Het Facebook-Bots Experiment van de Online Junkies Uitdaging.

Je ziet ze steeds meer verschijnen op Facebook, de Facebook-Bots.
Je zult er ongemerkt al vast mee te maken hebben gehad.
Ik wist eerlijk gezegd niet meteen wat ik ervan moest denken.
Want ze kunnen ook knap lastig zijn.
Die steeds maar op-pingende berichten in Messenger.
Waarom zou je dit eigenlijk willen?

Irritante Facebook-Bots

En inderdaad ik heb er een aantal ook meteen verwijderd, of ‘gestopt’ door het woordje stop in te typen.
Omdat ik er echt helemaal stapelgek van werd.
Constant het geping en gevraag of ik een e-book wilde
Of een Facebook Live uitzending wilde bijwonen.
En toch heb ik gemerkt dat het ook heel handig kan worden ingezet.
Zo erg handig, dat ik het niet eens door had, dat ik met een Bot zat te chatten…..
Ik trapte er echt met open ogen in……..

Handige Facebook-Bots

Het kan dus naast irritant ook echt super handig zijn want je kunt je klanten met simpele vragen helpen.
En voorzien van informatie waarvoor het zonde van de tijd is om iedere keer weer deze vragen te beantwoorden.
Eigenlijk wel ideaal dus voor die Online Ondernemer die graag minder wil werken en meer vrije tijd over wil  houden.
Voor mij dus…… ik moet er toch maar eens goed over na gaan denken.

Maar hoe werkt deze Messenger Marketing nu eigenlijk?

Want ja, dat is het eigenlijk Marketing waarbij Chat apps zoals Messenger als middel wordt ingezet.
Niet meer en niet minder.
Leuk nog een Online Marketing techniek erbij op het lijstje.
Naast social media marketing, e-mail marketing, affiliate marketing, netwerk marketing, content marketing, e-commerce marketing, persona marketing, influencer marketing……
Zal ik maar even ophouden…….

In deze video wordt het heel goed uitgelegd:

Maar waarom zou je aan Messenger Marketing gaan doen?

Je kunt toch ook een e-mail sturen?
Ja en dat hebben we de afgelopen jaren zo massaal gedaan dat we eigenlijk geen mails meer openen.
We zijn een beetje mail-moe en ik hoor zelfs van de jongeren dat zij mails helemaal niet openen, toch altijd spam.
En die spam mappen en de reclame  mappen hebben het er ook niet leuker op gemaakt als je mailings wilt versturen.

Hoe kun je die klant dan toch bereiken?

Dat kan dus prima via Facebook Messenger want maar liefst 1 miljard dagelijkse gebruikers.
Het wordt veel gebruikt samen met Facebook en op de mobiel.
En het is natuurlijk real-time, je kunt meteen op elkaar reageren.
Bij mail duurt dit gewoon langer en geduld is niet de beste eigenschap van de mens.

Messenger voelt ook vertrouwder aan want je moet je eerst zelf bij iemand aanmelden.
Een wildvreemde kan je dus niet zomaar gaan spammen en je kunt hem ook gemakkelijk blokkeren.
Het is gemakkelijk, snel en je deelt informatie met bekenden.

Cijfers liegen niet over Facebook Bots

Om je een idee te geven: Een mailtje wordt gemiddeld door zo’n 30% van de ontvangers geopend.
Facebook Messenger berichten door 99% van de ontvangers. (al denk ik wel dat dit gaat veranderen als het veel gebruikt wordt)
Need I say more….

Je leert ook veel meer over je klant want je kunt ze heel mooi door je marketing funnel laten lopen en keuzes laten maken.
Zo kom je veel meer en veel sneller wat over ze te weten.
Stel een vraag en laat ze antwoorden met Ja of Nee en ga dan met je vragen weer verder.

Merkbeleving & Klantenservice

Je kunt het dus prima inzetten voor de merkbeleving maar ook voor de klantenservice.
Je helpt je klant dan ook door het gehele verkoopproces heen op een betrouwbare, veiligere en persoonlijkere manier dan voorheen via e-mail.

Kijk maar eens naar het voorbeeld van KLM:

Maar het kan ook op een andere manier worden ingezet zoals in Afrika:

 

Mijn conclusie: Ik denk dat je bij een goed gebruik veel kan bereiken met Facebook Bots.
Maar dan wel hopen dat de bedrijven die de e-mail zijn gaan misbruiken door te spammen, zich hierbij kunnen inhouden.
Ik ga in ieder geval eens heel goed nadenken over de strategie die ik hiervoor zou gaan kunnen inzetten.

OOK INTERESSANT OM TE LEZEN:

Effectief Communiceren en Paardensport

Wat hebben Effectief Communiceren en Paardensport met elkaar gemeen? Sinds 2016 ben ik vrijwillig Business Coach voor Qredits Microfinanciering Nederland en coach ondernemers die een financiering hebben bij Qredits in het ondernemerschap....

Lees meer

Je website verkeer eenvoudig verhogen?

Je website verkeer eenvoudig verhogen? Heb jij een website met winstoogmerk dan weet je hoe belangrijk je inkomende verkeer op je website is. Je leest steeds vaker artikelen hoe je eenvoudig meer verkeer kunt krijgen richting je website, maar is het...

Lees meer
Miranda van Driel on EmailMiranda van Driel on FacebookMiranda van Driel on InstagramMiranda van Driel on LinkedinMiranda van Driel on Twitter
Miranda van Driel
Online Junkie bij Online Junkies
Online Junkie en ondernemer sinds 1994. Vanaf 1 april 2017 Online Junkies gestart. Houdt ervan haar ervaring in het (online) ondernemerschap te delen met haar Online Junkies School. Geeft online trainingen aan ondernemers op gebied van online ondernemen, zoals de Online Ondernemers School en Start je eigen online training. Business coach voor Qredits Microfinanciering Nederland en gastdocent voor de Eigenbaas Avondschool. Helpt startende modeondernemers met de online cursus Start je eigen Kledinglijn. Houdt van een strandrit te paard maar ook van een heerlijke stevige wandeling met labrador Dean.

Pin It on Pinterest

Share This