How to: Adverteren op Facebook in 5 simpele stappen

In januari 2018 maakte Facebook-oprichter Mark Zuckerberg bekend dat Facebookberichten van bedrijfspagina’s veel minder vertoond zouden worden. Facebook gaat meer de nadruk leggen op berichten die door personen worden gedeeld en minder op berichten van bedrijven.

Voor de meeste marketeers en ondernemers was dit een reden tot paniek.
Waarom? Omdat Facebook met deze aanpassing nu aan je rendement komt.
Veel bedrijven gebruiken Facebook als schakel om in contact te komen en blijven met hun klanten. En nu krijgen die (potentiële) klanten je berichten niet meer in hun tijdlijn te zien.

Voor jouw bedrijf betekent dit kortom: minder verkeer en minder klanten. Dit wordt daarom gezien als een zet van Facebook om bedrijven te dwingen de overstap te maken naar adverteren op Facebook. Je zult dus moeten betalen voor verkeer vanuit dit marketingkanaal.

Er zijn wel manieren om de zichtbaarheid van je Facebookpagina te waarborgen, maar op gegeven moment zul je als bedrijf wel die stap moeten nemen om te adverteren. Dit is ook de reden dat Facebook anno 2018 hard aan de slag gaat met het vereenvoudigen van haar adverteer systeem. Daar worden er steeds nieuwe en mooiere mogelijkheden geïntroduceerd voor ondernemers die snel hun producten aan een nieuwe doelgroep willen tonen.

Adverteren op Facebook heeft vele voordelen, waaronder:

  • Je kunt super gericht adverteren,
  • De advertentiekosten zijn laag,
  • Je haalt er meer verkopen uit en meer verkeer voor je website,
  • Je kunt je maillijst ermee vergroten.

Dus wil je aan de slag met adverteren op Facebook? Dat kan in deze simpele stappen.

Stap 1 Begin bij je marketingdoelstelling

In dit artikel ga ik ervan uit dat je al een advertentieaccount bezit. De eerste stap is dan het maken van een campagne en dat gaat gepaard met het selecteren van een doelstelling. Wat wil je dat je doelgroep doet als ze jouw advertentie zien? Wil je meer verkeer naar je website? Meer fans op je bedrijfspagina? Meer kijkers op je video? Meer verkopen?

In de meeste gevallen kun je volstaan met de volgende doelstellingen:

  • Verkeer: genereer meer bezoekers voor je website.
  • Conversies: genereer meer leads of verkopen.
  • Bereik: toon je advertenties aan zoveel mogelijk personen.

doelstellingen facebook adverteren

Stap 2 Stel je doelgroep samen

Hoe ziet je ideale klant eruit? Wie zit er allemaal in je doelgroep? Wie moet je advertentie te zien krijgen? Je boodschap staat niet alleen sterk in relatie tot je doelstelling, maar moet ook goed aansluiten bij je gekozen doelgroep.

doelgroep facebook adverteren

Er zijn verschillende doelgroepopties in Facebook om van gebruik te maken. Zelf maakt Facebook onderscheid tussen:

  • kerndoelgroepen
  • en de aangepaste doelgroepen

Kerndoelgroepen

Dit zijn alle gebruikers van Facebook en die worden verder gesegmenteerd op basis van:

  • Demografische gegevens.
  • Gedrag
  • Locatie
  • Interesse

Aangepaste doelgroepen

Dit zijn de personen die al een connectie hebben met je bedrijf via de website of je Facebookpagina. Denk aan:

  • Je klantenbestand,
  • Personen die je website hebben bezocht.
  • Personen die een actie hebben uitgevoerd op je Facebookpagina.
  • Fans van je Facebookpagina.
  • Vergelijkbare doelgroepen die gebaseerd zijn op het voorgaande.

Je bent helemaal vrij in het samenstellen van je doelgroep. Je kunt zelfs combinaties maken om gerichter te adverteren.

doelgroep overeenkomsten facebook adverteren

En wat zeker ook handig is is dat je meteen ziet of je doelgroep (te) breed is of (te) specifiek.

doelgroepgrootte facebook adverteren

Stap 3 Waar mogen je advertenties vertoond worden?

Dit noemt Facebook plaatsingen. Een plaatsing is een specifieke advertentieruimte die je kunt selecteren. Standaard vinkt het systeem van Facebook de optie Automatische plaatsingen aan. Maar je bent volkomen vrij in het kiezen waar je advertenties vertoond mogen worden.

