Ondernemersrollen, systemen en tools


Kan het nog suffer?
Maandag het webinar, de woensdag erna de uitnodiging verstuurd.

Je gelooft het misschien niet, maar het is mij overkomen. Ik kon het zelf ook nauwelijks geloven 😉
Maar ik heb het echt voor elkaar gekregen: binnen een van mijn online trainingen verstuurde ik een uitnodiging voor een webinar, twee dagen nadat het webinar plaatsvond. Ik vond het al zo raar, helemaal geen aanmeldingen.

Hoe kon ik dat nou doen?
Simpel: wel automatiseren en niet werken met een schema of stappenplan.
Je kent het wel: Een goed begin is het halve werk. Het is al een oude uitspraak, maar daarom niet minder waar.

Drie rollen ineen als ondernemer

Een tijdje terug las ik het boek The Emyth Revisited van Michael Gerber. De veelzeggende subtitel is ‘Why most small businesses don’t work and what to do about it’. Dat boek heeft mij enorm geholpen om duidelijk te krijgen hoe ik het opbouwen van howtohotspot goed kan organiseren. Howtohotspot als bedrijf opbouwen en niet zozeer de databank. Wat voor mij nieuw was, was dat ik ondernemer, expert en manager ineen ben. Of in elk geval moet zijn om howtohotspot tot een succes te maken. In eerste instantie vond ik dat maar niks, want ik ben met name creatief en graag bezig met de inhoud. Voila, mijn grootste valkuil. Tot zover geen nieuws.

Die ondernemer zijn, dat lukt prima. Die verzint ideeën en kijkt (ver) vooruit. De expert zijn is ook geen enkel probleem, want die mag lekker aan de slag met het maken van howto video’s en teksten. Maar dat managen: simpelweg zorgen dat de dingen gebeuren.
Plannen, organiseren, zorgen dat ik geen afleiding om me heen heb, stap voor stap de juiste dingen doen en resultaten neerzetten, niet steeds iets nieuws aanpakken, blijven doen wat werkt, pjieew, dat is me een ding. Tenminste als het gaat om mijn bedrijf bouwen en dat viel me tegen van mezelf.

Ik ben van nature namelijk heel goed in staat om lastige dingen, gestructureerd en op een begrijpelijke manier te vertalen en te ordenen. Maar de manager zijn over mezelf en het bedrijf gedisciplineerd opbouwen, dat is een mega-uitdaging.

Systematiseren

Gelukkig kreeg ik wel handvatten, naarmate ik verder kwam in het boek. Een belangrijk instrument bijvoorbeeld is het systematiseren van de werkprocessen. Zelfs als je in je uppie of bijna in je uppie werkt. Dus, alles komt bij mij in een handboekpagina. Voor elke stap, heb ik een handboekpagina (of althans, dat is de bedoeling).

Waarom?
Zo kan ik de taken gemakkelijk reproduceren en de kwaliteit beter borgen. Bijkomend voordeel: ik kan ze ook veel gemakkelijker door een ander laten doen. Daarmee helpt dat handboek mij niet alleen bij het werk, maar ook om mijn bedrijf neer te zetten. Nu kost het me nog extra tijd, maar zo nu en dan ervaar ik de voordelen er al van. Bovendien schept het zoveel helderheid over de vele stapjes die samen zorgen voor het resultaat.

Tools

En het mooie is, het schept ook overzicht over alle tools – online of off-line software – die ik gebruik. Voor het geval je nu denkt: wat bedoelt ze nu? Online software installeer je niet op je computer of telefoon, off-line software wel. Een app op je telefoon is dus off-line, bijvoorbeeld.

Ik wist natuurlijk al lang dat ik heel veel verschillende tools gebruikte om bijvoorbeeld een blog te maken en te publiceren of om een facebook post in te plannen. Maar ik kwam dus met het maken van mijn handboek erachter dat ik bij losse taken maar heel beperkt gebruik maakte van de functionaliteit van elke tool.

‘t Is eigenlijk net als met je fiets. De remmen gebruik je ook niet als je lekker doortrapt, de bel is af en toe nodig en het licht is alleen maar zinvol in het donker. Daarom heb ik op howtohotspot.nl de howto’s ook zo georganiseerd dat het je ondersteunt bij hele kleine stapjes.
Inmiddels weet ik dus precies welke tools ik heb, wanneer ik welke functionaliteit gebruik en ook hoeveel van de functionaliteit ik wel en niet gebruik. En nu ben ik natuurlijk heel benieuwd naar jouw verhaal of ervaringen.


Welke tools gebruik jij en hoe goed zet je ze in?

Ken je ze goed genoeg of moet je steeds weer uitzoeken hoe je iets voor elkaar krijgt?
Werk je ad-hoc of goed voorbereid? Deel je ervaringen met ons!

Gebruik je nog geen tools en vraag je je af waar te beginnen?
Download dan de ToolChecklist op howtohotspot.nl.

Mirjan van der Meijden on EmailMirjan van der Meijden on FacebookMirjan van der Meijden on Linkedin
Mirjan van der Meijden
Sinds 1996 al sla ik de brug tussen de gebruiker en de techniek - de software tools. Eerst ruim 20 jaar in ziekenhuizen waar artsen en verpleegkundigen met elektronische dossiers moesten (leren) werken. En nu inmiddels alweer bijna een jaar voor online ondernemers.

Duidelijkheid scheppen in het oerwoud aan online tools met stap-voor-stap uitlegvideo's en praktische online trainingen in het Nederlands, zodat ondernemers hun energie en tijd (weer) kunnen besteden aan hun klanten. Daarvoor ben je ondernemer. Niet om te zoeken op Google of Youtube naar hoe ze iets voor elkaar krijgen in software.

Kijk op HowToHotspot.nl of op mijn Facebookpagina.

Pin It on Pinterest

Share This