Meer omzet genereren met je webwinkel doe je zo [Praktijkvoorbeeld]
Als eigenaar van een webwinkel loop je wellicht tegen de frustratie op dat er weinig wordt verkocht. Steeds meer mensen kopen hun producten online, maar toch zijn er genoeg webwinkels die te kampen hebben met te lage verkoopcijfers. Een webwinkel is een fantastisch middel om omzet te genereren, mits je het op de juiste manier aanpakt.
In dit artikel geef ik wat tips waarmee je meer omzet uit je webwinkel kunt halen.
Een voorbeeld uit de praktijk voor meer omzet
Recentelijk kreeg ik een nieuwe klant die graag meer verkopen voor zijn webshop wilde realiseren. Wat zij verstonden onder meer was heel vaagjes en zij wilden initieel weinig vertellen over de verkopen destijds. Over een CPA (kosten per acquisitie) hadden ze ook niet gedacht. Na een strategiegesprek kwamen we er wel mee uit.
De stand van zaken aan het begin van de samenwerking
De data bij overname zag er niet gunstig uit. De kosten per verkoop (CPA) zaten toen dichtbij de € 70 en de verkopen waren aan de lage kant. De klant kreeg veel verkeer naar de webshop, echter bleven de verkopen uit.
Meteen aan de slag dan!
Hou je verkopen bij en stel een CPA-doel vast
Als marketeer krijg ik vaak klanten die ‘meer’ willen. Ze willen:
- Meer websitebezoekers.
- Meer verkopen.
- Meer leads.
Over de verhouding tussen de kosten en de verkopen hebben ze helaas nog niet gedacht. Dit terwijl dit 1 van de belangrijkste randvoorwaarden is voor een succesvolle marketingcampagne. Hoe duur mag een verkoop zijn? Wat moet je ROI zijn op een Euro om winstgevend te zijn?
Als bedrijf kun je immers niet steeds geld investeren terwijl je er niks uit haalt. Een gunstige verhouding tussen je investering en je inkomsten is cruciaal voor een onderneming.
De belangrijkste stap was daarom het bepalen van het budget en het calculeren van een doel-CPA. In dit geval was dat €12. Op basis daarvan werd de strategie bepaald.
Daarnaast is het belangrijk dat de verkopen op de juiste manier worden bijgehouden. Lijkt misschien vanzelfsprekend, maar als marketeer heb ik vaker meegemaakt dat de verkopen totaal niet worden bijgehouden in een Google Ads (voorheen AdWords) of Facebook Ads campagne.
Vaak genoeg merk ik bij het overnemen van accounts dat de code hiervoor niet op de juiste pagina staat of helemaal niet geïmplementeerd is. Soms staat de opzet van de webshop het niet eens toe om verkopen op de juiste manier te meten.
Dit alles dient meteen aangepakt te worden. Stel vast wat de doelen zijn en hoe die gemeten zullen worden. Maak er eerst werk van om dit goed rond te krijgen alvorens je verder gaat met de overige tips.
Zorg voor voldoende verkeer naar je webwinkel
Als eigenaar van een webwinkel maak je je zeker zorgen om deze twee zaken:
- Het binnenhalen van genoeg bezoekers aan je webwinkel en
- kopers maken van die bezoekers.
Voor een webwinkel is het belangrijk om voldoende verkeer binnen te halen. Zonder dit verkeer, dus bezoekers naar je webshop, kun je geen verkopen realiseren. Dit zijn daarom de hoofddoelen van vrijwel elke marketingstrategie. Al het andere is hieraan ondergeschikt en dit is waar menig marketeer zich voornamelijk op richt.
In dit geval was Google de voornaamste bron van verkeer. Organisch (de onbetaalde zoekresultaten in Google) deden ze het helaas slecht. Om dit op te vangen werd er fors geadverteerd op Google. Zo kregen ze voldoende bezoekers naar de webwinkel. De volgende uitdaging was om van deze bezoekers betalende klanten te maken.
Pak de webwinkel aan
Voor de webwinkel waren er enkele verbeterpunten die vrij snel aangepakt konden worden. Hieronder enkele verbeterpunten die meteen effect hadden:
- Het optimaliseren van de metatags.
- De unique selling points van de klant prominent op de webwinkel plaatsen.
- De betaalmethode vereenvoudigen.
- Keurmerken op de webshop plaatsen.
- Sitesnelheid verbeteren.
