Schrijf jouw eigen Online Marketingstrategie!

Waarom schrijf je een online marketingstrategie?
Met een goed online marketing plan kun je je online zichtbaarheid vergroten, meer klanten aantrekken en ben je minder tijd kwijt aan je marketing. Veel ondernemers proberen van alles maar het geeft niet altijd het gewenste resultaat. Ondernemen zonder een goed plan is als op reis gaan zonder wegenkaart, dan zie je wel waar je uitkomt. Maar dat kun je toch niet doen als het om zoiets belangrijks gaat als je eigen bedrijf. Hoe schrijf je dan een marketingstrategie die wel werkt? In deze blog wil ik je laten zien hoe je zelf een online marketingstrategie schrijft.

Wat is Marketing eigenlijk?
Simpel gezegd: marketing is vooral mensen laten weten wat jij doet met je bedrijf. Dit kan offline en online gebeuren maar meestal zit dit met elkaar verweven en worden offline activiteiten ook weer online gepromoot. We gaan nu dus in op de online strategie.

Je hoeft hier ook echt geen boekwerk voor te schrijven, dit kost je teveel tijd en vaak beland zo’n megagroot plan in de la en wordt er niet meer uitgehaald. Zorg dat de strategie helder en duidelijk is en neem kleine stapjes om je doelen te behalen, zodat je zeker het doel kán gaan behalen. Houd het simpel! Liever een simpel plan op 1 A4-tje dan een uitgebreide strategie die je niet nakomt. Met een goed strategieplan weet je wat je doel is, wie en waar je klant is en wat je moet doen en wanneer.

We gaan beginnen met de volgende stappen:

Stap 1 – Wat is je missie?
Allereerst moet je natuurlijk weten wat de missie van je bedrijf is. Wat wil je met je bedrijfsactiviteiten bereiken? Zorg voor een duidelijk beeld hebt van waar jij voor staat. Dat moet in 2 zinnen kunnen passen zodat je gemakkelijk kunt vertellen.

Stap 2 – Wie is jouw ideale klant?
Een van de belangrijkste voorwaarden om een succesvol bedrijf te hebben is het werken met ideale klanten. Deze klanten inspireren, geven energie en verwijzen andere ideale klanten naar jou door. En tóch wordt hier vaak te weinig tijd aan besteed. Als jij weet wie jou ideale klant is dan weet je ook waar je ze kunt vinden en kun je daar je hele strategie op gaan richten. Heb jij al een klantenkring dan kun je hiervoor een bestaande klant gebruiken als jouw ideale klant. Lees meer over het vinden van jouw ideale klant in deze blog.

Stap 3 – Wat is je doel?
Wat is je doel voor de termijn van je plan? Wat wil je met deze strategie gaan bereiken? Door je doelen op te schrijven heb je iets tastbaars waar je naar toe kunt gaan werken. Houd je doelen realistisch maar soms mag je er ook best wel wat voor uit je comfortzone komen of jezelf net een beetje moeten stretchen.

Stap 4 – Wat is je actieplan?
Je weet nu wat je doel is en hoe wil je dat gaan behalen? Daar ga je je actieplan voor uitstippelen en bepalen welke middelen je hiervoor gaat gebruiken. Gebruik je social media, e-mail, online adverteren of ga je aan de slag met je zoekmachine optimalisatie? Als je alle middelen goed op elkaar afstemt dus pas je website aan, schrijf je blog, plaats die op social media, stuur hem in je mailing, schrijf een gastblog en zet je advertenties uit.

Misschien wil je juist gaan samenwerken met andere ondernemers en hoe zet je dit dan op. Hoeveel tijd en budget ga je hier insteken om je doel te kunnen behalen? Werk alles uit in je actieplan.

Stap 5 – Bepaal je planning
Om te voorkomen dat je alles steeds maar weer vooruitschuift en dus je doelen niet zult gaan halen, is een duidelijke planning heel belangrijk. Zet een tijdlijn uit en verdeel die weer onder in kleine tijdvakken. Zo kun je ook tussentijds bijsturen als je ziet dat je de koers een beetje of zelfs helemaal kwijtraakt. Merk je dat je gekozen strategie niet werkt om het doel te behalen, pas het dan verder aan om je doel wel te kunnen behalen.

Stap 6 – Ga het doen!
De grootste valkuil van ondernemers is dat zij prima plannen schrijven maar daarna de uitvoering ervan niet realiseren. Vooral de marketing wordt vaak vooruit geschoven als het druk is of er is iets privé aan de hand. Pas als de omzet terug loopt of als er klanten verdwijnen wordt er weer aan het marketingplan gedacht en dan is het al te laat.
Wil je dat voorkomen, stick to the plan!

Stap 7 – Tussentijds controleren en bijsturen
Bekijk per maand of kwartaal of je op schema zit voor je doel. Indien nodig bijsturen. Als je ziet wat wel werkt en wat niet dan kun je daar natuurlijk je plan in aanpassen. Een doel bestaat uit beton maar de strategie is van zand. Die is flexibel en kun je tussentijds aanpassen. Zo kun je de koers naar je doel mooi bijsturen.

Stap 8 – Analyseer en maak een nieuwe marketingstrategie
Maak een goede analyse achteraf en benoem de punten die goed zijn gegaan en die niet volgens je strategie zijn gelopen. Zoek ook uit waarom iets wél of juist níet is gelukt. Zet alles op een rijtje en gebruik dit weer voor je volgende nieuwe marketingstrategie. Je bent nooit uitgeleerd en ook nooit klaar met je plannen-makerij, dit komt steeds weer terug. En belangrijk: Vier je successen!

Vind je het lastig om je eigen marketingplan te schrijven?
Ik help je hier graag bij tijdens een Marketing Strategie VIP ochtend of middag zodat je daarna hier zelf mee aan de slag kunt en weet hoe je dit zelf moet gaan opzetten bij een volgende keer.

Miranda van Driel on EmailMiranda van Driel on FacebookMiranda van Driel on InstagramMiranda van Driel on LinkedinMiranda van Driel on Twitter
Miranda van Driel
Online Junkie bij Online Junkies
Online Junkie en ondernemer sinds 1994. Vanaf 1 april 2017 Online Junkies gestart samen met Erwin. Houdt ervan haar ervaring in het (online) ondernemerschap te delen. Geeft online trainingen aan ondernemers op gebied van online ondernemen. Business coach voor Qredits Microfinanciering Nederland en gastdocent voor de Eigenbaas Avondschool. Helpt startende modeondernemers met de online cursus Start je eigen Kledinglijn. Doet aan Working Equitation met haar Spaanse paard Guapo maar gaat ook graag naar het strand met labrador Dean.

Pin It on Pinterest

Share This