Hoe zet ik Social Media in voor mijn bedrijf?

Wellicht heb je privé al wel een social media profiel. Social media is een vrij breed begrip. Het kan gaan om facebook, twitter, pinterest, instagram, snapchat, LinkedIn, YouTube en nog vele andere kleinere vormen van social media. Maar heb je er al een keer aan gedacht om Social Media voor jouw bedrijf in te zetten? Zo ja, welk kanaal kies je dan? Wat ga je erop zetten? En hoe start je eigenlijk met een social media kanaal? Vaak zorgen deze vragen ervoor dat je uiteindelijk niet start. Je zit met té veel vragen. Wilt het graag goed doen, maar weet niet waar je moet beginnen. In deze blog geef ik je 7 tips hoe je social media kunt opzetten en inzetten voor je eigen bedrijf.

Tip 1 – Begin met een visie en doel

Mijn eerste en belangrijkste tip is dat je moet beginnen met social media met een visie en een doel. Doe je dit niet, dan zul je veel tijd kwijt zijn maar er niet veel uit halen.  Er zijn vele bedrijven die starten om het starten óf omdat de concurrentie het ook doet. Begin daarom met het opschrijven van antwoorden op de volgende vragen:

  1. Wat is mijn bestaansrecht? Wat is mijn USP?
  2. Wie is de doelgroep van mijn bedrijf of product?
  3. Waar bevindt deze doelgroep zich online?
  4. Wat zijn de interesses van mijn doelgroep?
  5. Welke onderwerpen zijn gerelateerd aan mijn product of dienst? Waarover kan ik de consument informeren?
  6. Welk kanaal ga je kiezen voor de communicatie?
  7. Hoe vaak per week/maand ga je een bericht plaatsen?
  8. Wat zijn de doelen van je social media kanaal? (aantal likes, aantal reacties etc.)

Tip 2 – Plan berichten in rondom vaste thema’s

Er zijn vele tools om berichten in te plannen, helaas zijn deze vaak betaald. Binnen Facebook kan je echter onbeperkt in het voren plannen. Start je dus binnen facebook? Dan kan je binnen één dag als je wilt de belangrijkste berichten alvast inplannen. Er zijn vele thema’s per jaar waar je uiteraard op kunt inspelen.

Denk hierbij aan moederdag, vaderdag, pasen en kerst, maar er zijn nóg meer thema’s zoals bijvoorbeeld nationale complimenten dag en internationale vrouwendag. Plan deze berichten alvast in het voren. Gemakkelijk te verzinnen en hierdoor vergeet je deze belangrijke contactmomenten niet.

Plan wel vooruit, maar zorg dat je maximaal 3 a 4 weken vooruit plant. Want hoe vervelend is het dat jij net dat grappige bericht op facebook zet terwijl er iets ergs gebeurd in de wereld. Zorg dat jij aan het roer blijft van het sociale media schip. Gebeurd er wel iets ergs in de wereld? Controleer dan of jij niet nét toevallig een bericht hebt ingepland die hier niet bij past.

Tip 3 – Speel in op actualiteiten

Heb jij al je vaste thema momenten al ingepland? Dan kan je je aandacht richten op actualiteiten die belangrijk zijn voor je product of dienst. Denk hierbij aan een nieuw assortiment, een actie of bijvoorbeeld het lekkere weer buiten. Omdat je niet meer hoeft te denken aan de vast thema’s zal je zien dat je meer rust en ruimte in je hoofd hebt om aan de actualiteiten te denken.

 

Tip 4 – Kopieer niet, maar creëer

Natuurlijk zie je wat je concurrenten doen op social media, maar deze tip is heel belangrijk. Kopieer niet, maar creëer. Heeft jouw concurrent een succesvol bericht? Laat je dit inspireren om dit beter te doen.  Je zult zien dat alleen unieke en nieuw content kans van slagen heeft. Als jij een kopie maakt van je concurrent zal je eerder bekritiseerd worden dan geapplaudisseerd.

