Help, hoe kom ik aan klanten?

Klanten werven is misschien wel een van de belangrijkste dingen die jij moet doen als startende ondernemer. Zonder klanten geen inkomsten. Zonder klanten geen vertrouwen in jezelf als ondernemer.

Dus gaan we aan de slag om klanten te werven voor jouw onderneming. Voor jou als ondernemer. Maar hoe doe je dat nou? Klanten werven. Waar haal je jouw klanten vandaan? Wie zijn jouw klanten? Wie wil jij als klanten hebben?

Klanten werven kun je op verschillende manieren doen.

Ga eerst voor jezelf eens na wie je als klant zou willen. Waar moet jouw ideale klant aan voldoen wil deze gebruik kunnen maken van jouw aanbod. Van jouw diensten. Denk hier goed over na en schrijf dat op. Het kan best voorkomen, dat je hierin weer moet gaan schrappen, herschrijven om het voor jou zo duidelijk mogelijk te krijgen.

Want niets is zo belangrijk als te weten voor wie jij je diensten maakt of aanbied.

Maar hoe kom je nou aan die klanten? Waar haal je die vandaan? Hoe komen ze uiteindelijk bij jou terecht voor jouw diensten en niet die van een ander? Er zijn een aantal mogelijkheden die je kunt maken. Een aantal diensten e/o producten die je kunt aanbieden. Gratis. Je vraagt hier dus geen bijdrage voor. Je biedt deze diensten e/o producten gratis aan. Zodat eventuele (nieuwe) klanten bij jou komen voor meer. Voor het aanbod wat jij aanbiedt. En dan bedoel ik het aanbod waar zij voor moeten betalen. Omdat jij voor hun een onweerstaanbaar aanbod hebt. Omdat jij ervoor zorgt, dat een klant snel een probleem kan oplossen.

Ik zal een aantal mogelijkheden voor je  opnoemen die jij gratis kunt aanbieden:

Door dingen gratis aan te bieden, oplossingen aan te geven, wek je vertrouwen bij je eventuele klant. Je laat zien dat jij snel een oplossing hebt voor hem of haar. Je kunt op deze manier een gevoel van ”Ja, ik wil meer!” opwekken.

Wat kun je doen:

*schrijf 10 tips en adviezen op die gratis gedownload kunnen worden of die gratis aangevraagd kunnen worden. Mocht je bijvoorbeeld nog geen website hebben.

*geef ter kennismaking een gratis skype sessie weg. Bijvoorbeeld van een half uur. Waarin jij jouw eventuele klant kennis laat maken met jou als persoon. Je bent immers live te zien en te horen. Maar ook met jouw diensten e/o producten. Deze kunt je dan bespreken, laten zien, etc. Je vraagt naar hetgeen deze persoon naar op zoek is. Wat hij of zij graag wil leren of nodig heeft. Welke resultaten hij of zij wil bereiken en binnen welke termijn. Eventueel kun je een vervolgafspraak plannen die overigens dan niet gratis is, maar waarvoor betaald moet worden. Waarom? Omdat jij nu echt op jouw kennis door kunt gaan.

*maak een E-book waarin jouw kennis en kunde kort in verteld door concrete voorbeelden te noemen wat een klant bij jou krijgt, leert en wat voor resultaten behaald kunnen worden. Je kunt tips en adviezen ook hierin weergeven; je eigen ervaring; wellicht theorie over jouw vakgebied. In een E-book kun je eigenlijk heel veel informatie kwijt over wat jij doet, wat jij aanbiedt, wat jouw kennis en kunde is.

*daarnaast is het mogelijk een idee dat je een gratis videoserie maakt. Bijvoorbeeld 3 delige over 1 onderwerp of een thema van jouw vakgebied. Dus van jouw diensten e/o producten. Waarin je eventuele klant antwoord krijgt op een vraag, doordat hij of zij echt resultaat gaat behalen. Gedurende 3 dagen krijgt deze persoon dan elke dag een videoles via email met eventueel een bijlage met opdrachten. Je kunt er ook voor kiezen om niet drie dagen achtereen een videoles te sturen, maar bijvoorbeeld elke maandag drie weken lang 1 videoles.

De eerste video vertel je het probleem. Je vertelt wat de klant gaat leren. Je vertel jouw verhaal, jouw ervaring kort in de video. Deze eerste les is een positieve les. Bijvoorbeeld 3 manieren om facebook in te zetten. Of 3 manieren om een goede email te versturen. En dan natuurlijk gericht op jouw vakgebied.

In de tweede video vertel je nog een keer het probleem, maar op een andere manier. Je vertelt weer wat de klant gaat leren en deel je weer jouw verhaal. Maar je vertelt iets meer dan in de eerste video. Je vertelt ook de meest gemaakt fouten. En hoe je deze kunt veranderen. Deze tweede video is wat negatiever dan de eerste. Je vertelt bijv. de 3 meest gemaakt fouten van een startende ondernemer of de 3 meest gemaakte fouten bij het versturen van een goede email.

In de derde video vertel je kort alles nog een keer. Je herhaalt kort wat de klant gaat leren, je vertelt weer iets over jezelf en zorgt ervoor dat de klant echt resultaat behaalt.

Het is een advies om voordat je de 3 delige videoserie maakt, eerst een korte introductievideo maakt. Waarin jij kort en bondig weergeeft waar deze serie overgaat. Wat jouw eventuele klant gaat leren. Wat het resultaat zal zijn. Je kunt deze video dan al naar je emaillijst versturen.

*je kunt ook een enquête maken. Dat kun je doen in Google Forms. In de enquête kun je dan jouw vragen kwijt waar jij graag antwoord zou willen hebben. Bijvoorbeeld vragen of er in een bepaalde dienst e/o product behoefte is die jij aanbiedt. Of welke resultaten een klant wilt behalen. Vragen kunnen uiteraard heel divers zijn. Het ligt er voornamelijk aan welke vragen jij zelf hebt aan jouw klant. En wat jij wilt (gaan) aanbieden. D.m.v. een enquête krijg jij duidelijk waar de vraag ligt, wat een klant wilt en of dat is wat jij kunt aanbieden en niet te vergeten wilt aanbieden. Je kunt meerdere keren een enquête uitzetten om steeds specifieker antwoorden te krijgen.

Je moet doen wat voor jou het beste voelt en voor jou het beste werkt. Iets doen wat niet goed voelt of niet bij jou past, gaat niet werken. Maak geen videoserie als je daar nog niets voor voelt. Maar gratis diensten e/o producten aanbieden is een mogelijkheid om je eerste klanten te gaan werven.

 

OOK INTERESSANT OM TE LEZEN:

Effectief Communiceren en Paardensport

Wat hebben Effectief Communiceren en Paardensport met elkaar gemeen? Sinds 2016 ben ik vrijwillig Business Coach voor Qredits Microfinanciering Nederland en coach ondernemers die een financiering hebben bij Qredits in het ondernemerschap....

Lees meer

Wie is nu mijn ideale klant?

Wie is mijn ideale klant nu eigenlijk? Hiervoor kun je een persona gaan ontwikkelen. Een persona is een zeer gedetailleerde omschrijving van een gebruiker van jouw product of dienst. Met behulp van persona's creëer je 'echte' klanten, mensen, in plaats van...

Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This