Dé Online Ondernemer
Ik zie veel ondernemers die worstelen met het online ondernemen.
Ze hebben al van alles toepast maar het werkt niet voor ze.
Ze hebben een website, doen wat aan seo en sturen mailings.
Zijn hele dagen bezig met social media maar toch werkt het niet.
Ze groeien niet verder maar staan stil.
Je ziet ook veel ondernemers stoppen.
Volgens de gegevens van de KvK stoppen 60 % van de ondernemers binnen 5 jaar.
En dan niet omdat ze allemaal failliet gaan, dat is maar zo’n 15 %. De rest stopt gewoon.
(Na 20 jaar is zelfs 96% gestopt, dus ik ben best trots dat ik mijn eerste bedrijf 23 jaar heb volgehouden, in een lastige branche, ik hoor dus bij die 4% die het wel heeft gered).
Waarom stoppen startende ondernemers weer?
De belangrijkste reden: het lukt ze niet om een systeem te vinden om maand in en maand uit genoeg te verdienen.
Ze vinden te weinig klanten, halen niet genoeg opdrachten binnen, moeten keihard werken en het levert niet genoeg op.
Natuurlijk is het als starter normaal dat je de eerste jaren moet bikkelen als je aan het opbouwen bent.
En het hoort erbij dat het ook wel eens wat minder gaat.
Maar als het maand na maand, jaar na jaar niet lekker gaat, dan gaat het mis.
Het gebrek aan een positief resultaat voor een lange periode zorgt voor stress en onzekerheid.
Deze combinatie is dodelijk voor je creativiteit en de mate waarin je durft te investeren.
Er wordt nóg meer bezuinigd op online marketing, je komt zo in een neerwaartse spiraal en zo eindigt je mooie ondernemersdroom.
Hoe komt dit dan toch?
Waarom is het zo lastig om een goed systeem te vinden?
De meeste ondernemers starten als een specialist.
Ze hebben jaren gewerkt in een onderneming en zichzelf helemaal gespecialiseerd.
Ze zijn experts geworden op hun vakgebied.
Ze beginnen als ondernemer omdat ze meer vrijheid willen of meer willen verdienen.
Het probleem is dan ook dat deze ondernemers ondernemen vanuit hun eigen vakgebied.
Daar zijn ze namelijk goed in.
En als je goed bent in je vak, dan komen de opdrachten vanzelf, toch?
En dat is helaas niet zo vanzelfsprekend als ondernemer.
Naast expert op je vakgebied moet je ook een manager en de directeur van je bedrijf zijn.
Je moet niet alleen ín je onderneming maar ook áán je onderneming werken.
Dit laatste is misschien nog wel belangrijker voor het opbouwen van je bedrijf.
De directeur
De directeur is de persoon met de ideeën, de grote plannen.
De directeur stuur het bedrijf naar de vooraf bepaalde doelen.
De manager
De manager zorgt dat alle zaken en financiën in het bedrijf soepel en consistent verlopen. De manager zorgt voor de organisatie.
De expert
De expert is de degene die ervoor moet zorgen dat alles gebeurd en dat het op tijd gebeurd. De expert is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het afgeleverde werk.
Als je vergeet om een van de rollen op je te nemen of er te weinig tijd aan besteed dan gaat je bedrijf alle kanten op.
Je hebt het ene moment het mega druk en het andere moment geen opdrachten. Er is geen regelmaat in je bedrijf.
Wil jij een succesvolle ondernemer zijn?
Dan moet je een 3-in-1 ondernemer worden en jezelf bezig houden met álle aspecten van het ondernemerschap.
Als jij nu een expert ben in je vakgebied dan kan dat ook betekenen dat je weer terug moet in de schoolbanken.
Je bevindt je op een geheel nieuw terrein maar dit is nu wel jouw nieuwe werkterrein.
Je moet je gaan verdiepen in online marketing zoals SEO, social media, nieuwsbrieven, content maken enz.
Maar je krijgt ook te maken met sales, netwerken, financiën, strategie en techniek.
Gelukkig kan je tegenwoordig online leren en kun je dit mooi naast je ondernemerschap doen.
Natuurlijk kun je ook een en ander uitbesteden.
Maar als je zelf geen basiskennis hebt, dan ben je toch echt overgeleverd aan anderen.
Het is dan ook lastig om als de directeur de belangrijk besluiten te nemen.
Je moet weten hoe je onderneming draait, overleeft en groeit.
Ben jij al een aantal jaren ondernemer maar maak je nog niet gebruik van alle mogelijkheden die online je biedt?
En wil je echt graag die stap verder gaan maken? Next Level Ondernemen.
De keuze tussen ‘leuk’ ondernemen en ‘succesvol’ ondernemen maken.
Systemen en tools voor je laten werken.
Niet langer met oogkleppen op ondernemen of iedere hype volgen maar door slim gebruik te maken van jouw eigen data.
Door te Doen wat Wérkt!
Hoe fijn zou het zijn?
Als je in 1 online cursus alles kan leren over het online ondernemerschap?
