E-mailmarketing, waar moet ik beginnen?  

Je hebt een bestand vol met e-mailadressen van mensen die ooit iets bij jou hebben gekocht, zich aangemeld hebben voor je gratis weggever of waar je al eens een nieuwsbrief naar hebt verstuurd. Maar hoe kun je dit bestand gebruiken om nog meer klanten te werven tijdens het laatste kwartaal?

Waarom e-mailmarketing?

We zitten in het laatste kwartaal en de kosten voor Facebookadvertenties stijgen. Net als jouw concurrenten wil je nog even knallen en de omzet verhogen. De inkoop van campagnes en de gemiddelde kosten per klik worden dus automatisch duurder.

E-mailmarketing is een manier om toch in het laatste kwartaal te scoren, zonder dat je hier een groot budget voor nodig hebt. Houd je e-mailmarketing automation nog eens tegen het licht of zet een automation op.  Uit onderzoek is namelijk gebleken dat maar liefst 93% van de Nederlanders is ingeschreven op nieuwsbrieven, dus het is zeker de moeite waard om je op e-mailmarketing te richten.

Welke e-mailmarketing tools zijn er?

Er zijn diverse tools waarmee jij jouw e-mailmarketing kan opzetten. Onderstaand noem ik de drie meest bekende tools:

  • Mailchimp: dit is een gratis, Engelstalige tool tot 2000 inschrijvingen. Het is een erg makkelijke tool om nieuwsbrieven in te maken. Je kunt er ook automations in opmaken, maar de mogelijkheden zijn minder uitgebreid dan bij de andere tools.
  • Active Campaign: dit is een betaalde, Engelstalige tool waarin je makkelijk automations opzet en ook losse e-mails kan versturen. Er is nu ook een Nederlanse variant met Nederlandse support, namelijk Mailblue.
  • Autorespond: dit is een betaalde, Nederlandse tool waarin je makkelijk automations opzet en waar je middels een shopping cart ook jouw producten of diensten online kan verkopen.

Ga voor een persoonlijke aanpak

Bij e-mailmarketing is het ontzettend belangrijk dat mensen nog steeds het gevoel hebben dat jij de mail persoonlijk naar hen hebt verstuurd. Zij moeten niet aan de e-mail kunnen zien dat dit een standaard e-mail is die naar honderden, dan wel niet duizenden mensen is verstuurd.
Dit doe je door:

  • De e-mail te personaliseren en één of meerdere keren iemand zijn naam terug te laten komen.
  • De e-mail niet te commercieel te schrijven. Houd het luchtig.
  • Jezelf te blijven. Schrijf zoals jij ook tegen iemand zou praten zodat het herkenbaar is.
  • In te spelen op feestdagen zoals bijvoorbeeld Sinterklaas, Kerst en Nieuwjaar.

Test, test, test!

De tools die je kunt gebruiken voor e-mailmarketing bieden veel mogelijkheden. Vergeet dus vooral niet om te testen. Wanneer je de automation niet test van tevoren, dan is de kans groot dat er toch ergens een link niet werkt of dat mensen niet in de juiste flow terechtkomen.

Test het volgende voordat je de automation daadwerkelijk in gebruik gaat nemen:

  • Wordt het onderwerp van de e-mail goed weergegeven?
  • Staan er geen spelfouten in de e-mails?
  • Werken alle links en worden de afbeeldingen goed weergegeven?
  • Worden de mails op het juiste moment verstuurd?
  • Krijgt men de juiste tag mee n.a.v. een bepaalde actie?

Je kunt namelijk een tag toevoegen, bijv. ‘e-book-mail-geopend’. Je weet dan dat men jouw e-mail over je e-book heeft geopend.

 

Marlou Minten on EmailMarlou Minten on FacebookMarlou Minten on LinkedinMarlou Minten on Twitter
Marlou Minten
Ik ben Marlou Minten, een echte online junkie in hart en nieren en ondernemer sinds mei 2017. Als Virtueel Professional op het gebied van Marketing en Communicatie ondersteun ik ondernemers op het gebied van social media marketing, e-mailmarketing, copywriting en Facebook adverteren. Op die manier kunnen ondernemers zich richten op hun core business.

Meer weten over mij of mijn bedrijf? Kijk dan op www.marlouminten.nl.

Pin It on Pinterest

Share This