Meer klanten krijgen: Schrijf Aantrekkelijke Salesteksten!

Wat zijn salesteksten?

Ik versta onder salesteksten ALLE teksten waarbij je (potentiële) klanten iets wilt laten doen.
Je roept lezers op om een bepaalde actie te nemen (Call To Action).
Dit kun je in een blog doen, in nieuwsbrieven, in posts op social media, in advertenties en natuurlijk ook in de teksten op je website, waarmee je mensen wilt verleiden tot een aankoop.

In een blog kun je bijvoorbeeld een CTA doen om op een bepaalde link te klikken, zodat ze een andere blog van jou gaan lezen. In een nieuwsbrief kun je de lezers oproepen om je salespagina te lezen. Als je wilt dat een post wordt gedeeld op social media, kun je de lezers hierom vragen en ga zo maar door.

Wat zijn aantrekkelijke salesteksten?

Aantrekkelijke salesteksten, zijn teksten die jouw potentiële klanten verleiden om datgene te doen dat jij voor ogen hebt. In aantrekkelijke salesteksten ben je niet opdringerig en speel je in op de behoeftes van jouw ideale klant (verderop in deze blog leg ik uit wat ik bedoel met je ideale klant).

Veel ondernemers beginnen hun online avontuur met hele onaantrekkelijke teksten.
Ze gebruiken formeel taalgebruik, omdat ze dat op school hebben geleerd.
Er wordt veel gebruik gemaakt van de woorden u en uw. Hoeveel afstand wil je scheppen?

Tegenwoordig worden mensen in de spreektaal nog nauwelijks met u aangesproken.
Waarom zou je dat in je teksten wel doen?

Vervolgens schrijven veel (startende) ondernemers vanuit zichzelf. Dit is echt funest voor jouw klantenbestand! Jouw potentiële klanten zijn namelijk helemaal niet geïnteresseerd in jou. Ze willen alleen maar weten wat jouw diensten en/of producten hun oplevert! Schokkend? Bekruipt jou nu een gevoel dat je echt ontzettend aan de bak moet? Lees dan vooral verder.

Tips om aantrekkelijke salesteksten te schrijven

  1. Hoe meer jij je verdiept in jouw ideale klant (favoriete klant), hoe aantrekkelijker je de teksten voor hem/haar kunt schrijven. Zorg ervoor dat jij je ideale klant heel goed kent. Weet hoe hij/zij heet, hoe zijn/haar leefstijl is en wat hij/zij googelt. Waarvan ligt hij/zij ’s nachts wakker? Print eventueel een foto/tekening uit van jouw ideale klant en zet deze bij jouw computer. Elke keer als je een tekst moet schrijven, dan richt je de tekst naar deze (verzonnen) ideale klant.
  1. Zorg ervoor dat je jouw ideale klanten direct aanspreekt. Zodra ze jouw tekst lezen, moeten ze zich aangesproken voelen. Voelen ze dit niet meteen, dan is de kans heel klein dat ze doorlezen. Dit doe je door ze direct te confronteren met hun probleem.
  1. Zorg dat jouw teksten opvallen. Wees niet bang om af en toe controversieel te zijn. Als jij je hoofd niet boven het maaiveld uit durft te steken, dan is het moeilijk om op te vallen. Er zijn zoveel online ondernemers, dat je echt moet gaan zorgen voor zichtbaarheid. Dit kun je het gemakkelijkst doen door opvallende teksten te schrijven. Teksten die nieuwsgierig maken, prikkelen, zorgen voor discussie (onthoud je echter van politiek) en reacties. 
  1. Prikkel je lezers al direct met de titel van jouw tekst. Wanneer de titel niet aanspreekt, ben je al een heleboel lezers kwijt. Zorg ervoor dat de titel duidelijk maakt waar je over gaat schrijven, zodat de juiste doelgroep geïnteresseerd is in jouw tekst. Als je nieuwsbrieven verstuurt, is de titel jouw onderwerpregel. Dan is het helemaal gemakkelijk voor lezers om niet verder te lezen, aangezien ze in eerste instantie alleen die regel zien. Zijn ze niet getriggerd, dan kun je ervan uitgaan dat jouw mail in de prullenbak belandt!
  1. Schrijf vanuit jouw passie voor jouw dienst en/of product. Als jij een baaldag hebt, is het niet heel erg verstandig om een salestekst te gaan schrijven. Je zult namelijk vanuit een hele andere energie schrijven dan wanneer jij goed in je vel zit en helemaal tot over je oren verliefd bent op jouw dienst/ product. Jouw gemoedstoestand bij het schrijven heeft echt invloed op de kwaliteit en op de mate van binnenkomen bij jouw lezer. 
  1. Probeer plezier te krijgen in het schrijven van jouw teksten. Als jij schrijven niet leuk vindt (en ik merk dat veel ondernemers dit zo ervaren), dan is het heel erg lastig om goede teksten te schrijven. Lezers pikken ook deze signalen op. Zorg ervoor dat je leert hoe goede teksten op het web zijn opgebouwd en dat je zelfverzekerd wordt over jouw teksten. Laat je daarna vooral leiden door jouw eigen gevoel. Hoe meer je schrijft, hoe gemakkelijker het wordt en hoe meer fun je zal ervaren. Dit brengt jouw teksten echt tot een hoger niveau. 
  1. Probeer spelfouten te vermijden. Laat desnoods je teksten controleren door anderen. Spelfouten zijn echt niet aantrekkelijk! 

Wil je meer tips? Download dan mijn 51 tips voor klantaantrekkende teksten. Ik ben alweer zover dat ik deze tips aan wil gaan passen. Als jij ze nu downloadt, krijg je automatisch een herziene uitgave in je mailbox, wanneer deze klaar is!

 

OOK INTERESSANT OM TE LEZEN:

Effectief Communiceren en Paardensport

Wat hebben Effectief Communiceren en Paardensport met elkaar gemeen? Sinds 2016 ben ik vrijwillig Business Coach voor Qredits Microfinanciering Nederland en coach ondernemers die een financiering hebben bij Qredits in het ondernemerschap....

Lees meer

LinkedIn is veel meer dan een online CV!

LinkedIn van online CV naar social media kanaal. Waar LinkedIn vroeger vooral gezien werd als een online CV, is het in een korte tijd uitgegroeid naar een belangrijk social media kanaal. Mensen laten niet alleen meer zien wat voor werk ze doen, maar delen...

Lees meer

De onderdelen van een website

Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat de gemiddelde bezoeker binnen 3 seconden besluit of ze op een website blijven. In die 3 seconden besluit hij of zij of de site interessant/relevant is of niet. Dit kun je positief beïnvloeden door je aan een aantal...

Lees meer
Sjira Porcelijn on FacebookSjira Porcelijn on LinkedinSjira Porcelijn on PinterestSjira Porcelijn on TwitterSjira Porcelijn on Youtube
Sjira Porcelijn
Freelance docent en Ondernemerscoach bij Nederlandsvoorondernemers.
Gefascineerd door het internet en het ondernemen, help ik (startende) ondernemers om meer klanten te krijgen. Zelf ben ik in 2009 gestart als zelfstandig ondernemer en zeer succesvol als freelance docent. Sinds augustus ben ik begonnen aan het avontuur dat online ondernemen heet en heb sindsdien al meerdere klanten geholpen om meer klanten te krijgen. Ook heb ik vanaf april 2016 zelf meerdere online programma's gevolgd, om mezelf te ontwikkelen als ondernemerscoach.

Pin It on Pinterest

Share This