Belangrijk hierbij is om de website gebruiksvriendelijk te maken. Laat de bezoekers niet teveel nadenken over het koopproces. Maak het je bezoekers zo eenvoudig mogelijk om het product te bestellen.
De keurmerken laten de webshop betrouwbaar overkomen.
De webwinkel moet snel inladen en potentiële kopers moeten binnen 5 seconden al weten:
- Wat is het product?
- Wat is de prijs?
- Hoe bestel ik het product?
- Waarom moet ik dit product hier bestellen?
Werk met de juiste zoekwoorden
Er is al breedvoerig geschreven en gediscussieerd over zoekwoorden. Hier zal ik het kort houden. In deze webshop kwamen de belangrijke zoekwoorden weinig voor. Organisch deden ze het daarom heel slecht en hun assortiment werd hierdoor nauwelijks vertoond in de onbetaalde zoekresultaten van Google. Om dit te verbeteren zijn de teksten op de website aangepast om de resultaten te verbeteren.
Adverteren op Google
Het belangrijkste marketingkanaal voor deze klant was Google. Hier werd er agressief op geadverteerd. Er werd fors veel budget in gestopt terwijl de resultaten uitbleven.
Met een nieuw accountstructuur, verbeterde landingspagina’s en advertentieteksten haalden we heel snel meer verkopen.
De zoekwoorden zijn zorgvuldig gekozen en in een ander structuur geplaatst. Daarnaast is er gekeken naar de verschillende product-thema’s op de website. Ook dit werd meegenomen in een nieuwe campagne-structuur.
De advertentie-teksten zijn opnieuw geschreven (met input van de klant) en alle mogelijke extraatjes (advertentie-extensies) zijn ingezet.
Er was genoeg data om relatief snel te schakelen. Zoekwoorden die te duur werden geschat, op basis van de CPA, werden gepauzeerd. Terwijl twijfelgevallen onder de loep werden genomen voor enkele weken. Uit de rendabele zoekwoorden haalden we het maximale door wat slimme strategieën in te zetten.
Je producten weergeven in Google met Shopping campagnes
Tevens is er besloten een Google Shopping campagne op te zetten. Om maximale resultaten hieruit te halen was het van essentieel belang om de productomschrijvingen te herschrijven. Voor Google Shopping is er een zogenaamde Shopping feed nodig. In feite is dit een lijst met informatie over alle producten in je webwinkel.
Een nieuwe Shopping feed werd opgemaakt met input van de klant. Op deze wijze was het mogelijk om een goed gestructureerde Shopping campagne op te zetten. Uiteindelijk werd dit ons best draaiende campagne. Nog steeds halen we de meeste verkopen tegen de laagste kosten hieruit.
Banner campagnes
De waarde van het display netwerk is niet te onderschatten. Men haalt er niet altijd de gewenste resultaten uit, omdat hij niet op de juiste manier wordt ingezet. Voor deze klant was een banner campagne een slimme zet. Ook hier werden er verkopen gerealiseerd.
Blijf testen
Dit hoor je ongetwijfeld vaker en er is een reden hiervoor. Alleen door te testen kom je erachter wat wel en niet werkt. Hier had ik voldoende ruimte om testen uit te voeren zolang de CPA niet werd overschreden. Zo kon ik alle mogelijkheden in Google Ads toepassen om te zien wat wel werkt.
Het resultaat
Na regelmatig optimaliseren en testen zagen we al heel snel een verbetering in de statistieken. De kosten per verkoop (CPA) daalde naar gemiddeld € 9, ons doel was max. € 12. Dus dit was beter dan verwacht.
De verkopen namen met meer dan 400% toe en de conversieratio (de verhouding tussen het aantal bezoekers en de verkopen) steeg met 111%. We hadden dus drastisch minder afhakers. De websitebezoekers die we binnenhaalden waren echte kopers.
Voor mijn inzet verkochten ze gemiddeld 25 items per maand, na alle verbeteringen steeg dit naar gemiddeld 130 items per maand.
Al met al hebben de inspanningen de gewenste resultaten opgeleverd.
De volgende stap voor deze klant: Ook adverteren op Facebook!
OOK INTERESSANT OM TE LEZEN:
Gehackte webshop? Voorkomen is beter dan genezen
Gehackte webshop? Voorkomen is beter dan genezen In het artikel Facebook Advertentie account gehackt stonden veel preventieve veiligheidsmaatregelen. Voor ondernemers met een webshop ga ik in dit artikel dieper in op maatregelen die je kunt nemen om te voorkomen dat...