Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat de gemiddelde bezoeker binnen 3 seconden besluit of ze op een website blijven. In die 3 seconden besluit hij of zij of de site interessant/relevant is of niet. Dit kun je positief beïnvloeden door je aan een aantal standaardregels over de opbouw en indeling te houden.

Vaste onderdelen van een website
Een website wordt opgebouwd met deze vaste onderdelen:

  • De header: het bovenste gedeelte van de site, vaak gebruikt voor een logo of naam
  • Het menu of navigatie: de manier waarop de bezoeker door de pagina’s kan navigeren
  • De body of het contentvak: in deze ruimte komen de teksten en afbeeldingen
  • De footer: het onderste gedeelte van de website.

Deze vaste onderdelen vergroten voor jouw bezoeker de herkenbaarheid van de website.
De bezoeker van een website is ‘lui”.
Hij wil zo snel en makkelijk mogelijk kunnen vinden op jouw website wat hij op zoek naar is.

1. URL – Dit is het adres wat gebruikt wordt in de browser om de gewenste pagina te bereiken.
Bijvoorbeeld https://www.onlinejunkies.nl. Jouw domeinnaam is de naam van de website: onlinejunkies.nl.

2. Favicon – Dit is het kleine icoon wat kan worden getoond in de adresregel of het tabblad van je webbrowser. Als je zelf geen favicon aan je website toevoegd dan krijg je een standaard favicon.  Het voordeel van een eigen favicon is dat je bezoeker snel jouw website kunt opzoeken tussen zijn tabbladen. Hieronder zie je een aantal favicons.

favicons

3. Logo – Hier plaats je het logo van je bedrijf of de naam van je bedrijf. Het logo wordt meestal links of in het midden geplaatst. Dit kan een afbeelding zijn maar ook een simpele tekst. Maak van je logo een link naar je homepage.

4. Navigatie – Het navigatie menu bestaat uit de menu onderdelen. Ieder menu item linkt naar een bepaalde pagina of een locatie op jouw website. Het navigatie menu kun je plaatsen in of onder de header en in de sidebar links of rechts.

5. Slider – Dit is de grote paginabrede afbeelding op de website, mogelijk ‘slide’ hij en laat hij meerdere afbeeldingen zien.

6. Header – De brede bovenbalk met in dit geval de navigatie en het logo vormt de header. Je kunt hierin ook een zoekveld, je telefoonnummer of extra navigatie.

7. Body of Contentvak –  Hier komt de inhoud van je pagina’s en posts te staan. Dit is het grootste vlak van je website.

8. Sidebar – De sidebar is een zijbalk die zowel links als rechts geplaatst kan zijn. Beide is ook mogelijk en je kunt deze ook weglaten.

9. Footer  – De footer van je website kun je helemaal onderaan vinden. Dit bevat meestal informatie zoals navigatie links, algemene voorwaarden, privacy statement, contact informatie, social media links en de copyright informatie.

De meeste websites hebben voor de gehele website dezelfde header, sidebars en footer.
Hierdoor is de gebruikerservaring voor de bezoeker veel rustiger.

Welke onderdelen gebruik jij voor jouw website al?
Schrijf het in de reacties hieronder.

OOK INTERESSANT OM TE LEZEN:

Effectief Communiceren en Paardensport

Wat hebben Effectief Communiceren en Paardensport met elkaar gemeen? Sinds 2016 ben ik vrijwillig Business Coach voor Qredits Microfinanciering Nederland en coach ondernemers die een financiering hebben bij Qredits in het ondernemerschap....

Lees meer

Bestaat de ideale website eigenlijk wel?

Dé ideale website, die voor iedereen ideaal is, bestaat niet. Helaas.... Maar natuurlijk streven we naar de meest ideale website voor ons bedrijf. De ideale website voor jou is een website die werkt voor jouw bedrijf. Die voldoet aan het doel...

Lees meer

LinkedIn is veel meer dan een online CV!

LinkedIn van online CV naar social media kanaal. Waar LinkedIn vroeger vooral gezien werd als een online CV, is het in een korte tijd uitgegroeid naar een belangrijk social media kanaal. Mensen laten niet alleen meer zien wat voor werk ze doen, maar delen...

Lees meer
Miranda van Driel on EmailMiranda van Driel on FacebookMiranda van Driel on InstagramMiranda van Driel on LinkedinMiranda van Driel on Twitter
Miranda van Driel
Online Junkie bij Online Junkies
Online Junkie en ondernemer sinds 1994. Vanaf 1 april 2017 Online Junkies gestart. Houdt ervan haar ervaring in het (online) ondernemerschap te delen met haar Online Junkies School. Geeft online trainingen aan ondernemers op gebied van online ondernemen, zoals de Online Ondernemers School en Start je eigen online training. Business coach voor Qredits Microfinanciering Nederland en gastdocent voor de Eigenbaas Avondschool. Helpt startende modeondernemers met de online cursus Start je eigen Kledinglijn. Houdt van een strandrit te paard maar ook van een heerlijke stevige wandeling met labrador Dean.

Pin It on Pinterest

Share This