Wat is content marketing?

Je zult zeker al wat hebben vernomen van content marketing. Waar linkbuilding het ultieme buzzwoord was onder de SEO’ers heeft content marketing die plek nu ingenomen. Content is koning! Ja, dat was altijd zo. En nu wilt een ieder content marketing toepassen. Maar hoe en waar? Gebruik je de juiste middelen op de juiste manier?

Met content marketing creëer en deel je regelmatig relevant en waardevolle content, met als doel het aantrekken van je gekozen doelgroep. Uiteindelijk gebruik je content om klanten te werven voor je bedrijf en daarna klantloyaliteit te stimuleren. Content Marketing is daarom ook veelomvattend. Het bestaat uit alle activiteiten die de identiteit van het bedrijf vaststellen.

Hoe ga je aan de slag met content marketing?

Een goed uitgeschreven, effectieve contentmarketing strategie houdt rekening met het volgende:

  • de identiteit en imago van het bedrijf
  • de gekozen doelgroep
  • de gekozen branche
  • en de uiteindelijke doelen van het bedrijf.

Aan het begin van het traject dienen deze aspecten goed onder de loep worden genomen. Het traject kan natuurlijk tussentijds worden bijgesteld. Dat is ook de bedoeling; vergeet niet om periodiek te evalueren en bij te stellen waar nodig.

Content Marketing is veelomvattend

Content Marketing kent meerdere vormen, van blog tot video. Het hoort er allemaal bij. De middelen die worden ingezet hangen sterk af van de branche en de doelen. Op basis hiervan wordt bepaald welke middelen kunnen worden ingezet. In essentie gaat men na welke middelen het best bij de doelgroep passen en daar de juiste reacties realiseren. Content Marketing biedt daar veel ruimte voor creativiteit. Niet alleen bij het creëren van content, maar ook na de distributie. Hier begint een belangrijk deel van het traject: Interactie en Evaluatie.

Wat zijn de tips voor een effectieve Content Marketing strategie?

Aan de hand van de resultaten en de interactie die ontstaat na het plaatsen van je content, leer je wat werkt en wat niet werkt voor je bedrijf. Op basis hiervan kun je de gekozen strategie en middelen bijstellen voor optimale resultaten. Hieronder enkele tips voor zij die pas met Content Marketing aan de slag willen.

  1. Toon expertise
    Wil je uitblinken boven de concurrentie en een vertrouwensband opbouwen met je klanten? Toon dan je expertise. Zorg ervoor dat je de vertrouwde informatiebron wordt binnen je branche. Het doel is dat personen meteen jouw richting kijken of denken zodra zij informatie nodig hebben over je branche/product.
  1. Unieke content bieden
    Heb je in de strategiefase de belangrijke aspecten al uitgewerkt? Nu begint dan de content-creatie. Deze moet natuurlijk uniek zijn. Sinds content marketing zo populair is proberen velen hem toe te passen door gewoon van de concurrenten over te kopiëren.

    Unieke content van hoge kwaliteit is een belangrijk onderdeel van effectieve content marketing. Je doelgroep, de potentiële klant, kun je uiteindelijk mislopen met content dat minder is in kwaliteit en dan ook niet uniek. Je komt minder geloofwaardig over en een vertrouwensband kan zo niet worden opgebouwd. 

  1. Regelmatig content bieden
    Een ander belangrijk aspect is de regelmaat waarop je nieuwe content creëert en deelt. Geef je klanten iets om naar uit te kijken. Biedt met een vastgestelde regelmaat nieuwe content aan. Hier hou je dan rekening met de piekuren van engagement. Maak er een community rondom je product.
  1. Vergeet het belang van beeldmateriaal niet
    Onderschat de invloed van sterk en passend beeldmateriaal niet. Mensen zijn visueel ingesteld, en reageren eerder op beeldmateriaal dan op tekst. Gebruik beeldmateriaal om je tekst-content te ondersteunen.
  1. Maak gebruik van een contentkalender
    In een contentkalender neem je alles dat gepubliceerd dient te worden op. Hierin maak je een overzicht van het type content, kanaal en tijdstip. Dit maakt het makkelijker om content op de verschillende kanalen naadloos op mekaar aan te sluiten. Ook de andere marketingkanalen kun je hierop afstemmen.


Conclusie
Een goed doordachte en uitgevoerde contentmarketingstrategie verbetert je bereik onder je doelgroep. Betrek mensen bij je merk en bouw met de juiste content langdurig banden met je klanten.

Santousha Kalk on LinkedinSantousha Kalk on Twitter
Santousha Kalk
Santousha heeft al vanaf jongs af een passie voor Online Marketing. Het begon bij het bouwen en beheren van een eigen website en dit groeide al heel snel tot een leuke carrière.

Nu is Santousha al sinds 2006 werkzaam als Online Marketeer vanuit Suriname. Vanuit haar locatie helpt zij diverse bedrijven in Nederland met hun zichtbaarheid online.

Santousha is expert in het opzetten en optimaliseren van campagnes in Google AdWords, BingAds en Facebook. Meer over Santousha vind je op haar website Virtual Creatives

Pin It on Pinterest

Share This