Om dit te doen kies je voor Plaatsingen bewerken. Je kunt vervolgens kiezen op welke apparaten je advertenties worden vertoond en op welke platformen. Je hebt keuze uit de volgende platformen:

Nog niet zeker over welke het beste bij je past dan kun je het beste gaan voor Automatische plaatsingen. Dan bepaalt Facebook aan de hand van je gekozen doelstelling waar je advertenties vertoond zullen worden. Als je later merkt dat een platform aanzienlijk slechter presteert, dan kun je die alsnog uitzetten.

In de meeste gevallen presteren advertenties het beste op Facebook en Instagram. Instagram heeft lage klikkosten en Facebook geeft heel mooie resultaten qua verkopen en interacties. Het Audience Network, daarentegen, kan je heel duur uitkomen. Hou dit goed in de gaten als je gaat voor Automatische plaatsingen.

Stap 4 Kies een budget en looptijd

Wat kost adverteren op Facebook? Het is in de meeste gevallen goedkoper dan adverteren op een ander medium. En in vele gevallen veel effectiever. Met Facebook kun je al aan de slag met een budget van € 5,-.

Betaal je dan per klik of per weergave?
Ook een belangrijke vraag van vele ondernemers. Het is via Facebook mogelijk om onder andere te betalen per:

  • klik (CPC),
  • 1000 vertoningen (CPM) of
  • per conversie (CPA).

Stel in ieder geval een dagbudget vast. De hoogte daarvan hangt af van wat je wilt bereiken met je Facebook-advertenties. Hou wel in gedachten dat je niet meer vertoond wordt zodra het budget op is. Zo zal je nooit meer uitgeven dan wat je zelf hebt ingesteld. Facebook laat ook meteen zien wat het geschatte resultaat is met het door jou geselecteerde budget.

Je planning of looptijd kun je ook instellen. Zijn er specifieke tijdstippen waarop je wilt adverteren? Hoeveel dagen mogen je advertenties vertoond worden? Dit alles kun je zelf bepalen.

Stap 5 Stel je advertenties samen

En nu kunnen we aan de slag met je advertenties!
Gebruik altijd minstens 2 advertentievarianten binnen een advertentieset.
Zo kun je testen welke het beste bij je doelgroep aansluit.

Enkele tips voor je Facebook-advertenties:

  • Begin met een vraag.
  • Gebruik altijd een call-to-action zoals ‘Neem contact op’, Bestel Online’ en dergelijke.
  • Benoem de voordelen en pluspunten van je product of dienst.
  • Gebruik aantrekkelijke en unieke afbeeldingen.
  • Maak gebruik van emojis.
  • Maak gebruik van video, dit wordt steeds belangrijker in Facebook.
  • Gebruik opvallende kleuren die meteen de aandacht trekken.

Zelf aan de slag met je facebook advertenties!

Niet moeilijk toch?
Begin vandaag nog met adverteren op Facebook en vergeet niet je resultaten te meten.
Hiervoor heb je de Facebook Pixel code nodig.
Zodra je die op je website hebt geplaatst krijg je bruikbare informatie binnen.
Met deze informatie kun je eenvoudig nagaan wat het effect is van je Facebook-advertenties.
Haal je er wel verkopen uit? Komen er leads binnen? Groeit je e-maillijst wel?

Niet tevreden over de resultaten? Dan maar bijstellen.
Met de vele mogelijkheden in Facebook is het zaak steeds te blijven testen tot je tevreden bent met de resultaten. Dat duurt doorgaans een tijdje. Je kunt immers nooit van te voren voorspellen wat het effect zal zijn van een marketingcampagne. Daarom is het zo belangrijk om je resultaten te meten en je campagnes voortdurend bij te stellen.

Succes ermee!

Santousha Kalk on LinkedinSantousha Kalk on Twitter
Santousha Kalk
Santousha heeft al vanaf jongs af een passie voor Online Marketing. Het begon bij het bouwen en beheren van een eigen website en dit groeide al heel snel tot een leuke carrière.

Nu is Santousha al sinds 2006 werkzaam als Online Marketeer. Zij helpt ondernemers om meer omzet, klanten, verkopen en leads te realiseren middels de juiste inzet van Facebook Ads, Google Advertenties en Instagram Ads.

Meer over Santousha vind je op haar website Virtual Creatives.

Pin It on Pinterest

Share This