Hoe weet je of je social media inspanningen lonen?

Als ondernemer ben je vast erg druk met je zaken, maar wellicht besteed je ook wel veel tijd op Social Media. Maar hoe weet je nou of die inspanningen zich ook uiteindelijk omzetten in klanten, loyaliteit en omzet? De tijd die je hebt wil je tenslotte zo effectief mogelijk inzetten. Weet jij niet wat je uit al je inspanningen haalt? Dan is het tijd om een Social Media Audit te doen. Hierin ga je met een aantal simpele stappen achterhalen wat goed scoort en wat minder. Maar ook of je investering in tijd ook lonend is. In deze blog geef ik je een paar tips voor het opstellen van een Social Media Audit.

Meet je social media met een audit

In een social media audit, verzamel en analyseer je gedetailleerde informatie vanuit al je social media kanalen waarop jij actief bent. Hierbij is het belangrijk om het aantal volgers, aantal berichten, de resultaten te bekijken en te analyseren. Het doel van jouw social media audit is dat je gaat bekijken of de inspanningen die je doet op Social Media ook bijdragen aan je doelen.

Social media doelstellingen

Dit is de eerste stap voordat je een goede conclusie kunt trekken uit je audit. Je moet namelijk social media doelstellingen hebben. Als je dit niet hebt, weet je niet of je inspanningen bijdragen aan het doel. Tóch zijn er legio bedrijven die deze doelstellingen niet hebben opgezet. Heb jij dit ook nog niet gedaan? Geen schroom, want je kunt altijd nog beginnen. Daarom een paar tips in wat voor doelstellingen kan je kunt formuleren.

Omzetdoelstellingen

Via diverse social media kanalen kan je de verkoop en omzet van je bedrijf stimuleren. Dit kan door middel van promoties, aanbiedingen of via content. Toch kan je aan je social media wel een omzetdoel hangen.

Bezoekersdoelstellingen

Is het doel om meer traffic naar bijvoorbeeld je website te genereren? Dan kan je dit ook gaan vaststellen. Via Google Analytics kan je volgen of je deze doelstellingen behaald. In de creatie van je berichten dien je natuurlijk rekening te houden dat je dan altijd een link naar je website invoegd.

Social engagement

Social media is dé tool voor het vertellen van jouw verhaal aan nieuwe en bestaande klanten. Daarom kan je ook social engagement doelstellingen opzetten. Hierbij gaat het om bijvoorbeeld het deel ratio of het applaus ratio. Een deelratio is dat je wilt dat je berichten gedeeld worden door je fanbase. Een Applausratio is het behalen van een aantal likes op je berichten.

4 Tips voor een simpele social media audit

Voor het uitvoeren van een uitgebreide social media audit ben je behoorlijk veel tijd kwijt. Toch kan je hier veel voordeel uithalen, wat je omzet positief zal beïnvloeden. Ik geef je graag 4 tips hoe je zo’n audit maakt.

Tip 1 – Meet resultaten per kanaal – globaal

Wanneer je gaat analyseren duik je niet meteen de diepte in, je gaat globaal bekijken en analyseren om eerst te zien of je voldoende presteert. Daarom kan je starten met het opzetten van een spreadsheet waarin je een aantal gegevens gaat invullen. Denk hierbij aan: Aantal volgers, aantal berichten, likes, delen, commentaar, aantal video’s, aantal views totaal video’s.  Vervolgens ga je deze harde aantallen omzetten naar de gemiddelden. Dit is een simpele deelsom van de harde gegevens.

Bericht analyse

Wanneer je weet wat je berichten gemiddeld presteren, dan kan je de afzonderlijke berichten ook gaan analyseren. Presteert een bericht beter dan gemiddeld? Dan kan je hier op voort borduren in toekomstige berichten. Presteert een bericht minder goed? Dan weet je in ieder geval dat dit niet dé weg is. Door continue vanuit je goede berichten verder te ontwikkelen krijg je gemakkelijker meer effect van je inspanningen op social media.

social media audit

Tip 2 – Analyseer in Google Analytics

Een stap die bij social media vaak wordt overgeslagen is een analyse in Google Analytics. Binnen Google Analytics kan je zien welke kanalen traffic naar je website verzorgen. Vaak worden de links naar een website op social media vergeten. Echter is je website tóch vaak de plek voor conversies. Daarom is mijn advies ook altijd een link op te nemen naar je website. Doordat je ziet in Google Analytics op welke dag mensen naar je website komen, weet je ook automatisch welke berichten conversie verhogend werken. Belangrijke informatie voor de conversieoptimalisatie van je website! Wil je op campagne niveau zelfs weten wat je berichten doen? Maak dan gebruik van UTM codes. Maar hierover zal ik in een latere blog meer vertellen.

Tip 3 – Wie is je doelgroep eigenlijk

Na de eerste twee tips weet je eigenlijk al veel over je kanaal en het presteren van je kanaal, maar wie bekijkt je pagina eigenlijk? Wist je dat Facebook een mooie statistiek mogelijkheid heeft? Hierin kan je zien hoeveel mannen en vrouwen naar je pagina komen, maar ook hun interessegebieden kan je bekijken! Erg interessant en relevant zodat je weet tegen wie je praat. Misschien kom je zelfs wel op nieuwe ideeën voor berichten als je weet tegen wie je praat.

Tip 4 – Analyseer regelmatig

Een social media audit doe je niet één keer per jaar. Juist de regelmatige analyse zorgt dat jij je inspanningen ziet uitbetalen. Je kunt sneller schakelen, veranderen én inspelen op de ontwikkelingen. Door bijvoorbeeld één keer per maand te analyseren zie je waar je jezelf kunt verbeteren. Je zult merken dat je hierdoor in een opwaartse spiraal terecht gaat komen.

Hulp nodig met je social media audit?

Met de bovenstaande vier tips heb je een goede basis voor je social media audit. Toch kan het heel overweldigend klinken. Schroom dan ook niet om een expert te vragen om mee te kijken. Soms kan het al voldoende zijn om de eerste audit te laten doen door de social media expert, die je vervolgens waardevolle tips geeft voor de verdere analyse en opvolging. Hoe dan ook is het belangrijk om deze audit stap te gaan zetten. Alleen zo weet je of je je kostbare tijd nuttig aan het besteden bent.

 

OOK INTERESSANT OM TE LEZEN:

Effectief Communiceren en Paardensport

Wat hebben Effectief Communiceren en Paardensport met elkaar gemeen? Sinds 2016 ben ik vrijwillig Business Coach voor Qredits Microfinanciering Nederland en coach ondernemers die een financiering hebben bij Qredits in het ondernemerschap....

Lees meer

Je website verkeer eenvoudig verhogen?

Je website verkeer eenvoudig verhogen? Heb jij een website met winstoogmerk dan weet je hoe belangrijk je inkomende verkeer op je website is. Je leest steeds vaker artikelen hoe je eenvoudig meer verkeer kunt krijgen richting je website, maar is het...

Lees meer
Bianca van Felius on EmailBianca van Felius on LinkedinBianca van Felius on Twitter
Bianca van Felius
Mijn naam is Bianca van Felius. Vanuit mijn bedrijf RUMR Marketing sta ik bedrijven bij in de volgende (online) marketing stap. Binnen mijn bedrijf is de focus op het informeren over en begeleiden van bedrijven over de mogelijkheden van Online Marketing voor het behalen van hun (bedrijfs)doelstellingen. Mijn doel is dat u uiteindelijk zelf snapt wat u kunt doen én dit ook daadwerkelijk zelf in de praktijk kunt brengen.

Pin It on Pinterest

Share This