Hoe word ik beter gevonden in Google?

Wanneer je je eerste stappen online maakt, zal je waarschijnlijk schrikken van de vele termen en dingen waar je rekening mee moet houden. Zo ontvang ik zelf regelmatig e-mails van bedrijven die graag links willen uitwisselen. Ik weet wel wat ik daarmee moet, maar wanneer je niet alle ins- en outs weet kan dit vraagtekens oproepen. Daarom leg ik jullie in deze blog in jip en janneke taal uit hoe je beter gevonden kan worden in zoekmachines en wat je wel of juist niet moet doen!

De 5 gouden regels voor zoekmachine optimalisatie

De term SEO staat voor zoekmachine optimalisatie, maar deze term schrikt veel mensen af. Toch is het niet iets waar je bang voor hoeft te zijn. Zeker voor bedrijven die net beginnen met online marketing, praat ik altijd over zoekmachine optimalisatie. Je doel is natuurlijk om beter gevonden te worden in zoekmachines en hetgeen je daarvoor doet, is je website optimaliseren. In deze blog geef ik je 5 gouden regels voor zoekmachine optimalisatie.

Regel 1 – Juiste linkbuilding is cruciaal!

Even terug naar de e-mails over links uitwisselen. Deze persoon wist mij een (algemene) e-mail te sturen dat hij graag met een link op mijn website wilde en dat ik daarvoor een link op één van zijn sites terug kreeg. Waarom doen deze bedrijven dit?

Wat het nut is van linkbuilding

De spiders of ook wel bots van zoekmachines bekijken de inhoud van je website en of je ook intern in je website linkt. Ze bekijken echter ook of er vanuit andere websites naar jouw website gelinkt wordt. Jaren terug was het een kwestie van linkjes uitwisselen met andere bedrijven om beter in de zoekmachines te scoren. Maar het algoritme van zoekmachines heeft ook niet stil gezeten. Zoekmachines kijken niet langer naar het aantal links, maar naar de kwaliteit van de link. Is de website een autoriteit op jouw vakgebied? Dan krijg je hiervoor credits, maar heeft de website een slechte score binnen jouw vakgebied of überhaupt een slechte score, dan wil je liever niet op deze website staan. Relevantie van links is hierin erg belangrijk!

Regel 2 – Schrijf voor je publiek

Vaak wanneer bedrijven bezig gaan met optimalisatie voor zoekmachines, verliezen ze hun eindgebruiker uit het oog. Daarom is de gouden regel 2 dat je je teksten schrijft voor je lezers en doelgroep. Je wilt hen een plezier doen en hen voorzien van relevante en passende informatie. Dit zijn over het algemeen teksten die voor jou leuk zijn om te schrijven en die voor je doelgroep relevant zijn om te lezen.

Regel 3 – Gebruik populaire zoektermen

Wanneer je goed gevonden wilt worden in zoekmachines, kan je het beste inspelen op de trends in zoekmachines. Deze trends kan je terug vinden in Google trends. Probeer één van de trends op jouw product of dienst te betrekken en ga hierover schrijven op je website en social media. Zo wordt de inhoud van jouw website en social media steeds relevanter voor de doelgroep.

Regel 4 – Maak inzichtelijk op welke woorden je gevonden wilt worden

Wanneer je op nummer 1 in Google wil komen, dan is het belangrijk om te weten waarop je goed gevonden wil worden. Daarom is het heel erg belangrijk om een zoekwoordenlijst te maken. Vervolgens ga je zorgen dat de webpagina’s van je website zo geschreven worden dat deze zoekwoorden in de tekst verwerkt worden. Let hierbij op je zoekwoord dichtheid. Je moet zorgen dat je tussen de 0.5% en 2.5% van je tekst schrijft met je keywoorden. Let op; dit is mei 2017 de status voor keywoord dichtheid. Aangezien het algoritme van Google ongeveer 500 keer per jaar wijzigt, kan dit percentage fluctueren.

Regel 5 – Blijf bij over de ontwikkelingen

Wanneer je nagaat dat Google haar algoritme ongeveer 500 keer per jaar wijzigt dan kan je er dus vanuit gaan dat 2 keer per dag iets verandert. Daarom is het kopen van een handboek vaak alweer achterhaald. Zeker omdat deze veranderingen grote consequenties kunnen hebben voor jouw resultaten. Daarom is het belangrijk bij te blijven over alle ontwikkelingen. Lees hiervoor altijd kwalitatieve blogs en zoek informatie op het internet. Alleen wanneer je weet wat de laatste ontwikkelingen zijn, kan je beter je teksten schrijven. Wanneer je geen basiskennis hebt, is het echter aan te raden een basisboek te kopen over zoekmachine optimalisatie, of hiervoor een basiscursus te volgen. Zo kan je de blogs en andere informatie beter lezen en ook implementeren voor jouw website.

Dé allerbelangrijkste overkoepelende regel: relevantie is koning

De quote content is king, heb je vast wel eens gelezen, echter denk ik dat het nóg belangrijker is om te stellen dat relevantie koning is. Want irrelevante content is geen koning. Gebruik daarom relevante zoekwoorden voor jouw doelgroep, zorgt dat je interessante content schrijft voor je doelgroep. Biedt je daarnaast ook nog een relevant product of een relevante dienst aan, dan zit je gebeiteld. Relevantie is de overkoepelende regel voor jouw online succes!

Bianca van Felius on EmailBianca van Felius on LinkedinBianca van Felius on Twitter
Bianca van Felius
Mijn naam is Bianca van Felius. Vanuit mijn bedrijf RUMR Marketing sta ik bedrijven bij in de volgende (online) marketing stap. Binnen mijn bedrijf is de focus op het informeren over en begeleiden van bedrijven over de mogelijkheden van Online Marketing voor het behalen van hun (bedrijfs)doelstellingen. Mijn doel is dat u uiteindelijk zelf snapt wat u kunt doen én dit ook daadwerkelijk zelf in de praktijk kunt brengen.

Pin It on Pinterest

Share This