Waar je leert hoe alles werkt, hoe je het zelf kunt toepassen?
Waar je met je vragen terecht kunt?
Zodat je het niet alleen hoeft te doen.
Dat kan in de Online Ondernemers School van Online Junkies!
Wat leer je in de Online Ondernemers School?
Je krijgt alle kennis en inspiratie die je nodig hebt voor het online ondernemen.
Iedere week is er een nieuwe les met een nieuw thema.
Je gaat stap voor stap werken aan jóuw strategie, jouw plan.
Je ontvangt hiervoor de how-to’s en kunt dit ook altijd weer terug kijken.
En er zijn ook online coachgesprekken zodat je ook de juiste online ondernemers mindset ontwikkeld.
Hoe bouw je een website, hoe maak je een Google Analytics account aan, hoe zet je een Google Adwords campagne op, hoe ga je Facebook adverteren en plaats je de Facebook Pixel op je website. Wat is de ideale website, waar moet een salespage aan voldoen, hoe optimaliseer je je website voor conversies? En nog heel veel meer……
Echt alles wat je tegenkomt op het online ondernemerspad wordt besproken. Misschien is niet alles direct voor jou van toepassing, maar je kunt het later terug zien als je het dan wel wilt gaan toepassen.
Iedere week is er ook een online vragenuurtje waarin je al je vragen kunt stellen zodat je de juiste stappen kunt zetten voor jouw bedrijf.
En we gaan 2 dagen met elkaar werken tijdens de online implementatiedagen.
Je kunt dan meteen alles wat je leert implementeren en de onderdelen die je lastig vindt met mij samendoen.
Zodra er nieuwe kennis is, geef ik ze aan je door.
Ik volg zelf ook nog steeds allerlei cursussen dus wat ik hier leer geef ik ook door aan je.
Zo hoef jij niet bezig te zijn met het volgen van de ontwikkelingen maar dat doe ik voor je.
Je ontvangt altijd de nieuwste informatie, kennis en inspiratie.
Meer weten over de Online Ondernemers School?
Ga voor meer info naar de Online Ondernemers School
OOK INTERESSANT OM TE LEZEN:
Linkbuilding: 5 Manieren om links te verzamelen
Wat is linkbuilding? Linkbuilding is het proces van het opbouwen van een netwerk van hyperlinks. Deze hyperlinks, tegenwoordig meestal gewoon links genoemd, zijn een manier om gebruikers op het web te navigeren tussen pagina’s. Dit kunnen links zijn naar pagina's en...
11 tips voor SEO vriendelijke content
Hieronder vindt je 11 tips voor SEO vriendelijke content. Deze tips helpen je om een goede basis neer te zetten voor de content op jouw website. Het geeft jou houvast en structuur maar het is met alle kennis die je uit de SEO handleiding voor Beginners hebt opgedaan...
Het zoekwoordonderzoek Stappenplan
We gaan aan de slag met het zoekwoordonderzoek. De handigste manier om te leren is door met mij samen alle stappen te doorlopen. Daarna kun je dit voor je eigen website op dezelfde manier doen. We gaan een zoekwoordonderzoek uitvoeren voor: sportkleding Wat hebben we...
Voor mij heel herkenbaar als online onderneemster. Ik was een deskundige loopbaancoach, maar van marketing, bloggen et cetera had ik geen kaas gegeten. Ik heb door veel te lezen, workshops en trainingen te volgen veel geleerd. Maar het heeft mij wel heel veel tijd gekost. In 1 online cursus alles leren over het online ondernemerschap? Klinkt mij als muziek in de oren. Vooral voor starters. Bespaart je heel veel tijd, stress en energie.
Jolanda Grevers, bedankt voor je reactie. Fijn om te lezen dat het voor jouw ook herkenbaar was en dat je inmiddels het zelf hebt geleerd. Dit kost je echter zoveel tijd, dat kan gelukkig veel sneller met een specifieke online training, gericht op ondernemers.
Duidelijke blog!
Dank je wel Jolanda!
Duidelijke blog!
Super belangrijk inderdaad om dat onderscheid te maken, ia wel vaker dan eens gebleken 🙂
Helder!
Dank je wel voor je reactie Cherryl!
Ha Miranda, je moet idd wel een soort duizendpoot zijn als online ondernemer. In één cursus leren hoe een online onderneming werkt, klinkt super! Ik denk wel dat het goed is om, als je eenmaal weet wat er allemaal moet gebeuren in je bedrijf, te gaan nadenken: wat kan ik uitbesteden?
Hi Jessie, er komt veel bij kijken. Natuurlijk hoef je het zeker niet allemaal zelf te blijven doen en kun je het ook gaan uitbesteden.
Ik vind wel dat je zelf in ieder geval de basiskennis hoort te hebben. Zodat je ook bij het uitbesteden wel kunt sturen en de juiste beslissingen kunt nemen. En veel pas je dan zelf toe zoals bijvoorbeeld je SEO tijdens het schrijven van een blog, dat kost niet veel extra tijd als je eenmaal weet hoe het werkt.