Tip 5 – Vertel niet over jezelf maar over wat jij kunt betekenen

Dit kan een heel onlogische tip lijken, maar toch is hét één van de belangrijkste tips voor draagvlak binnen je doelgroep. Je doelgroep wil niet horen hoe goed jij bent en wat jij allemaal kunt. Je doelgroep wil iets over zichzelf lezen. Zorg ervoor dat je een ‘probleem’ schetst en dat je een oplossing biedt in de vorm van een product of dienst die jij te bieden hebt. Door in dit geval het probleem van de consument centraal te zetten zorg je dat er een grotere kans is dat jouw bericht gelezen wordt én er ook daadwerkelijk iets mee gedaan wordt.

Tip 6 – Gebruik foto’s

Consumenten lezen niet meer. Ga maar eens bij jezelf na. Je scant je social media op leuke plaatjes en maximaal een pakkende koptekst, maar grote lappen tekst lees je niet eens. Daarom is het een voorwaarde om bij al je berichten een foto te gebruiken. Het is belangrijk dat je geen plaatjes van Google gaat gebruiken. Hier kan copyright op zitten. Maak liever gebruik van websites zoals www.pixabay.com voor gratis foto’s.

Tip 7 – Niet te veel tekst

Je wilt graag een verhaal vertellen, maar social media is niet het platform hiervoor. Wil je graag een verhaal vertellen? Schrijf dan liever een blog of webpagina op je website over dit onderwerp. Vervolgens maak je een kort en krachtig bericht voor op je social media kanalen en verwijs je naar meer informatie in je blog op je website. Her voordeel van deze manier van werken is dat je de écht geïnteresseerden meteen op je website hebt, waar je ze kunt verleiden tot aankoop of misschien wel tot het inschrijven voor een nieuwsbrief van jouw bedrijf.

Durf, probeer, analyseer en leer maar vooral START

Hopelijk ben je na al deze tips geïnspireerd om te beginnen. Wees vooral niet bang met het posten van berichten. Durf fouten te maken, stap af en toe uit je comfort zone en leer van je fouten. Jij kan een bepaalde visie hebben of een bericht aanslaat of niet, maar het is altijd wachten hoe de echte doelgroep reageert. Wij beschikken nog steeds niet over een glazen bol waardoor het toch een gevalletje trial en error is. Je zult zien dat je steeds handiger wordt naarmate je er langer mee bezig bent. Rest mij nu alleen nog jullie heel veel plezier en succes te wensen met het opzetten van een social media kanaal voor jullie bedrijf. Geniet van de interactie met je doelgroep!

OOK INTERESSANT OM TE LEZEN:

Hoe werkt het Instagram algoritme?

Hoe werkt het Instagram algoritme? Een algoritme blijft een vaag begrip voor de meeste mensen. Even heel simpel uitgelegd is het een soort wiskundig recept, een bepaald aantal stappen die met een bepaalde invoer een bepaalde uitvoer heeft. Instagram heeft...

Lees meer

LinkedIn is veel meer dan een online CV!

LinkedIn van online CV naar social media kanaal. Waar LinkedIn vroeger vooral gezien werd als een online CV, is het in een korte tijd uitgegroeid naar een belangrijk social media kanaal. Mensen laten niet alleen meer zien wat voor werk ze doen, maar delen...

Lees meer

5 tips om te groeien op Instagram

5 tips om te groeien op Instagram Instagram is één van de belangrijkste social media kanalen naast Facebook. Het is alleen niet altijd even makkelijk om jouw Instagramprofiel te laten groeien. Nu Instagram steeds belangrijker wordt, is het ook steeds...

Lees meer
Bianca van Felius on EmailBianca van Felius on LinkedinBianca van Felius on Twitter
Bianca van Felius
Mijn naam is Bianca van Felius. Vanuit mijn bedrijf RUMR Marketing sta ik bedrijven bij in de volgende (online) marketing stap. Binnen mijn bedrijf is de focus op het informeren over en begeleiden van bedrijven over de mogelijkheden van Online Marketing voor het behalen van hun (bedrijfs)doelstellingen. Mijn doel is dat u uiteindelijk zelf snapt wat u kunt doen én dit ook daadwerkelijk zelf in de praktijk kunt brengen.

Pin It on Pinterest

Share This