direct uit je nachtmerrie halen!

Maak van je nachtmerrie een droom

Ten eerste wil ik je meegeven dat je niet actief hoeft te zijn op alle socialmediakanalen die er zijn. Liever niet zelfs. Kies er drie die voor jou het beste zijn. Van deze drie kanalen is LinkedIn eigenlijk een must.
LinkedIn is een zakelijk platform waar inmiddels meer dan zes miljoen Nederlandse accounts te vinden zijn.
Per maand wordt dit kanaal door ongeveer 4,2 miljoen Nederlanders bezocht.
(bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-cijfers-anno-2017)

De andere twee socialmediakanalen zijn vrij in te vullen en mede afhankelijk van de branche waarin jij werkzaam bent. Om te bepalen welke kanalen voor jou geschikt zijn:

  • Zoek je uit waar jouw ideale klant, jouw doelgroep, zich bevindt.
  • Onderzoek je waar jouw concullega’s zich bevinden.
  • Bepaal je wat het doel is van je social media.

Zodra je een keuze gemaakt hebt, heb je overzicht.
Je zorgt ervoor dat het behapbaar wordt.
En zijn drie kanalen teveel voor je, maak het dan nog kleiner. Je kunt altijd op een later moment uitbreiden.

 

Help! Wat ga ik op mijn social media plaatsen?

Schiet je nu opnieuw in de stress?
Want nu weet je welke kanalen je wilt inzetten maar welke content zet je erop?

Maak het vooral niet moeilijker dan dat het is. Ik geef je wat voorbeelden. Houd er wel rekening mee dat niet alle content geschikt is voor ieder kanaal.

  • Deel je eigen blogs
  • Deel blogs van anderen
  • Deel how-to’s en/of tips
  • Geef mensen een kijkje achter de schermen van je onderneming
  • Deel interessante artikelen/feiten/nieuwsberichten

Zie je hoe eenvoudig het kan zijn?

 

Maak een planning

Je hebt nu helder welke kanalen je wilt inzetten en welk type content je wilt plaatsen.
Nu moet je ervoor zorgen dat je met regelmaat iets plaatst op deze kanalen.
Het heeft namelijk geen enkele zin om bijvoorbeeld maar één Twitterbericht per dag te plaatsen.
Of één bericht per week op Facebook. Daar wordt je zichtbaarheid niet mee vergroot.

Het handigste is om een planning te maken.
Maak voor jezelf een overzicht, bijvoorbeeld in Excel.
Zet hierin wanneer je welke content op welk kanaal plaatst.
Zo heb je zelf altijd een houvast en structuur en hoef je het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden.

Wil je weten wat de ideale frequentie is om content te posten op je social media? Daar is geen duidelijk antwoord op te geven. Je leert het vooral door te doen en zelf te ervaren wat wel en niet werkt. Speel ermee en verhoog of verlaag af en toe de frequentie en kijk in je statistieken wat daarvan de gevolgen zijn.

Om een voorbeeld te geven.
Ik kreeg ooit het advies om vier keer per dag iets op mijn Facebookpagina te plaatsen.
De paniek sloeg me om het hart want wat moest ik in vredesnaam allemaal plaatsen?
Toch heb ik dit een aantal weken volgehouden. En wat bleek, de interactie op mijn berichten nam af ondanks dat de inhoud nog steeds waardevol was.
Inmiddels ben ik terug gegaan naar minimaal één bericht per dag. Dat werkt voor mij prima. Ik ben blij met de interactie op mijn berichten en het is goed behapbaar om het bij te houden.
Kijk dus goed wat bij jou past, anders is de kans groot dat je het niet volhoudt.

 

Automatiseer je social media

Als je je planning helder hebt en dus weet wanneer je wat wilt plaatsen, dan kun je nog een groot gedeelte automatiseren. Dat gaat je tijd besparen!

Er zijn enorm veel tools beschikbaar die je hiervoor kunt inzetten.
Een aantal voorbeelden zijn:

Ik kan je nu al zeggen dat ze allemaal voor- en nadelen hebben.

Zelf ben ik fan van Postplanner. Ik zet deze tool voornamelijk in voor mijn Twitterberichten. Maar je kunt er bijvoorbeeld ook mee plannen in Facebookgroepen waarvan jij de eigenaar bent.
Overigens raad ik je aan om berichten voor je zakelijke Facebookpagina via Facebook zelf in te plannen en niet via een extern systeem. Het algoritme van Facebook is al niet heel optimaal, maar het wordt nog minder als je de berichten via externe tools plant.

De meeste accounts kun je gedurende een bepaalde periode gratis gebruiken.
Maak hier ook gewoon gebruik van.
Wil je een indruk krijgen van Postplanner, bekijk dan de video hieronder:

Natuurlijk kun je niet je gehele social media automatiseren.
Het ‘zenden’ gaat wel, maar vergeet niet dat als mensen een reactie geven op één van je berichten dat het wel enorm gewaardeerd wordt als je een reactie teruggeeft. En dit is toch echt iets dat je zelf moet doen.

Als je bovenstaande stappen doorloopt, dan ben je er klaar voor om je social media op te zetten, te continueren en te automatiseren!

OOK INTERESSANT OM TE LEZEN:

Hoe werkt het Instagram algoritme?

Hoe werkt het Instagram algoritme? Een algoritme blijft een vaag begrip voor de meeste mensen. Even heel simpel uitgelegd is het een soort wiskundig recept, een bepaald aantal stappen die met een bepaalde invoer een bepaalde uitvoer heeft. Instagram heeft...

Lees meer

LinkedIn is veel meer dan een online CV!

LinkedIn van online CV naar social media kanaal. Waar LinkedIn vroeger vooral gezien werd als een online CV, is het in een korte tijd uitgegroeid naar een belangrijk social media kanaal. Mensen laten niet alleen meer zien wat voor werk ze doen, maar delen...

Lees meer

5 tips om te groeien op Instagram

5 tips om te groeien op Instagram Instagram is één van de belangrijkste social media kanalen naast Facebook. Het is alleen niet altijd even makkelijk om jouw Instagramprofiel te laten groeien. Nu Instagram steeds belangrijker wordt, is het ook steeds...

Lees meer
Kim Minten on EmailKim Minten on FacebookKim Minten on Linkedin
Kim Minten
Ondernemer sinds 2014. Ik ben destijds begonnen als virtueel assistent en hielp ondernemers bij hun online marketing, webinars en het maken van online trainingen. Daarnaast heb ik een online database opgebouwd met handige Nederlandstalige tutorials en diverse tools. Inmiddels zijn er meer dan 170 video’s beschikbaar. Op dit moment ben ik in opleiding voor virtueel manager. In deze rol ondersteun ik ondernemers op strategisch niveau en stuur ik, daar waar nodig, teams aan.

Pin It on Pinterest

Share This