Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Google Plus. Dit is slechts een greep uit de wereld van de social media. Als ondernemer kun je er niet meer omheen, maar met alle razendsnelle ontwikkelingen is het soms lastig om door de bomen het bos nog te zien. Met deze 5 social media tips help ik je op weg om jouw bedrijf in de spotlights te zetten.

 

Tip 1: maak een contentplanning

Een contentplanning is als het ware een kalender voor je social media accounts. Je beschrijft hierin wat voor soort bericht of content je gaat plannen, op welke dag en tijdstip en voor welk social media kanaal. Deze planning is ontzettend belangrijk omdat je op deze manier gestructureerd werkt en iemand anders eventueel ook de social media berichten kan inplannen. Houdt bij het maken van deze planning rekenen met feestdagen, evenementen en dagen die belangrijk kunnen zijn voor jouw klanten. Het geeft rust wanneer je deze planning klaar hebt en het zorgt ervoor dat je niet elke week hoeft na te denken over welke berichten je wilt plaatsen en wanneer. Daarnaast zorg je er op deze manier voor dat je niet te vaak dezelfde soort berichten plaatst. Wist je trouwens dat je ontzettend gemakkelijk berichten kan inplannen voor verschillende social media kanalen? Ik zal hier binnenkort meer over vertellen!

 

Tip 2: speel in op onderwerpen die interessant zijn voor jouw doelgroep

Wat leeft er bij de doelgroep waar jij je op richt? Onderzoek dit en speel daar op in. Wissel af en werk niet alleen met tekst, maar plaats ook eens een infographic, quote of een instructievideo op jouw social media kanalen. Houd het persoonlijk en plaats bijvoorbeeld een leuk berichtje over de eerste bedrijfslunch in de buitenlucht of zet een medewerker in het zonnetje. Zorg er altijd voor dat de toon van het bericht past bij wat het bedrijf wil uitstralen en koppel niet alle berichten op social media aan het verkopen van jouw producten.

 

Tip 3: maak gebruik van professionele foto’s

Beeld wordt 600.000 keer sneller opgenomen door je hersenen dan tekst. Het gebruik van professionele foto’s is daarom een must! Ben je zelf niet zo’n held achter de camera? Laat dan een professionele fotograaf foto’s maken van jouw producten, bedrijf en eventueel ook van je medewerkers. Je kunt ook gebruikmaken van stockfoto’s, maar de meningen zijn daarover verdeeld. Zorg er in ieder geval voor dat je altijd rechtenvrije foto’s gebruikt op al je social media kanalen. Hoe onschuldig het gebruiken van een willekeurige foto ook lijkt, het kan je een flinke boete opleveren.

 

Tip 4: zorg voor interactie

Maak een bericht dat interactie oplevert. Prikkel diegene die jouw social media bericht bekijkt om te reageren. Is dit gelukt? Mooi! Vergeet dan niet om zelf ook deel te nemen in deze interactie. Houd reacties in de gaten en reageer waar nodig. Je hoeft niet op elk berichtje van iemand te reageren of dit te ‘liken’, maar doe dit wel wanneer iemand een vraag heeft of erg enthousiast is over jouw producten of bedrijf. Ik raad bedrijven aan om binnen 24 uur te reageren en het liefst zelfs binnen 12 uur. Zorg er wel voor dat je reageert op een tijdstip waarop de kans aanwezig is dat er nog meer mensen online zijn. Op die manier blijft de discussie gaande en kun je mensen blijven prikkelen.

 

Tip 5: zet aan tot actie

Last but not least… Zet mensen aan tot actie. Vergeet niet een call to action in je bericht op te nemen. Dit is bijvoorbeeld een linkje naar een product op je website of naar een aanmeldformulier voor een nieuwsbrief. Vermeld je websitelink of plaats een foto die doorlinkt naar de juiste webpagina. Wees wel zuinig met call to actions. Een overdaad aan doorlinken kan mensen afschrikken en het idee geven dat alles wat je plaatst, alleen maar wordt geplaatst om iets te verkopen.

OOK INTERESSANT OM TE LEZEN:

LinkedIn is veel meer dan een online CV!

LinkedIn van online CV naar social media kanaal. Waar LinkedIn vroeger vooral gezien werd als een online CV, is het in een korte tijd uitgegroeid naar een belangrijk social media kanaal. Mensen laten niet alleen meer zien wat voor werk ze doen, maar delen...

Lees meer

5 tips om te groeien op Instagram

5 tips om te groeien op Instagram Instagram is één van de belangrijkste social media kanalen naast Facebook. Het is alleen niet altijd even makkelijk om jouw Instagramprofiel te laten groeien. Nu Instagram steeds belangrijker wordt, is het ook steeds...

Lees meer
Marlou Minten on EmailMarlou Minten on FacebookMarlou Minten on LinkedinMarlou Minten on Twitter
Marlou Minten
Ik ben Marlou Minten, een echte online junkie in hart en nieren en ondernemer sinds mei 2017. Als Virtueel Professional op het gebied van Marketing en Communicatie ondersteun ik ondernemers op het gebied van social media marketing, e-mailmarketing, copywriting en Facebook adverteren. Op die manier kunnen ondernemers zich richten op hun core business.

Meer weten over mij of mijn bedrijf? Kijk dan op www.marlouminten.nl.

Pin It on Pinterest

Share This