De basis van iedere marketing strategie, online of offline,
is je ideale klant.

En ja, ik weet het, dit heb je al zoooo vaak gehoord.
En misschien heb je zelfs Jouw Ideale Klant al helemaal duidelijk voor ogen.
Of ken je deze zelfs in levende lijve.
En toch zie ik dat het hier vaak fout gaat bij het opzetten van de online marketing.

Heb je deze echter nog niet zo duidelijk voor ogen?
O zit je ideale klant wel in je hoofd maar heb je die helemaal nog niet echt op papier gezet?
Ga hier echt mee aan de slag, nog vóórdat je begint met online zichtbaar worden of welke marketing activiteit dan ook.

Een van de grootste valkuilen van (startende) ondernemers is dat ze iedereen willen kunnen leveren.
Naast het feit dat dit niet kan, werkt het niet in de praktijk, je mist dan de focus die nodig is.

Als je kiest voor iedereen, dan kies je voor niemand.

Ik moet bekennen………
dat ik me daar ook ooit schuldig aan heb gemaakt.
Maar vanaf het moment dat ik ging kiezen, ging mijn bedrijf groeien.
En wist ik ook wát ik te doen had.
Er kwam ook veel meer structuur in mijn online marketing en daardoor veel meer rust en focus.

Waarom ga je kiezen voor een ideale klant in plaats van iedereen leveren?

Denk maar eens na over iets waarvan je zeker weet dat absoluut iedereen ervan houdt.
Wat komt er naar boven?

jouw ideale klant

Een exotische vakantie?
Voor mij heerlijk maar niet iedereen wil ver van huis of naar een warm land.

puppies

Puppies?
Sommige mensen zijn bang of allergisch voor honden.

chocolade

Chocolade?
Voor anderen onvoorstelbaar, maar ik hou hier niet van.

ijsjes

IJs dan?
Voor mij niet te geloven maar zelfs van ijs houdt niet iedereen.

Het is dan ook echt onmogelijk om iets te vinden waar absoluut iedereen van houdt.
Mensen zijn allemaal verschillend.
En houden van verschillende dingen.
Gelukkig maar want dit biedt kansen voor jou.

De keuzes die we maken zijn gebaseerd op onze persoonlijke gedachten en voorkeuren.
Persoonlijk is hierbij het sleutelwoord.
En zo werkt het ook voor jouw bedrijf.
Jouw bedrijf is niet een “one size fits all” oplossing.

Er zullen altijd mensen zijn die van jouw product of dienst houden.
En anderen? Die zien simpelweg niet de waarde die jij biedt.
En dat is ook helemaal niet erg.
Het is daarom wel belangrijk dat jij Jouw Ideale Klant gaat bepalen.
Het is namelijk zonde als jij tijd én geld investeert in mensen die helemaal niet jouw klant wíllen zijn.

Zeker als je betaalde kanalen zoals Google Adwords of Facebook Adverteren gaat inzetten.
Het is zo zonde als je gaat betalen voor kliks of interacties door mensen die totaal niet op jouw product of dienst zitten te wachten.


Hoe meer je over je klant weet, hoe beter je je product kunt verkopen. 
Het vooraf bepalen helpt je bij keuzes maken, zoals het kiezen van je product of dienst.
Of de prijsklasse waar je in wilt gaan vallen.
Via welke wegen je gaat verkopen
Maar ook welke social media kanalen je gaat inzetten.
Het bespaart je dan ook veel tijd in je marketing.

Je stelt jezelf de volgende vragen:

Wie zijn de mensen die jouw product of dienst (gaan) gebruiken?
Wat gebruiken ze nu?
Hoe voelen ze zich daarbij?
En wat haalt ze over om te betalen voor jouw product of dienst?

Als je al een klantenbestand hebt, ga een gesprek met ze aan.
Hoe hebben ze jouw bedrijf leren kennen?
Wat vinden zij belangrijk?
Waarom zijn ze betalende klant geworden?

Marketing gaat over het opbouwen van relaties met je klanten.
Dit kan zowel online als offline.
Kijk ook eens naar je eigen favoriete producten, diensten of bedrijven.
Hoe heb je die gevonden?
Hoe kwam je ermee in aanraking?

Zo ga je een profiel van de ideale klant samenstellen.

Op zoek naar ‘de ideale klant’?

Lees dan morgen deze blog “Wie is nu mijn ideale klant?

OOK INTERESSANT OM TE LEZEN:

Effectief Communiceren en Paardensport

Wat hebben Effectief Communiceren en Paardensport met elkaar gemeen? Sinds 2016 ben ik vrijwillig Business Coach voor Qredits Microfinanciering Nederland en coach ondernemers die een financiering hebben bij Qredits in het ondernemerschap....

Lees meer

Je website verkeer eenvoudig verhogen?

Je website verkeer eenvoudig verhogen? Heb jij een website met winstoogmerk dan weet je hoe belangrijk je inkomende verkeer op je website is. Je leest steeds vaker artikelen hoe je eenvoudig meer verkeer kunt krijgen richting je website, maar is het...

Lees meer
Miranda van Driel on EmailMiranda van Driel on FacebookMiranda van Driel on InstagramMiranda van Driel on LinkedinMiranda van Driel on Twitter
Miranda van Driel
Online Junkie bij Online Junkies
Online Junkie en ondernemer sinds 1994. Vanaf 1 april 2017 Online Junkies gestart. Houdt ervan haar ervaring in het (online) ondernemerschap te delen met haar Online Junkies School. Geeft online trainingen aan ondernemers op gebied van online ondernemen, zoals de Online Ondernemers School en Start je eigen online training. Business coach voor Qredits Microfinanciering Nederland en gastdocent voor de Eigenbaas Avondschool. Helpt startende modeondernemers met de online cursus Start je eigen Kledinglijn. Houdt van een strandrit te paard maar ook van een heerlijke stevige wandeling met labrador Dean.

Pin It on Pinterest

Share This