Het hekje bestaat al jaren en wordt voor verschillende doeleinden gebruikt. In Engeland duiden ze er een nummer mee aan en in Nederland gebruikten we het vooral op telefoons als afsluitsymbool of als aanduiding van een nieuw begin. Vanaf oktober 2007 noemt bijna niemand het meer een hekje, maar een hashtag. De hashtag werd toen officieel in gebruik genomen zodat mensen van over de hele wereld, makkelijk bepaalde gebeurtenissen konden volgen. Nu is de hashtag niet meer weg te denken uit de verschillende social media kanalen.

3 redenen om vandaag te starten met hashtags

Het lijkt veel werk, maar dat is het absoluut niet. Hashtags hebben ontzettend veel voordelen en met een paar trucjes, kun jij ervoor zorgen dat jouw social media strategie nóg beter wordt!

  1. Wordt beter gevonden op verschillende social media kanalen

Ik raad af om op elk social media kanaal op één dag dezelfde berichten te plaatsen, maar je kunt wel de strekking van bepaalde berichten aanhouden en ze in de juiste vorm gieten voor het desbetreffende social media kanaal. Voor deze berichten kun je wel dezelfde hashtags aanhouden. Je wordt op die manier makkelijker gevonden via zoekopdrachten en mensen komen sneller bij jou terecht. Dit geldt ook voor mensen die jou nog niet volgen!

  1. Verzamel belangrijke gegevens

Door zelf een hashtag te verzinnen, kun je heel makkelijk volgen of jouw hashtag door anderen wordt overgenomen en wat erover wordt gezegd. Hier kun je dan weer makkelijk op inspelen. Het geeft je daarnaast ook de mogelijkheid om te kijken hoe de concurrentie het doet en of jouw hashtag beter of juist minder goed wordt overgenomen.

  1. Wordt trending topic

Streef ernaar dat jouw hashtag trending topic wordt. Op de diverse social media kanalen kunnen mensen zien wat er trending topic is en je vergroot daarmee de kans dat mensen bij jou terecht komen. Dit geldt ook voor het meedoen aan trending topics. Is het relevant voor jouw bedrijf? Speel er dan op in! Wanneer mensen op de trending topic klikken, zullen ze ook jouw bericht voorbij zien komen.

Welke social media kanalen zijn geschikt voor hashtags?

Hashtags zijn niet geschikt voor elk social media kanaal en hebben op het ene kanaal meer effect dan op het andere. Het wordt vooral gebruikt op:

  1. Twitter

Twitter staat het meest bekend om de hashtags en dé manier om de dialoog aan te gaan met potentiële klanten voor jouw bedrijf, maar ook met bestaande klanten die bijvoorbeeld iets zeggen over jouw product.

  1. Instagram

Instagram is op dit moment helemaal hot en worden vaak in één adem genoemd met hashtags. Je kunt de interactie o.a. vergroten door het gebruik van een unieke hashtag, maar je wordt ook beter gevonden door mensen die geïnteresseerd zijn in hetgeen dat jij hebt gedeeld.

  1. Facebook

De impact van hashtags op Facebook is aanzienlijk lager. Dit komt vooral doordat slechts 28% van de profielen volledig openbaar is. Voor campagnes die niet alleen toegespitst zijn op Facebook, kan het inzetten van hashtags geen kwaad. Twitter neemt de hashtags die gecommuniceerd worden op Facebook vaak over.

  1. Google+

Je zou dit kanaal misschien niet verwachten in het rijtje, maar ook op Google+ zijn hashtags ontzettend belangrijk. Ze spelen een grote rol wanneer het gaat om zichtbaar worden in de ‘most recent’ sectie van Google+. Gebruik hier exact 3 hashtags die het meest relevant zin voor het bericht dat je net hebt geplaatst.

Psst… Een paar tips

Het is vooral belangrijk om nu niet lukraak maar hashtags bij je social media berichten te plaatsen. Denk goed na over elke hashtag en maak vooral gebruik van deze tips:

  • Verzin een unieke hashtag voor jouw bedrijf;
  • Heb jij een terugkomende actie op jouw social media kanalen? Denk bijvoorbeeld aan een blog op woensdag of een vragenuurtje op vrijdag, gebruik dan altijd dezelfde hashtag! Bij een vragenuurtje zou je dus kunnen kiezen voor: #vrijdagvragen. Maak je gebruik van Twitter? Zet deze hashtag dan ook in je bio;
  • Kijk op tagsforlikes.com voor de meest populaire hashtags van dat moment voor Instagram. Je kunt hier ook de App voor downloaden;
  • Kies op Instagram voor hashtags die vaak gebruikt worden, maar niet te vaak. Je foto staat dan namelijk binnen no time niet meer bovenaan.
  • Maak een Word-document aan of plaats een notitie in je telefoon met daarin de hashtags die jij het meest gebruikt. Op die manier hoef je niet steeds alles te typen, maar kun je de relevante hashtags kopiëren en plakken.

Vind jij het toch nog lastig om je social media strategie te bepalen? Of wil je meer weten over Instagram en hoe je dit optimaal kan inzetten voor je bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact op via info@marlouminten.nl of 06-81843463 voor meer informatie om een ochtend of middag samen aan jouw social media strategie te werken!

Marlou Minten on EmailMarlou Minten on FacebookMarlou Minten on LinkedinMarlou Minten on Twitter
Marlou Minten
Ik ben Marlou Minten, een echte online junkie in hart en nieren en ondernemer sinds mei 2017. Als Virtueel Professional op het gebied van Marketing en Communicatie ondersteun ik ondernemers op het gebied van social media marketing, e-mailmarketing, copywriting en Facebook adverteren. Op die manier kunnen ondernemers zich richten op hun core business.

Meer weten over mij of mijn bedrijf? Kijk dan op www.marlouminten.nl.

Pin It on Pinterest

Share This